Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sosial dumping Arbeidsinnvandring Konkurransevridning Virkemidler

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sosial dumping Arbeidsinnvandring Konkurransevridning Virkemidler"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sosial dumping Arbeidsinnvandring Konkurransevridning Virkemidler
Arbeidstilsynet Sosial dumping Arbeidsinnvandring Konkurransevridning Virkemidler

2 Arbeidsinnvandring - antall
Ved inngangen til 2016 var østeuropeere i jobb i Norge. I 2003 var tallet Den sterke tilstrømmingen av arbeidskraft skyldes særlig utvidelsene av EUs frie indre arbeidsmarked. Siden 2011 har veksten gradvis dalt. Kilde: FAFO

3 DEMPET TILVEKST: Figuren viser antallet førstegangs arbeidsinnvandrere fra ikke-nordiske land som har kommet til Norge hvert enkelt år. Den viser altså kun antallet «ferske» ankomne hvert år – ikke det totale antallet som jobber i Norge. Særlig to nylige EU-utvidelser og finanskrisa har påvirket utviklingen. Bransjer som bygg og anlegg har stått i sentrum. De siste år har antallet nyankomne dalt, i takt med nedkjølingen i det norske arbeidsmarkedet.

4 FAFO-undersøkelse – polakker i Oslo 2010:
45 % - arbeidet overtid uten ekstra betaling 33 % - opplevd å bli snytt for lønn 32 % - ikke lønn ved sykdom 28 % - uten skriftlige kontrakter Kun 26 % hadde fast arbeid

5 SOSIAL DUMPING «Etter regjeringens vurdering er det sosial dumping både når utenlandske arbeidstakere utsettes for brudd på helse-, miljø- og sikkerhetsregler, herunder regler om arbeidstid og krav til bostandard, og når de tilbys lønn og andre ytelser som er uakseptabelt lave sammenliknet med hva norske arbeidstakere normalt tjener eller som ikke er i tråd med gjeldende allmenngjøringsforskrifter der slike gjelder.» Fra St.meld.nr 18 ( :19) Allmenngjøring innebærer at minstevilkårene i en tariffavtale gjøres gjeldende for alle som jobber i bransjen, uavhengig av om de er omfattet av en tariffavtale eller ikke.

6 Arbeidstilsynets rolle
Arbeidstilsynet fører tilsyn med at utenlandske arbeidstakere får lønns- og arbeidsvilkår samt krav til arbeidsmiljø som norsk lov fastsetter. Tilsyn med lønn og ytelser – allmenngjøringsforskrifter Tilsyn etter utlendingslovens kap. 3 om oppholdstillatelse og vilkår om lønn og arbeidsvilkår for arbeidsinnvandrere fra land utenfor EU/EØS Tilsyn med lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter Informasjon, veiledning og bistand til utenlandske arbeidstakere og arbeidsgivere. Servicesentrene for utenlandske arbeidstakere i Oslo, Stavanger, Kirkenes, Bergen og Trondheim. Deltar i A-krim sentre i Bodø, Tønsberg, Trondheim, Kristiansand, Oslo, Stavanger, Bergen.

7 Bakgrunn Unngå uverdige og ulovlige forhold for utenlandske arbeidstakere Unngå todeling av arbeidsmarkedet Unngå at lovlydige virksomheter taper i konkurransen Bidra til at arbeidsinnvandringen lett kan skje i lovlige former Bevare den norske arbeidsmiljø- og arbeidslivsstandarden og velferdsstaten over tid

8 Virkemidler Pålegg Anmeldelse HMS-kort – bygg/anlegg og renhold
Tvangsmulkt Stansing Anmeldelse HMS-kort – bygg/anlegg og renhold Enhetsregisteret Folkeregisteret/Sentralskattekontoret (Fødselsnummer/D-nummer) Arbeidsgiver/Arbeidstakerregisteret (Aa-registeret) Allmenngjorte tariffavtaler Minstelønn Stans (mest brukt hvis det er umiddelbar fare for liv eller helse). Overtredelsesgebyr A-KRIM Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter. Ansatte i virksomheter som utfører tjenester og bygge- og anleggsarbeider for offentlige oppdragsgivere, skal ikke ha dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som følger av gjeldende allmenngjøringsforskrifter eller landsomfattende tariffavtaler.  Servicesenter for utenlandske arbeidstakere

