En betraktning fra ingeniørutdanningen ved HiVe

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Oslofjord alliansen. Status og videre framdrift
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Hva betyr forkurset for rekruttering til ingeniørutdanning?
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
1 Velkommen til Høgskolen i Østfold. Noen nøkkeltall fra Høgskolen i Østfold Høgskolen i Østfold har ca studenter og ca. 500 ansatte Omsetning.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Oslofjorden teknologiutdanning Drammen Møte styringsgruppen og ledelsene ved alle 4 teknologi/ingeniørutdanninger.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Satsning på Entreprenørskap Hibu, avd. Hønefoss Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap for lærere i videregående skole.
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
Velkommen til høgskolen i Vestfold
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Kvalitet i ingeniørutdanningen
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Forskningsstrategi. Noen av strategiens målsettinger være en forskningsinstitusjon på internasjonalt nivå og ledende på utvalgte områder utvikle samarbeid.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Studiemodeller HIVE-ITEK Etter rammeplan av 2011 pr
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan Ole-Gunnar Søgnen Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Jon Olaf Olaussen ASKU Handelshøyskolen i Trondheim 1.
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Gjennomføring av tilsynet
Overordnet strategi SV-fakultetet
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

En betraktning fra ingeniørutdanningen ved HiVe NOKUTs evaluering En betraktning fra ingeniørutdanningen ved HiVe

Høgskolen i Vestfold Hovedprofil Praksisnært og profesjonsrettet forsknings- og utviklingsarbeid Profesjons- og yrkesrelaterte utdanninger University of applied sciences

Evalueringsrapporten om HIVE Høgskolen i Vestfold ble opprettet i 1994 ved sammenslåing av Eik lærerhøgskole, Sykepleierhøgskolen i Vestfold og Horten ingeniørhøgskole. Dette er først og fremst en profesjonshøgskole som utdanner blant annet ingeniører, skipsoffiserer, lærere,førskolelærere, sykepleiere og økonomer. Høgskolen i Vestfold er en mellomstor høgskole med ca. 4000 studenter og 400 ansatte. Høgskolen er organisert i 5 faglige avdelinger på to studiesteder, i Borre og på Eik. I tillegg tilbys studier i Larvik. Høgskolen skal samlokaliseres på Bakkenteigen i 2010. Ingeniørutdanningen organiseres ved Avdeling for realfag og ingeniørutdanning (ARI), som ligger i Borre.

Studiene ved evalueringstidspunktet 1.1. Ingeniørutdanningen ved Høgskolen i Vestfold (HVE) Følgende studieprogram og studieretninger ved HVE er omfattet av evalueringen: Studieprogram Data med studieretning: Datateknikk 180 sp Studieprogram Elektro med studieretninger: Elektronikk 120 og 180 sp Maritim elektroautomasjon 120 og 180 sp Studieprogram Mikroteknologi (evaluert under Elektro2) med studieretning: Mikrosystemteknologi 180 sp Studieprogram Maskin med studieretning: Produktdesign 120 og 180 sp

Konklusjon om HiVe fra evalueringen HVE har på en svært god måte bygget opp en FoU-virksomhet ut fra en bevisst strategi - profilert, næringslivstilknyttet og med ekstern finansiering. Det faglige nivået på utdanningene har stort sett blitt vurdert som godt. Fagplanene følger rammeplanen. Den faglige kompetansen er høg og samarbeidet med næringslivet i regionen godt.

Anbefalte kvalitetsforbedrende tiltak forbedre rekrutteringen, bl.a. nasjonalt for de unike utdanningene, gjerne gjennom nærmere samarbeid med næringslivet gi bedre informasjon om studiene til potensielle søkere og opptatte studenter iverksette tiltak for å forbedre gjennomstrømning og fullføring, bla. ved bedre rutiner for å framskaffe en systematisk oversikt over inntakskvaliteten og bedre oppfølging av studentene

Kvalitetsforbedrende tiltak evaluere opplegget for tresemesterordningen sette mer fokus på lærernes pedagogiske utvikling og tilby kurs i høgskolepedagogikk, som bør være obligatorisk for alle lærere som ikke har tilsvarende kompetanse øke fokuseringen på undervisningen, bl.a. ved å gjøre flere aktiviteter obligatoriske i den første delen av studietiden og styrke det pedagogiske utviklingsmiljøet

