Sosial dumping: Årsaker, tiltak og virkninger Line Eldring, Fafo NAV Frogner, OXLO-uka 2012, 20. september.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til endring i forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter - bakgrunn og innhold Avdelingsdirektør Eli Mette Jarbo Arbeidsmiljø-
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Fafo Østforum, medlemsseminar 26. oktober 2004: Allmenngjøring av tariffavtaler - hva nå? Torgeir Aarvaag Stokke, Fafo: Er statens forhold til tariffavtaler.
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Veien videre i kampen mot sosial dumping Svein Oppegaard, direktør for Område arbeidslivspolitikk i NHO. Fellesforbundet, 25. november 2010.
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
EU/EØS-utvidelsen, arbeidsmarkedet og tiltak mot useriøsitet.
Lovfestet minstelønn: Norden og Europa Line Eldring, Fafo Nordens Fackliga Samorganisation, København
SORIA MORIA 2 Regjeringen vil:
A RBEIDSLIV I OPPLØSNING – LØSARBEIDERSAMFUNNET PÅ VEI TILBAKE ? Velferdskonferansen 21. mai 2012.
Omsorg for barn og permisjon
ORGANISERING, TARIFFKRAV, RØDGRØNN REGJERING OG LO-KONGRESSEN I 2013 LO I TRONDHEIM 10. NOVEMBER 2011.
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Attføringsmessa 18. januar 2012
Kampen mot sosial dumping Hva vil EUs Håndhevingsdirektiv bety? Trondheimskonferansen Trondheim, 2. februar 2014 Roar Eilertsen De Facto – Kunnskapssenter.
Allmenngjøring av tariffavtale for byggeplasser
REVISJON AV UTENLANDSK ARBEIDSKRAFT TILKNYTTET NORSKE VEGPROSJEKTER.
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Arbeidsinnvandringen og byggenæringen
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Erfaringskonferanse – sosial dumping Skanska sine erfaringer
EU-utvidelsen Arbeidsinnvandring og kampen mot sosial dumping Statssekretær Kristin Ørmen Johnsen, Kommunal- og regionaldepartementet.
Partnerne bak Næringsbarometeret: Hordaland, 22. mai 2006 Sperrefrist: tirsdag 23. mai kl
Status: Ptils arbeid med sosial dumping 1. Samarbeid med arbeidslivets parter, Arbeidstilsynet m.m. 2. Dialog med byggherre (operatør) om oppfølging overfor.
Trondheimskonferansen 2009 Strategi i kampen mot sosial dumping – allmenngjøring og solidaransvar.
AN INTRODUCTION TO NATO
Årsaker til omdanning fra ytelses- til innskuddsordninger
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Egne ansatte eller innleie?
Aktuelt om sosial dumping Dir. Oskar Rønbeck Byggenæringens Landforening april 2009.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Mer effektiv kamp mot sosial dumping - 1 To nye rapporter fra De Facto: Mer effektiv kamp mot sosial dumping (august 2011): –Problemene med sosial dumping.
Fredrikstad 7. september 2005
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
EUs ungdomsprogram Aktiv ungdom Et program for ikke-formell læring Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
Stortingsmelding om arbeidsinnvandring Fredag 18. april 2008.
Sverre A. Larssen, BNL Oslo,
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Sosial dumping i petroleumsvirksomheten Statssekretær Helge Eide 6. april 2005.
Sosial dumping og etisk rekruttering
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Norsk arbeidsliv – ti år etter østutvidelsen De Facto Senterkonferansen,
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Hvordan sikre sunne arbeidsforhold i bygg og anlegg.
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
NetCom kutter surfeprisene i Europa
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Norsk arbeidsliv – ti år etter østutvidelsen De Facto – Roar Eilertsen Faglig konferanse Nei til EU,
EU Den europeiske union.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
K A F F E K U R S – ARBEIDSMILJØLOVEN Fagforbundet sier nei takk!
1 Kaffekurs om sosial dumping VALGKAMP FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Valgkamp Tema: SOSIAL DUMPING.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Fagforbundets lønnspolitikk er en viktig del av forbundets prinsipp- og handlingsprogram. I prinsipprogrammet heter det:. Fagforbundets lønnspolitikk.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Sosial dumping Arbeidsinnvandring Konkurransevridning Virkemidler
HMS-kort i Byggenæringen
Den nye bemanningsindustrien
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Arbeidsinnvandring i landbruket Stiklestad
TARIFFOMRÅDER SPEKTER, OSLO KOMMUNE, VIRKE, NHO
Norsk arbeidsliv – ti år etter østutvidelsen
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
1.
Utskrift av presentasjonen:

