Minoritetsspråkliges møte med norsk utdanning den vanskelige prosessen. Bergen Vest Rotary klubb 21 november 2005 Ida M. Knudsen og Rosa Herdlevær
Minoriteter i Norge Arbeidsløshet 9% (4 ganger høyere enn for innfødte nordmenn Vanskene er størst for ikke vestlige innvandrere. Utdanning og språkopplæring er de viktigste faktorene for at innvandrere skal kunne skaffe seg den kompetansen som skal til for å få jobb i Norge. Dette er en generell utfordring innen alle yrkesgrupper. Mitt fokus: Skole og lærerutdanning
Bred enighet i stortinget om at vi ønsker en flerkulturell skole – Likeverdig utdanning i praksis
Minoritetsspråklige og morsmålslærere i Norsk Skole Gi undervisning i minoritetsspråk Ansatt i skoler uten formell språkkompetanse Har ofte utdanning som ikke er godkjent i Norge Pendler fra skole til skole
Behov for tilleggsutdanning i Norge Problem for gruppen Studenter spredd over hele landet. Høgskoler har gitt kurstilbud sporadisk for morsmålslærere Ulik kompetanse på høgskolene
Bachelor-Faglærerutdanning for tospråklige lærere Nettbasert utdanning HiNo Høgskolen i Norge Tospråklig bachelorutdanning HøgskOlen i: Oslo Hedemark Vestfold Høgskolen i SørTrøndelag Nesna Dronning Mauds Minne Trondheim Høgskolen i Bergen Agder
Høgskolen i Norge nettundervisning
Utdanning fra hjemlandet+ studiepåfyll = bachelor STUDIEMODELLEN 1. ÅR PEDAGOGIKK 2. ÅR MORSMÅL –DIDAKTIKK 3 ÅR VALGFRIE FAG
Rosa Herdlevær Student HiB
Høgskolen i Bergen Pedagogikk Naturfag Morsmålsdidaktikk Ca. 150 studenter over 3 år Hellas Spania Island Iran Irak Russland Tyrkia Bangladesh Brasil Chile India Pakistan Kroatia Tjetjenia Latvia Afrika
Fjernundervisning fra kontoret