PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

© Synovate Leserundersøkelse for Museumsnytt •Utarbeidet for: ABM media •Utarbeidet av: Bente Håvimb •April 2011.
Lesbarhet på pakninger/rutetabeller og offentlige skjemaer
Nullpunktsmåling gjennomført for ’Hold Norge Rent’
Tautdanning.no Publikumsundersøkelse Våren Metode og gjennomføring • Undersøkelsen er gjennomført med personlige intervju av besøkende ved ulike.
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
1 November 2004 Rapport Spørreundersøkelse om psykisk helsetjeneste og behandlingsmetoder.
Annonsetest Hytteliv nr Hytteliv • lesere –57 % menn - 43 % kvinner • i opplag •11 utgaver i året •Lesetid: 59 minutter* •Bladet.
Rapport av markedsundersøkelse
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
STATISTISK GENERALISERING
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Moderniseringedepartementet Holdninger til IT-sikkerhet TNS Gallup april 2005 Internettavdelingen TNS Gallup.
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Resultater Kundesenter
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
©TNS Norsk Finansbarometer 2014 Norsk Finansbarometer 2014 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2013 © TNS Om Norsk Finansbarometer Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Undersøkelse om Top Temps markedsposisjon 2008 Gjennomført for: Top Temp Gjennomført av: Synovate Februar 2008.
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Norges befolkningsundersøkelser - NBU ® KLP, 15. juni 2012.
Medlemsundersøkelse for NAFO
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
100 lure ord å lære.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
Oppsummering av holdningsundersøkelse om digital post til innbyggerne
Dagligbankundersøkelsen 2014
Mål for sentraltendens:
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
© Synovate Omdømmemåling 2011 Gjennomført for Redningsselskapet Kystbefolkningen (AdHoc) Uke 1, 2011 Project #:84058.
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Stord kommune Opinion AS Mars 2016.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Høye lederambisjoner blant Econas medlemmer Econa Arbeidsmarkedsbarometer Ønske om å bli leder i fremtiden % %
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Hægebostad kommune Opinion AS Juni 2016.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Utarbeidet for: Natur og Ungdom
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006 Konsulent for undersøkelsen: Tore Angelsen

Om undersøkelsen TNS Gallup har gjennomført en omnibusundersøkelse om uadressert reklame. Formålet har vært å se: Hvor stor andel av Norges befolkning som har klistrelapp på postkassa med nei takk reklame. Hvor stor andel av Norges befolkning som ville gitt forhåndsgodkjenning til uadressert reklame. Metode: Undersøkelsen er blitt gjennomført på CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) på kveldstid i perioden 23.8. til 30.8. 2006. Målgruppe: Landsrepresentativt i Norge Det ble gjennomført 1005 intervjuer i perioden. Resultatene er vektet på kjønn, alder og geografi . Alle forskjeller som er beskrevet i rapporten er signifikante på minimum 95%- nivå. I tillegg til rapporten i PowerPoint er det tabellrapport med diverse nedbrytninger.

Oppsummering

Oppsummering Ca. 70% av Norges befolkning får i dag uadressert reklame i posten. De har ikke en klistrelapp på postkassa, med ”nei takk” til reklame. 27% bekrefter at de har en slik klistrelapp (2% vet ikke/ubesvart). Men kun 29% av Norges befolkning vil ha slik uadressert reklame. De har svart at de ville satt opp en klistrelapp med ”ja takk” til reklame hvis det ble et krav om forhåndsgodkjenning fra den enkelt husstand. 68% ville ikke satt opp en slik klistrelapp, mens de resterende 3% er usikre. Det er de eldre, over 60 år, som i større grad enn andre ikke vil ha uadressert reklame. De har i større grad enn andre reservert seg for uadressert reklame i dag, og det er også færre blant de eldre som ville sagt ja takk til uadressert reklame.

Hvor sto andel har reservert seg mot uadressert reklame?