Sosial dumping: Årsaker, tiltak og virkninger Line Eldring, Fafo NAV Frogner, OXLO-uka 2012, 20. september

Kilde: Kjelstadlie (2003), Norsk Innvandringshistorie EU-utvidelsene i 2004 og 2007 10 østeuropeiske stater med i EU Historisk begivenhet – jernteppet er definitivt heist (og fjernet..) Potensielt mange nye arbeidssøkere Ned mot 10-20 prosent av lønns- og kostnadsnivået i Norden Sårbare punkter i det norske arbeidsmarkedet har kommet mye klarere til syne Kilde: Kjelstadlie (2003), Norsk Innvandringshistorie

Arbeidskraftsmobiliteten 2004-2011 (fra EU8+2 til Norden) Over 126 000 personer har meldt flytting til Norge etter 2004 I tillegg kommer en betydelig andel utsendte/tjenesteytere Flest fra Polen og Baltikum Overvekt av menn, og til bransjer som bygg, industri, landbruk, service Betydelige variasjoner mellom tilstrømningen til de nordiske landene Ulik etterspørsel etter arbeidskraft nettverkseffekter

Sysselsatte bosatte og ikke-bosatte fra EU8+2 (beholdningstall) Kilde: Statistisk sentralbyå (SSB)/Fafo

Polonia i Oslo 2010 Penger er hovedmotivasjonen for å reise ut Det store flertallet av polakkene i Oslo synes livet er blitt bedre etter at de begynte å jobbe i Norge Språk utgjør en STOR barriere i forhold til integrering Polakkene jobber flere timer og tjener dårligere enn nordmenn Best forhold for de som er ansatt i norske bedrifter, verst for de som er utstasjonert fra bedrifter i utlandet (illegale opphold og fiktiv utstasjonering er utbredt) Kilde: Friberg & Eldring 2010 5

Overgangs-ordningerA Bemannings-firmaer Vikarbyråer Arbeids-ledighetA UtstasjoneringA Bygnings-arbeidereA Fri flyt ArbeidstilsynetA Rüffert Kompetanse Verftsindustri TariffnemndaA Finanskrise MinstelønnA PolakkerA Arbeidskraft- strategier Sosial dumpingA Tjeneste-mobilitetA Allmenngjøring LavalA Overgangs-ordningerA Bemannings-firmaer BoligforholdA SpråkA Svart arbeidA IntegreringA HushjelperA Handlings-planerA RenholdA Mangel på arbeidskraftA LitauereA LevekårA Innleie LatviereA

Hva er sosial dumping? Etter regjeringens vurdering er det sosial dumping både når utenlandske arbeidstakere utsettes for brudd på helse-, miljø- og sikkerhetsregler, herunder regler om arbeidstid og krav til bostandard, og når de tilbys lønn og andre ytelser som er uakseptabelt lave sammenliknet med hva norske arbeidstakere normalt tjener eller som ikke er i tråd med gjeldende allmenngjøringsforskrifter der slike gjelder. (St.meld.nr 18 (2007-2008:19)

Handlingsplanene mot sosial dumping Styrke Arbeidstilsynets sanksjonsmidler; pålegg, tvangsmulkt, stansing Øke ressursene til tilsyn Sikre ryddigere forhold ved inn- og utleie (innleieregelverk, bemanningsregister) Forbedre allmenngjøringsordningen Motvirke useriøsitet ved kontraktørvirksomhet og etablering av enkeltmannsforetak; økt oppmerksomhet på ”falske” selvstendige arbeidstakere Stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår i kommunale anbudsprosesser; ILO 94 gjennomføres også i kommuner og fylkeskommuner Innføre utvidet byggherreansvar og id-kort i byggenæringen Gjennomføre tiltak i kystfarten og landbruket; gjeninnføre krav om arbeids- og oppholdstillatelse for sjøfolk i norsk kystfart, målrettet tilsynsinnsats og informasjonstiltak Utvikle statistikk- og analysegrunnlaget: Statistikk og analyse over arbeidsinnvandring og sosial dumping skal forbedres Samordne bedre innsatsen fra statlige etater landet over; videreutvikle og styrke dagens samarbeid og fellesprosjekter Styrke samarbeidet mellom myndighetene og partene i arbeidslivet Handlingsplan 2 (2008): Økte ressurser til Arbeidstilsynet Effektivisering av allmenngjøringsordningen – hvordan kan ordningen forbedres Solidaransvar for oppdragsgivere etter allmenngjøringsloven – utrede en modell Id-kort i renholdsbransjen – hvilke krav bør stilles for å gjøre id-kort egnet i renholdsbransjen? Vurdere om id-kort er hensiktsmessig også i andre bransjer Regionale verneombud i hotell- og restaurant. Vurdere andre bransjer, som renhold Yrkesskadeforsikring – tiltak for bedre informasjon om rettigheter og plikter Informasjon og veiledning – gi tilstrekkelig og god informasjon om rettigheter og plikter i norsk arbeidsliv til arbeidstakere og arbeidsgivere Tiltak mot sosial dumping i landbruket – satsing på informasjon og intensivert tilsyn