Kvalitetsforbedrende tiltak vurdere de faglig sakkyndiges synspunkter på utdanningene og iverksette relevante tiltak utvikle en felles forståelse av forskningsbasert undervisning knytte ingeniørutdanningene tettere opp mot FoU-virksomheten og sikre at den kommer ingeniørutdanningene til gode

Kvalitetsforbedrende tiltak foreta regelmessige kandidatundersøkelser for å få innsikt i utdanningens relevans utvikle og synliggjøre delmål for utdanningene, utformet som læringsmål med kunnskaps-, ferdighets- og holdningsmål utvikle formål og mål for internasjonalisering, også for å sikre at de nye ingeniørene skal kunne fungere internasjonalt

Oppfølging av evalueringen I juni 2009 oversendte HIVE en ”Tiltaksplan for økt kvalitet i ingeniørutdanningen ved høgskolen i Vestfold” Denne planen identifiserte 19 nasjonale og institusjonelle utfordringer. For å dekke gapet mellom disse utfordringene og NOKUT’s evaluering var 30 tiltak planlagt.

Kvalitetsforbedrende tiltak

Det gjelder også HiVe

5.2 Oppfatninger om virkningen av reformer og nyere utviklingstrekk Det gjelder også HiVe 5.2 Oppfatninger om virkningen av reformer og nyere utviklingstrekk ” Om de vitenskapelig ansatte viser stor grad av tilfredshet med den faglig-didaktiske kvaliteten i egne studietilbud, uttrykker de langt mindre begeistring for de nyere reformene og utviklingstrekkene som de ble spurt om. Tvert i mot kan en lese en betydelig grad av trøtthet og skepsis til reformer og omstillinger som har funnet sted i sektoren det siste tiåret. Det blir en hovedkonklusjon fra svarene på spørsmål om kvalifikasjonsrammeverk, institusjonsakkreditering, institusjonsfusjoner og innføringa av kvalitetssikringssystem. Av disse temaene dreier to seg om strukturelle forutsetninger for kvalitet som skapes på institusjonsnivået (institusjonsakkreditering og fusjoner), mens de to andre berører de enkelte studietilbudene mer direkte (kvalifikasjonsrammeverk og kvalitetssikringssystem).”

Har de tiltakene som er iverksatt gitt noen resultater?

Høgskolens nye organisasjon – Robuste fagmiljøer Høgskolen i Vestfold Fakultet for Humaniora og Utdanningsvitenskap Institutt for Maritim Teknologi Drift og Innovasjon Fakultet for Helsevitenskap Institutt for Maritime fag Fakultet for Teknologi og Maritime fag (TEKMAR) Institutt for Teknologiske studier Fakultet for Økonomi og Samfunnsvitenskap Institutt for Mikro- og Nanoteknologi

Fakta om TekMar Visjon: Norges fremste industrinære kunnskapstilbyder innen mikro, nanoteknologi og maritime fag (maritim IKT). Ca 850 studenter og 30 phd-kandidater fordelt 8 bachelorstudier 1 master 1 egen phd-utdanning og 1 nasjonal forskerskole sammen med SINTEF, UiO og NTNU. Omfattende forskning og oppdrag med industri og andre forskningsinstitutt ( utgjør 35-40% av budsjettet) 128 ansatte fordelt på Fire institutter Institutt for Mikro- og nanoSystemTeknologi (IMST) Institutt for Maritim Teknologi, Drift og Innovasjon (IMTDI) Institutt for Teknologiske studier (ITEK) Institutt for maritime fag (IMAR)

TekMars visjon: Norges fremste industrinære kunnskapstilbyder innen mikro, nanoteknologi og maritime fag (maritim IKT). Phd Master Bachelor Kvalitet Kvantitet INNOVASJON VERDISKAPNING NASJONALT / REGIONALT NÆRINGSLIV FoU & KOMPETANSE Dvs. Fra mange små faggrupper til 2 sterke fagmiljø som kan gi god utdanning, fremragende forskning og bli 1. valg som kompetansepartner Økt Ped. kompetanse Fagmiljøet Utdanning FoU Næringsliv Økt FoU -og samhandlings-kompetanse

