www.moreaksen.no
Fordeler ved Møreaksen Fergefri forbindelse mellom Ålesund, Molde og Kristiansund. Mer robust bo- og arbeidsmarkedsregion. Grunnlag for økt næringsvirksomhet. Ormen Lange åpner nye næringsperspektiv. Bind fylket sammen. Fastlandssamband for Aukra og Midsund.
Målsetting Møreaksen skal være et prioritert prosjekt ved rullering av NTP i 2008/2009, dvs. for planperioden 2010 - 2019. En slik prioritering kan gjøre det mulig å starte opp prosjektet tidlig i neste NTP-periode, forutsatt at den statlige andelen kan forskotteres.
www.moreaksen.no
Alternativer - Julsundet Alternativ 1: Ren tunnelløsning med undersjøisk kryss. Alternativ 2: Bro mellom Gossen og Otrøya. Tunnel til fastlandet. Alternativ 3: Bro mellom Gossen og Otrøya. Bro over Julsundet.
Status - Julsundet Gjennomført grunnundersøkelser som danner grunnlag for trasevalg. Investeringskostnad beregnet av Statens Vegvesen (1.169 mill). Beregninger av inntektsgrunnlag/trafikkanalyse. Tunnellengde til fastlandet = ca. 9,4 km. Stigning = maks 8%. Total tunnellengde = ca. 13,3 km. Største dybde = ca. 290 m.
www.moreaksen.no Alt. 3 Alt. 2 Alt. 1
Alternativer - Midfjorden Alternativ 1: Tunnel fra Dryna til Brattvåg eller Helland. Alternativ 2: Tunnel mellom Midsund og Ørsneset. Alternativ 3: Tunnel fra Heggdal under Tautra til Nerås.
Arbeidet videre Dagfinn Kleppe – prosjektkonsulent/daglig leder. Hovedoppgaver: - Seismiske undersøkelser i Midfjorden, trasevalg. - Trafikkanalyser, vurdering av inntektsgrunnlag. - Avklaring av løsning i Julsundet. - Konsekvensutredninger og nødvendige planer. - Finansieringsplan. - Informasjonsarbeid.
Finansiering Tilskudd fra næringslivet i Aukra og Midsund. Lån fra Aukra og Midsund kommune. Regionalt utviklingsfond – GassROR IKS. Ny aksjekapital (næringsliv/kommuner).