Hovedspørsmål i evalueringen Hvordan har tiltakene mot sosial dumping blitt gjennomført og fulgt opp? I hvilken grad har tiltakene bidratt til å forhindre sosial dumping i norsk arbeidsliv? http://www.fafo.no/pub/rapp/20200/index.html

Evaluerte tiltak Arbeidstilsynets myndighetsinnsats og reaksjonsbruk id-kort i bygge- og anleggsnæringen endringer i allmenngjøringsordningen endringer i inn- og utleieregelverket bemanningsforetaksregisteret forsterket innsats mht informasjon og veiledning

Metode og data Bredt knippe av datakilder: Spørreundersøkelser Kvalititative intervjuer Analyse av ulike typer registerdata og statistikk Dokumentstudier Vanskelig å gi et eksakt bilde av situasjonen ”før” og ”etter” tiltak De ulike datakildene belyser iverksetting og virkninger av tiltak fra ulike vinkler, og gir samlet sett et grunnlag for å evaluere tiltakene (se rapport for nærmere beskrivelse av datakilder) Fokus på bygg og industri

Arbeidstilsynets innsats mot sosial dumping Stikkord: Nye oppgaver, komplisert regelverk, flere tilsyn og økte ressurser Nasjonale tilsynsprosjekter – bygg og industri brukt som utgangspunkt i evalueringen 2006-2010: Over 6000 tilsyn på «sosial dumping» i bygg og industri – langt over målsettingen. Entusiasme og frustrasjon i Arbeidstilsynet: Overoppfylte målsettinger – synlig innsats – ny giv Kapasitet og kompetanse – tid og evne til å følge opp de store sakene Sanksjonsmidlene fungerer – men behov for sterkere «lut» og styrket samarbeid med andre offentlige etater

Arbeidet mot sosial dumping har revitalisert og synliggjort Arbeidstilsynet på en ny måte Men det har også ført til prioriteringsproblemer og arbeidspress Behov for styrking av spisskompetansen – et Arbeidstilsynets «Kripos» For tilfeldig og for lite utbredt samarbeid med andre offentlige etater

Informasjon og veiledning Servicesentrene – en ubetinget suksess Over 110 000 henvendelser i 2010 Bare 7 prosent av polakkene i Oslo var ukjent med senteret (2010) Vellykket tverretatlig samarbeid – men NAV mangler Behov for å vurdere språklig tilrettelegging ift endringer i brukerne og mer informasjon til arbeidsgivere og utsendte arbeidstakere Arbeidstilsynet på nett God kilde til informasjon, også for polske brukere 4 av 10 bedrifter som hadde hatt tilsyn på sosial dumping hadde brukt nettsidene, og flertallet fant det de lette etter Brosjyrer o.l. Bred distribusjon og mange språk Men en del mangler oppdatering

Stor utbredelse av id-kort Over 280 000 aktive id-kort i mai 2011 Men over en tredjedel av polske bygningsarbeidere i Oslo hadde ikke id-kort (januar 2010) Gjaldt særlig dem som arbeidet for utenlandske firmaer og/eller svart 15

Minstelønnsregulering på norsk Det finnes ingen generell minstelønnsgrense i Norge Tilstrømningen av ”billig arbeidskraft” har forsterket av forskjeller som allerede finnes mellom bedrifter/ansatte som er tariffbundne og bedrifter/ansatte som ikke er det I privat sektor er kun 55 prosent av de ansatte omfattet av tariffavtale Debatten Norge aldri har tatt om virkninger av lav tariffavtaledekning dukker nå opp som en debatt om sosial dumping Svakheter ved den norske arbeidslivsmodellen har blitt tydeliggjort i kjølvannet av EU-utvidelsen Etter 2004: Norge har for første gang fått minstelønn gjennom allmenngjorte tariffavtaler

