GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

I.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
En innføring i spillet: Lag En Setning
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Grammatikkspill for elever på Internett - bokmål og nynorsk
2004 Survey galore! Vaya con dios ISUIT for nybegynnere IISUIT for viderekommende IIIStudentsurveyen IVVeien framover.
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Den autentiske læringsdialogen
Hva er Fronter.
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Bokpresentasjon Bergen
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Muntlige presentasjoner
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Hverdagen for Ruth og Sissel.
En multimedia presentasjon
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Brukerundersøkelse av Trivselsprogrammet Høst 2013 (utdrag)
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
100 lure ord å lære.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvilke familietilbud trenger de yngste
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Sakprosa (NOR ) Hva bør vi lære av evalueringen?
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
8C Skoleåret
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Argumenterende tekster
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Utskrift av presentasjonen:

GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE Presentasjon av en elevundersøkelse Diskusjon - Hvordan bruke GREI i undervisningen?

Elevundersøkelsen En liten pilotundersøkelse der 104 elever fra en 7. klasse, to 8. klasser og 1. klasse på videregående deltok Klassene ble delt i to: En del fikk spille spill og bygge trær med VISL En del fikk tradisjonelle grammatikkøvinger

En pilotundersøkelse: Grammatikktest Alle elever fikk en grammatikktest før undervisningen startet og en test etterpå Vi utarbeidet en fasit for hver prøve. Fasiten viser hvor mange poeng det er mulig å få på hver oppgave. For hver enkelt elev har vi sammenlignet poengsummene fra prøve én til prøve to

Grammatikktest  VISL-elevene forbedret seg mer enn elevene med tradisjonell undervisning For 7. klasse var forskjellen i forbedring mellom de to gruppene 14,5 prosentpoeng For 8. klasse var forskjellen 7 prosentpoeng For 1. klasse var den 12 prosentpoeng.  VISL-elevene forbedret seg mer enn de andre elevene både på oppgaver med ordklasse og setningsanalyse. Forskjellen var størst for setningsanalyseoppgavene

Brukerundersøkelse Brukerundersøkelsen skulle måle elevenes holdning til VISL-systemet Bare resultater fra 7. og 1. klasse hittil Bare VISL-delen av klassene besvarte brukerundersøkelsesskjemaet Alle bortsett fra én elev synes VISL er morsommere enn vanlig undervisning, én elev synes VISL og vanlig undervisning er like morsomt 78 % mener selv at de var blitt bedre i grammatikk etter å ha brukt VISL Alle synes spill er morsommere enn treanalyse, men 33 % tror at de har lært mest av treanalysen

Brukerundersøkelse Noen kommentarer fra 7. klasse: (VISL er) mer lærerikt fordi at man har det gøy. Da lærer man fortere Det er lettere å få ”hjelp” i timene, men man blir mer gira på å greie det på VISL Noen kommentarer fra 1. klasse, videregående Man må ha både og, tror jeg. Først må man læres opp, så kan man gjøre oppgaver i VISL Vi kan forskjellige ting, fint at man kan selv velge det man vil konsentrere seg om Får testet vår kunnskap og lærer av feilene våre

Konklusjon Bastante konklusjoner om pilotundersøkelsen er vanskelig å komme med siden utvalget er lite, men hovedtrenden virker klar: Elevene synes VISL-undervisning er morsomt Elevene lærer mer grammatikk med VISL enn med tradisjonell undervisning

En annen observasjon/undersøkelse Hildegunn Holmbakken og Eva Lisa Ørvik: GREI i praksis: - del av rapport om evaluering av pedagogisk nettsted (Høyskolen i Vestfold 2004) I fokus: • Gutt – jente samarbeid • Gutt – gutt samarbeid • Jente – jente samarbeid Studentene ønsket også å observere hvordan elevene mestret grammatikken, og om de syns spillene var gøy