BA Phd MA IMST MTDI IMAR ITEK, Inst. For teknologiske sudier Inst. For Mikro og Nano SystemTeknologi Høgskolen i Vestfold (HiVe) Helsefag Ingeniør Data Elektronikk Mikro-teknologi Master mikro nano Phd mikro nano Produkt-design Elektro-automasjon Maritim Maskinoffiser Nautikk Nordisk master, maritime management Skipsfart og logistikk Lærer Samfunnsfag Maritim master BA + (øk ad ++) Phd MA MTDI Institutt for Maritim Teknologi, Drift og Innovasjon FAKULTET TEKMAR IMAR Institutt for maritime fag

Oslofjorden (OFA) teknologiutdanning Hentet fra Temavisen 06/09

Eksempler fra tiltakslisten Sette mer fokus på lærerens pedagogiske utvikling. Tilbyr kurs i høgskolepedagogikk i samarbeid med NRT. Oppstart våren 2011. Vi har meldt på 5 i første kursrekke (av totalt 20 studieplasser) Ytterligere 8 studieplasser er reservert i senere kurs.

Eksempler fra tiltakslisten: Iverksette tiltak for å bedre gjennomstrømningen: Omlegging av undervisningen i matte/fysikk i samarbeid med HIØ/OFA. Omlegging av TRES iht. til praksis på HIØ. Økt antallet obligatoriske innleveringer og øvingstimer.

Eksempler fra tiltaklistene utvikle og synliggjøre delmål for utdanningene, utformet som læringsmål med kunnskaps-, ferdighets- og holdningsmål I samarbeid med studieutvalget et der utviklet en fornyet prosedyre for fagevaluering og fagoppfølging. Tatt i bruk høsten 2010

Tiltak - Internasjonalisering. utvikle formål og mål for internasjonalisering, også for å sikre at de nye ingeniørene skal kunne fungere internasjonalt HIVE har søkt om og fått midler til et prosjekt for å finne fram til måter å øke internasjonaliseringen i ingeniørutdanninga. Prosjektet ble igangsatt i slutten av september 2010.

Utvikling av entreprenørskap

Resultater Avdeling/Fakultet 2005 2006 2007 2008 2009 RI 268,3 243,4 241,5 239 279 MA 137,9 139,3 154,3 159,7 162,7 Fakultet TekMar 406,2 382,7 395,8 398,7 441,7 Avdeling/Fakultet 2005 2006 2007 2008 2009 RI 2,7 1,6 5,2 14,7 22 MA 0,7 Fakultet TekMar 15,4 22,7

Den positive utviklingen vil forplante seg videre i de to følgende årene . ( 1->3.år) Vårsemesteret 2010 steg produksjonen av studiepoeng med 20% i forhold til året før.

Prosjekt MMM – Mestring, Motivasjon, Muligheter Individuell oppfølging av 1 studieretning (30 studenter) for å: Kartlegge hva studentene mener skal til for å lykkes med studiene, og avdekke hvor skoen trykker Veilede, bevisstgjøre og ansvarliggjøre studentene (LØFT metode) Hjelpe studentene til å mestre studietilværelsen Bidra til å øke studiepoengsproduksjon og redusere frafall Ønske om å redusere stress, og beholde studentene Studentene opplever god kontakt med det vitenskapelige personalet/lærerne Studentene opplever HiVe som en utdanningsinstitusjon som de anbefaler sine venner Igangsatt høsten 2010,skal gå fram til sommeren 2011 som prøveprosjekt

Videre arbeid / utfordringer Følge opp tiltakene som er iverksatt. Ny rammeplan som skal implementeres: med kvalifikasjonsrammeverket. ( Mulighet for samhandling med næringsliv vs. Akademisk øvelse ! ) Utarbeiding av felles studieplaner innen OFA-samarbeidet. Økonomi for ingeniørutdanningene NRT-sak 22/2006.