Lov om allmenngjøring av tariffavtaler Vedtatt i 1993, første gang tatt i bruk i 2004 Lovens formål er å sikre utenlandske arbeidstakere lønns- og arbeidsvilkår som er likeverdige med de vilkår norske arbeidstakere har, samt å hindre konkurransevridning til ulempe for det norske arbeidsmarkedet Allmenngjøring av minstelønnsbestemmelsene i tariffavtalen innebærer at det innføres lovfestet minstelønn for arbeidstakere innenfor visse bransjer eller regioner Per i dag er det allmenngjøring i bygg, verftsindustri, landbruk og renhold 17

Allmenngjøring av tariffavtaler Lovfestet minstelønn og allmenngjøring i Europa   Lovfestet minstelønn Allmenngjøring av tariffavtaler Belgia Bulgaria Estland Frankrike Hellas Irland Latvia Litauen Luxembourg Nederland Polen Portugal Romania Slovakia Slovenia Spania Tjekkia Ungarn Kypros Malta Storbritannia Tyskland Østerrike Island Finland Norge Italia Danmark Sverige JA NEI Kilde: Eldring & Alsos (2012) 18

Allmenngjøring: Et viktig virkemiddel Bedriftenes holdninger til allmenngjøring i ulike bransjer til ulike tidspunkter. Prosent (Bedrifter omfattet av allmenngjøring, som hadde brukt østeuropeisk siste 12 måneder).

Endringene i allmenngjøringsordningen: Konklusjoner Informasjons- og påseplikt: Små skritt framover, men i riktig retning Tillitsvalgtes innsynsrett: Halvparten ber som regel om innsyn Ubrukt potensial for tillitsvalgte Solidaransvar: Få, men positive erfaringer så langt Ordningen er godt kjent, og flertallet av tillitsvalgte tror den kan bidra til å bekjempe sosial dumping Lønn: Allmenngjøring har en positiv effekt – selv om ikke alle får det de har krav på

Tiltak mot sosial dumping: Overordnet konklusjon Tiltakene mot sosial dumping har hatt en positiv virkning Det er overveiende sannsynlig at problemene med sosial dumping Norge ville vært større uten de iverksatte tiltakene Men: Dette gjelder primært innen de allmenngjorte områdene – hvor både reguleringer og kontrolltiltak er kraftig skjerpet – men i langt mindre grad i bransjer som også har betydelig arbeidsinnvandring og tjenestemobilitet, men som ikke er dekket av allmenngjøringsforskrifter

Integrert tiltakskjede Tre hovedkategorier av tiltak: Endringer i lover og reguleringer Styrket tilsyn og håndheving Informasjon, veiledning og samarbeid Bredt knippe av tiltak – innsats på flere fronter Tiltakene utfyller hverandre, og utgjør en integrert tiltakskjede – men ikke alle leddene er like sterke

Seriøst og useriøst arbeidsliv Mulighetsrommet for sosial dumping har blitt mindre Men det grenseløse arbeidsmarkedet gir økt spillerom for useriøse aktører Ikke nødvendigvis mangel på reguleringer, men mangel på etterlevelse Behov for sterkere virkemidler i forhold til useriøse aktører; både når det gjelder bedrifter, oppdragsgivere og kunder

Allmenngjøring – et virkemiddel med begrensninger Kun fire områder er per i dag omfattet av allmenngjøringsforskrifter: Bygg Verftsindustri Landbruk Renhold Flere av tiltakene forutsetter allmenngjøring; hva med områder uten allmenngjøring? Behov for revisjon av allmenngjøringsordningen? Hva skal allmenngjøres? Endre eller fjerne dokumentasjonskravet?

Kampen mot sosial dumping To former for lønnsdumping i Norge: Lovlig (uten allmenngjøring eller tariffavtale) Ulovlig (med allmenngjøring eller tariffavtale) Arbeidsinnvandringen til Norge fortsetter; uten minstelønnsregulering vil lavlønnskonkurransen fortsette Hvordan sikre sårbare arbeidstakere som ikke er omfattet av allmenngjøring?

http://www.fafo.no/Oestforum