Malen for fotballmodellen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Nettverksamling i matematikk
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Matematikk i uterommet.
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
EU-PROSJEKT VED HiST, ALT
Meningsfylt matematikk - også for de som strever med faget
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
KVINNER… For noen dager siden var jeg inne på Statoil. Da kom det en kvinne inn og spurte etter en sjuhundreogti. Vi tittet alle forundret på hverandre.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Matematikkseminar for skolelaboratoriet i Bergen 5
Geometrioppgave for 4.klasse
Pi Foto: Mykl Roventine.
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Såpebobler og kjettingbuer
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kap 05 Betinget sannsynlighet
Hva er vitsen med å gifte seg?
De viktige ting i livet Kilde: Ukjent.
Vurdering som en del av undervisning og læring
Naturens former – og formler
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Polyedere Matematikk som inspirasjon til spennende design Nils Kr. Rossing Vitensenteret/Skolelaboratoriet ved NTNU.
FORMATIV VURDERING.
Om Øvelse 7 Stoff relatert til øvelse 7 Generering av tilfeldige tall Bruk ting vi har lært før.
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Litteraturuke i et tverrfaglig perspektiv.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
i:SEE Conceptual Learning DA
Undersøkelseslandskap
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
SERVIETTBRETTING Visste du at serviettbretting har eksistert i over 500 år? Det finnes over 50 forskjellige bretteteknikker. Du må kunne minst.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Matematikk på mellomtrinnet
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Matematikkundervisning i Sandefjord
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Måling, areal og volum.
Geometri Intro og former
Læring og undervisning i matematikk
Problemløsing og åpne oppgaver
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Kort om algoritmer.
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
GEOMETRIGEOMETRI fjerde kveld med familiematematikk.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
Status og fremovermelding Fritt oversatt fra Gordon Stobart
GEOMETRI Måling og utregning.
Bevis i matematikk- undervisningen
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Malen for fotballmodellen Forstørring av fotballen fra diameter 20 cm til diameter 120 cm? Hva skjer med sidekanten i femkantene og i sekskantene?

Malen for fotballmodellen Når diameteren fordobles, blir da femkantene og sekskantene dobbelt så store eller blir de fire ganger så store? Gjelder dette arealene eller lengden av sidekantene?

Malen for breddegradsmodellen

Andre ideer og maler Rombikosidodekaeder Rombetriakontaeder (Catalansk legeme) Sløvt dodekaeder

Tanker underveis Kan vi bruke bare firkanter, femkanter eller sekskanter? Hva med trekanter, eller åttekanter?

Noen linker http://no.wikipedia.org/wiki/Platonsk_legeme http://no.wikipedia.org/wiki/Arkimedisk_legeme http://no.wikipedia.org/wiki/Catalansk_legeme http://no.wikipedia.org/wiki/Johnson-legeme

En episode fra studentenes arbeid Eulers polyedersats I ethvert polyeder er: (antall flater) + (antall hjørner) – (antall kanter) = 2 Terningen har 8 hjørner, 6 flater og 12 kanter 8 + 6 – 12 = 2 Fotballen har 60 hjørner, 32 flater og 90 kanter 60 + 32 – 90 = 2 Studentene studerte lenge på denne polyedersatsen, og tok i bruk mange hjelpemidler før de ble overbevist. (Imre Lakatos: Proofs and refutations)

En episode fra studentenes arbeid Eulers polyedersats I ethvert polyeder er: (antall flater) + (antall hjørner) – (antall kanter) = 2 Terningen har 8 hjørner, 6 flater og 12 kanter 8 + 6 – 12 = 2 Fotballen har 60 hjørner, 32 flater og 90 kanter 60 + 32 – 90 = 2 Studentene studerte lenge på denne polyedersatsen, og tok i bruk mange hjelpemidler før de ble overbevist. (Imre Lakatos: Proofs and refutations)

Lukkede oppgaver i matematikk Oppgaver som går på hukommelse og trening på prosedyrer; forutsetter at elevene vet hva de skal gjøre, men utfordrer dem ikke på om de forstår det de skal gjøre. Eksempler: Regn ut: 27∙34 852∙51 132∙12,4 Regn ut areal og omkrets av rektanglene som er vist på et bilde Anne har 4 klistremerker, og så får hun 3 fra sin bestemor. Hvor mange har hun nå? Merk: samme opplegg kan fungere på ulike måter avhengig av elevforutsetning og måten opplegget presenteres og arbeides med.

Åpne oppgaver i matematikk Oppgaver som inkluderer forståelse av matematiske begreper og prosedyrer, utforskning av et problem, argumentering, matematisk tenking. Eksempler: Finn minst 11 tall mellom 5 og 6? Hvilket av dem er størst? Når du multipliserer to tall som begge ender på 5, vil svaret også alltid ende på 5. Hvorfor blir det slik? Hvor mange personer er det plass til i gymsalen på skolen vår? Hvordan kan vi måle en melon? Hvordan kan vi lage en kule fra noe som er flatt?

Litteratur Freudenthal, H. (1991). Revisiting mathematics education: China lectures. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Skovsmose, O. (2001) Landscapes of investigation. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 33 (4) 123-132 Botten, G. (2003). Meningsfylt matematikk – nærhet og engasjement i læringen. Caspar forlag: Bergen Treffers, A. (1991). Didactical background of a mathematics program for primary education. I L. Streefland: Realistic mathematics education in primary school. On the occasion of the opening of the Freudenthal Institute, 21-56. Utrecht, Holland: The Freudenthal Institute