OBS: Relativt små baser for menn i ulike aldergrupper Totalt sett er det 27% av Norges befolkning som har reservert seg mot uadressert reklame Spm. 1. Har husstanden du bor i reservert seg for uadressert reklame? Det betyr at det er satt opp en klistrelapp mot uadressert reklame på postkassa. Prosentandeler OBS: Relativt små baser for menn i ulike aldergrupper

OBS: Relativt små baser for menn i ulike aldergrupper Det er personer fra 60 år og eldre som har reservert seg mest mot uadressert reklame (signifikant forksjellig fra de under 60 år som gruppe). Spm. 1. Har husstanden du bor i reservert seg for uadressert reklame? Det betyr at det er satt opp en klistrelapp mot uadressert reklame på postkassa. Prosentandeler OBS: Relativt små baser for menn i ulike aldergrupper

Hvor sto andel ønsker uadressert reklame?

OBS: Relativt små baser for menn i ulike aldergrupper Totalt sett er det 29% av Norges befolkning som ønsker å få uadressert reklame. Nesten 70% svarer at de ikke ville vært aktive, dvs. satt opp en klistrelapp, for å få uadressert reklame Spm. 2. Dersom det istedenfor reservasjon ble innført forhåndsgodkjenning, dvs. at en måtte sette opp en klistrelapp på postkassa med ”ja takk til reklame. Ville du satt opp en slik klistrelapp, eller ville du ikke satt opp en slik klistrelapp? Prosentandeler OBS: Relativt små baser for menn i ulike aldergrupper

OBS: Relativt små baser for menn i ulike aldergrupper Det er mindre ønske om uadressert reklame jo eldre en blir. Det er kun 23% av personer fra 60 år og eldre som ville sagt ja til å sette opp klistrelapp for å få uadressert reklame. (signifikant forksjellig fra de under 60 år som gruppe). Spm. 1. Har husstanden du bor i reservert seg for uadressert reklame? Det betyr at det er satt opp en klistrelapp mot uadressert reklame på postkassa. Prosentandeler OBS: Relativt små baser for menn i ulike aldergrupper

Om feilmarginer og usikkerhet knyttet til tallene

Utvalgsundersøkelser gir usikkerhet: Det vil alltid knytte seg en viss usikkerhet til resultatene når vi spør et utvalg av befolkningen. Denne usikkerheten, eller feilmarginen, kan beregnes statistisk. Et sentralt mål i denne sammenhengen er standardavviket. Standardavviket beregnes ut fra hvor mye hver enkelt enhet avviker fra gjennomsnittet for alle enhetene i undersøkelsen når det gjelder den egenskapen vi ønsker å måle. Med utgangspunkt i standardavviket kan vi beregne feilmarginen for det aktuelle resultatet. Fastsettelsen av feilmarginen vil også avhenge av hvor stor usikkerhet vi er villige til å akseptere. Det vanlige er å angi feilmarginer basert på 95 prosent sannsynlighet. Dette betyr at hvis vi hadde 100 forskjellige uavhengige utvalg, ville resultatet ligge innenfor de feilmarginene vi oppgir i minst 95 av de 100 undersøkelsene. Det vil igjen si at det bare er 5 prosent sannsynlighet for at den faktiske fordelingen i befolkningen ikke ligger innenfor de oppgitte feilmarginene. Feilmarginene i prosenttabeller uttrykkes i prosentpoeng. Hvis vi for eksempel har funnet at 40 prosent i et utvalg på 1000 personer er for at Norge skal søke om medlemskap i EU, gir dette en feilmargin på +/- 3 prosentpoeng. I befolkningen er det da mellom 37 og 43 prosent som er for medlemskap, men det mest sannsynlige resultatet er 40 prosent. Gallup har ikke foretatt nøyaktige beregninger av størrelsen på feilmarginene for denne undersøkelsen. Tabellen på neste sider kan brukes som et hjelpemiddel ved tolkningen av tabellene.

Tabell med feilmarginer