Www.moreaksen.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Advertisements

E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Leverandørnett Ormen Lange - LOL
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Erfaringer fra innførte tiltak og opplæring
Utfordringer ved dagens gjeldsforhandlingsinstitutt Få åpnede gjeldsordninger Ikke statistikk på vellykkede.
Framtidsbygda Å skape et sted Evje 17. april 2008 Rådmannskontoret.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Finansiering av Vegbygging
Ny flyplass Grøtnes.
Møreaksen - et samlet fylke
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
E16 Skaret - Hønefoss Gert Myhren - planleggingsansvarlig
Landbrukskriteriet, og finansiering av landbruksforvaltning
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Ivar Haug INTERREG ØRESUND-KATTEGAT- SKAGERRAK K-møtet i Re 15. februar 2007 Gjennom 2006 deltok Vestfold/BTV-fylkene i utvikling av et nytt.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Norsk Hydros konsekvensutredning (KU) –forutsetter aktivt engasjement fra næringslivet Gass-ROR (6 kommuner i Romsdal) –vedtatt strategiplan for Ormen.
Leverandørnett Ormen Lange - LOL
Vår tilnærming til å bedre samarbeidet med Statens vegvesen Trond Bølviken Direktør Forretningsutvikling 2. april 2008.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Investering i infrastruktur i et næringsperspektiv Professor Arild Hervik Ålesund, 12. oktober 2005.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Leverandørnett Ormen Lange
Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret


Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Landbruk på dagsorden i Karlsøy kommune Ass. fylkesmann Bård M. Pedersen.
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Statusoppsummering Seismiske målingar. Traséval. Kostnadsberekning. Status i forhold til finansiering: * Endelege vedtak i kommunar og fylke. * Statlege.
Er det plass til større prosjekt innanfor større prosjekt i NTP ?
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
1 Ferjefrie stamvegar/riksvegar gjennom fylket Ferdige og mulige samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal etter tusenårsskiftet Lage Lyche.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Kjell Sandli Daglig leder Hafast asap! Vanylven, 26. august 2011.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Lokalisering Marienlyst sentralt i Drammen. Kan følge opp kommunens miljøpolitikk. Har allerede viktige idrettsfunksjoner. Gunstig for både det lokale,
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Fv Bustneslia Rana kommune
Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.
ROR MEDLEMSMØTE Aukra, juni 2018 Program dag 1 Aukra Hotell
Antall stemmer fordelt på kommune
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Antall stemmer fordelt på kommune
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

www.moreaksen.no

Fordeler ved Møreaksen Fergefri forbindelse mellom Ålesund, Molde og Kristiansund. Mer robust bo- og arbeidsmarkedsregion. Grunnlag for økt næringsvirksomhet. Ormen Lange åpner nye næringsperspektiv. Bind fylket sammen. Fastlandssamband for Aukra og Midsund.

Målsetting Møreaksen skal være et prioritert prosjekt ved rullering av NTP i 2008/2009, dvs. for planperioden 2010 - 2019. En slik prioritering kan gjøre det mulig å starte opp prosjektet tidlig i neste NTP-periode, forutsatt at den statlige andelen kan forskotteres.

www.moreaksen.no

Alternativer - Julsundet Alternativ 1: Ren tunnelløsning med undersjøisk kryss. Alternativ 2: Bro mellom Gossen og Otrøya. Tunnel til fastlandet. Alternativ 3: Bro mellom Gossen og Otrøya. Bro over Julsundet.

Status - Julsundet Gjennomført grunnundersøkelser som danner grunnlag for trasevalg. Investeringskostnad beregnet av Statens Vegvesen (1.169 mill). Beregninger av inntektsgrunnlag/trafikkanalyse. Tunnellengde til fastlandet = ca. 9,4 km. Stigning = maks 8%. Total tunnellengde = ca. 13,3 km. Største dybde = ca. 290 m.

www.moreaksen.no Alt. 3 Alt. 2 Alt. 1

Alternativer - Midfjorden Alternativ 1: Tunnel fra Dryna til Brattvåg eller Helland. Alternativ 2: Tunnel mellom Midsund og Ørsneset. Alternativ 3: Tunnel fra Heggdal under Tautra til Nerås.

Arbeidet videre Dagfinn Kleppe – prosjektkonsulent/daglig leder. Hovedoppgaver: - Seismiske undersøkelser i Midfjorden, trasevalg. - Trafikkanalyser, vurdering av inntektsgrunnlag. - Avklaring av løsning i Julsundet. - Konsekvensutredninger og nødvendige planer. - Finansieringsplan. - Informasjonsarbeid.

Finansiering Tilskudd fra næringslivet i Aukra og Midsund. Lån fra Aukra og Midsund kommune. Regionalt utviklingsfond – GassROR IKS. Ny aksjekapital (næringsliv/kommuner).