Møte med veiledere og kontaktpersoner 24.01.2010 Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Visible Learning av John Hattie
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
I.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
En innføring i spillet: Lag En Setning
Hurum PPTs erfaringer med LP
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Veiledning av elever / lærlinger
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
- Hovedrolle eller birolle
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
MAPO ( MATEMATIKK I PRAKSISOPPLÆRINGEN ) Samarbeidsmøte GLU Januar 2013.
Veiledning av studenter
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
Getsemane – Matteus 26,36-56.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Av Dan Christian og Stein Jørgen
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
Organisering av 3. semester praksis
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Og.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Trivselsundersøkelse 2014 Brukerundersøkelse høst 2014 (utdrag) Skoler som ble kontaktet Alle 882 trivselsskolene som var aktive høsten Besvart av.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Utskrift av presentasjonen:

Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet

Planen for timen 1.Studentevaluering av 3.semester praksis 2.Se frem mot 4.semesterpraksisen 3.Se på Praksiskortet

1. Studentevaluering 3.semester praksis Første gjennomkjøring av ny praksis Nytt for oss – nytt for dere Viktig å hente inn erfaringer fra praksis Del av ILS sitt kvalitetssikringssystem 47 av 85 svarte på undersøkelsen (55%) Tydelige og konstruktive tilbakemeldinger Mye å jobbe med, men på rett vei

Viktigste funn Aller fleste parpraksis (67%) Aller fleste 8-10 timer i klasserommet (41%) Selv ansvar for 2-4 timer (44%) Praksis i ett fag (52%) – to fag (48%) Gjennomførte undervisning alene (56%) 80 % fornøyd med mottakelsen av praksisskolen – 8% lite fornøyd 75% fornøyd med kontaktperson – 8% lite fornøyd 67% fornøyd med veiledning – 8% lite fornøyd

69% fornøyd med praksispartner – 19% hadde ikke praksispartner 44% ønsker at praksis skal være i en bestemt uke – ”… litt større spredning av praksisdagene” – ” … la studentene selv avtale med praksisskolen” – ” … ha undervisningsfri på Blindern når man skal i praksis” 46% ble forhindret fra å gjennomføre deler av praksis grunnet aktiviteter ved UiO

50% mente at Praksiskortet hadde liten betydning for gjennomføring 50% mente at Praksiskortet hadde stor betydning for oppsummering av praksis –”Gå gjennom praksiskortet sammen med representant fra praksisfeltet” –”… burde være plass til å skrive hvorfor man eventuelt ikke fikk gjennomført noen av punktene” –”… for store krav med tanke på at praksis varte bare en uke” –” … god måte å oppsummere perioden på”

72% godt læringsutbytte fra praksis – 15 % lite læringsutbytte 17% fornøyd med informasjon i forkant – 41% lite fornøyd med informasjon 75% mer lyst til å bli lærer på bakgrunn av praksis – 4% mindre lyst

Ordet fritt ”Jeg skulle ønske at praksisen hadde vart lenger... og at vi ville fått anledning til å være selvstendige og undervise på egen hånd i enda større grad :-) ” ”Det var en fantastisk flott praksis på mange måter. Praksisutviklingen er imidlertid avhengig av at veilederkompetansen i skolen øker. ” ”Den føltes i veldig stor grad som en belastning, da man gikk glipp av veldig mye relevant undervisning på blindern. I stedet for å bli veldig positivt ble den et voldsomt stressmoment” ”Det ble litt mye dødtid, ihvertfall ved skolen jeg var på” ”Uoversiktlig informasjon da det stod på, men er i ettertid glad for erfaringer gjort i praksisperioden”

Den gode opplevelsen ” Vi ble respektert av elevene” ”fikk jeg imidlertid den beste veiledningen jeg noen gang har fått” ”På min praksisskole synes jeg det var så utrolig positivt at alle de personene vi var i kontakt med, så på oss som ressurspersoner” ”Opplevde god tilbakemelding fra veileder og elever - flott motivasjonsfaktor for videre studier!” ”vi fikk en utrolig god veileder. han løftet hele perioden, og ga oss selvtillit på forhånd til de timene vi grudde oss litt til å ha.”

Umiddelbare tiltak 1.Ikke krav om oppmøte hele dager –Omfang: 5-8 timer i klasserommet i løpet av uken + veiledning + aktuelle møter i fellestid –Tilpasse dette til å omgå undervisning ved UiO –Unngå dødtid 2.Revisjon av innhold i Praksiskortet –På bakgrunn av evalueringen samt samtaler med praksisfeltet – nå mer virkelighetsnær –Praksiskortet vil være førende for planlegging, gjennomføring og oppsummering av praksis –Gjennomføring av praksis opp til skolene og studentene

2. Fjerde semester praksis (uke 5) Samme skole – samme praksispartner – samme veileder Parpraksis – minst ett fag, hvis mulig begge Ikke krav om oppmøte hele dager – tilpasse praksisen til undervisning på UiO Fokus skal være på enkelteleven / liten gruppe Prøve seg på differensiert undervisning Eks: Faglærer/veileder planlegger en time, og gjennomgår noe fagstoff foran hele klassen. Studenten(e) blir deretter satt inn på en gruppe for å prøve litt differensiert undervisning (det være seg mot en enkeltelev med spesielle behov, en gruppe faglig sterke elever eller en gruppe elever med faglige svakheter). I etterkant av timen diskuterer veileder og studenter erfaringen fra timen. Skolen nyttegjøre seg av studentene som ressurs.

3. Praksiskortet