Bakgrunn: Undersøkelse og observasjon av elever i 7. klasse: Av 15 elever hadde 13 data hjemme, av disse brukte 8 data hver dag I skolen brukte de data ca. 1 gang i mnd. 13 av elevene synes data er gøy, og 6 synes det er nyttig. 7 bruker tekstbehandling, og 8 bruker powerpoint og regneark

Noen resultater: ”Gutter og jenter ved samme datamaskin fungerte svært dårlig” ”Guttene konkurrerte og hadde et utfordrende språk, som «jeg vedder på at du ikke klarer å....», og «mine er bedre en dine».” ”Jentene kom med støttende bemerkninger og samarbeidet om å løse oppgaven på en fornuftig måte. Jentene hadde gode kommentarer som «det var virkelig bra!», og «det var en god idé» osv.”

Flere resultater: ” Vårt lille resonnement er at de fleste har lært mye av spillene, og de har helt klart blitt mye flinkere til å finne verb og subjekt, og se at et subjekt kan være flere ord. F.eks.: «Den jamrende enken», at hele dette er subjektet, klarte nesten alle.” ”Vi tror at dette er en arbeidsmåte som treffer flere enn ordinær grammatikkundervisning. Spillene appellerer til barns vinn/spill interesse - og det var viktig for alle å komme på rankinglista. Det var helt klart den største motivasjonsfaktoren. På denne måten kunne de spille mot hverandre, på hver sin maskin.”

Hvordan bruke GREI i undervisningen? - noen forslag Skriv ut oversikten over terminologiforkortelser slik at elevene kan ha dem ved siden av seg på pulten (Elevene kan også bruke quizz for å øve inn forkortelsene) Elever med et annet VISL-språk som morsmål kan eventuelt øve inn ordklasser og setningsledd på sitt eget morsmål

Hvordan bruke GREI i undervisningen? - noen forslag ORDKLASSER 1. Tavleundervisning, 2. Spill: Paintbox, WordFall og Shooting gallery For alle spillene kan man velge å jobbe med bare noen utvalgte ordklasser av gangen. Paintbox er lettest, Shooting gallery er vanskeligst. I WordFall kan man starte med å prøve seg på alle ordklassene, men senere la maskinen avgjøre hvilke ordklasser man bør øve mer på. 3. Spill: Labyrinth Her er alle ordklassene med, og det er ikke mulig å velge tempo selv. Men det er dette spillet de fleste elevene liker best …

Hvordan bruke GREI i undervisningen? - noen forslag ORDKLASSER 1. Tavleundervisning, 2. Trebygging – se på ferdig analyserte tre Velg setninger fra A, B eller C Finn fram til hvilke type setning du vil jobbe med, for eksempel verbal + subjekt Klikk på en setning – velg Bare form under Vis tre-menyen og studer treet! 3. Trebygging – bygg ditt eget tre Følg framgangsmåten ovenfor og velg Bygg trediagram under Verktøy-menyen

Hvordan bruke GREI i undervisningen? - noen forslag SETNINGSLEDD 1. Tavleundervisning, 2. Trebygging – se på ferdig analyserte tre Velg setninger fra A, B eller C Finn fram til hvilke type setning du vil jobbe med, for eksempel verbal + subjekt Klikk på en setning – (velg eventuelt Bare funksjon under Vis tre-menyen dersom du ikke vil se ordklassene samtidig) og studer treet! 3. Spill: Syntris og SpaceRescue I SpaceRescue må man selv bestemme hvor et setningsledd starter og slutter før man setter navn på det

Hvordan bruke GREI i undervisningen? - noen forslag SETNINGSLEDD (forts.) 4. Trebygging – bygg ditt eget tre Følg framgangsmåten fra 2. og velg Bygg trediagram under Verktøy-menyen

Hvordan bruke GREI i undervisningen? - noen forslag FREMMEDSPRÅKS- ELLER SIDEMÅLSUNDERVISNING VISL har 24 språk å velge mellom ved siden av bokmål og nynorsk, blant annet engelsk, tysk og fransk En klasse kan bruke VISL på flere språk i løpet av en undervisningstime eller flere. La for eksempel elevene spille spill ett kvarter på hvert språk