9 Virkemidler – kontrollere lønn
Lønn - Byggeplasser For faglærte: 193,60 kroner For ufaglærte uten bransjeerfaring: 174,00 kroner For ufaglærte med minst ett års bransjeerfaring: 181,50 kroner For arbeidstakere under 18 år: 116,70 kroner Satsene gjelder fra 28. oktober 2016. Lønn - Skips- og verftsindustrien Lønn - Jordbruk og gartneri Ferie- og innhøstingshjelp Arbeidstakere år: 89,65 kroner - Arbeidstakere år: 92,65 kroner Over 18 år - ansatt inntil 12 uker: 111,15 kroner Over 18 år - ansatt mellom uker (3-6 måneder): 116,65 kroner Fast ansatte arbeidstakere Ufaglærte arbeidstakere: 131,05 kroner Arbeidstakere år: 97,65 kroner Arbeidstakere år: 101,65 kroner Lønn – Renhold For fagarbeidere:  183,60 kroner For produksjonsarbeidere: 173,10 kroner

10 Lønn - Fiskeindustribedrifter Lønn - Elektro
Lønn - Godstransport på vei Lønn - Persontransport med turbil Renhold – bransjen med mest regulering Godkjenningsordning for renholdsvirksomheter Informasjons– og påseplikten Hjemmel: Forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett Formål: Forskriftens formål er å bidra til å sikre etterlevelse av lønns- og arbeidsvilkår som følger av forskrifter om allmenngjøring av tariffavtaler (allmenngjøringsforskrifter), jf. allmenngjøringsloven § 3. Virkeområde: Forskriften gjelder der det utføres arbeid innenfor virkeområdet til en allmenngjøringsforskrift, jf. allmenngjøringsloven § 3. Forskriften griper ikke inn i rettigheter som følger av tariffavtale.

11 Informasjonsplikt: Bestiller skal i kontrakter med entreprenører eller leverandører informere om at virksomhetenes arbeidstakere minst skal ha de lønns- og arbeidsvilkår som følger av allmenngjøringsforskrifter. Den samme informasjonsplikten gjelder for entreprenører eller leverandører når disse inngår avtaler med underleverandører. § 6. Påseplikt: Hovedleverandør skal påse at lønns- og arbeidsvilkår hos virksomhetens underleverandører er i overensstemmelse med gjeldende allmenngjøringsforskrifter. Bestiller har en tilsvarende påseplikt overfor sine leverandører i tilfeller der det ikke benyttes underleverandører. Denne bestemmelsen gjelder bare der bestiller driver næringsvirksomhet. Bestiller: En fysisk eller juridisk person som engasjerer entreprenører eller leverandører til å utføre et oppdrag. Hovedleverandør: Entreprenør eller leverandør som har påtatt seg et oppdrag for bestiller og som har en eller flere underleverandører til å utføre en del av oppdraget.

12 Tips: https://tips.arbeidstilsynet.no/
Hvordan jobber Arbeidstilsynet for å forebygge sosial dumping? Tilsyn Nord-Norge i 2016 (saker som er avsluttet): Bygg & anlegg: 197 A-Krim: 104 Sosial dumping (bilpleie, bemanningsselskaper): 13 Overnatting/servering: 100 Transport: 42 Tilsyn i Vefsn: Bygg/sosial dumping: 8 A-Krim: 3 Overnatting/servering: 1 Transport: 1 Veiledning Tverretatlige aksjoner (A-krim) Lokale samarbeidsfora med andre etater (skatt, kemner m.fl.)

13 Eksempel: klagesak Byggenæringens Landsforbund (BNL), som representerer Unihouse i saken, klaget på Arbeidstilsynets vedtak i brev av Pålegg - Allmenngjøring bygg - utgiftsdekning reise, kost og losji Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstakerne ved arbeidsoppdrag utenfor hjemmet, får dekket nødvendige utgifter til reise, kost og losji. Vilkår: For å kunne vurdere om pålegget er oppfylt, må vi innen fristen ha mottatt beskrivelse av hvordan kost, losji og reiseutgifter skal dekkes. Hjemmel: Lov om allmenngjøring av tariffavtaler m.v § 6 fjerde ledd og forskrift om allmenngjøring av tariffavtale for byggeplasser i Norge § 6

14 Avtale om dekning av kost på ca. 60 kr dagen sju dager i uken.
Ca kroner i måneden til dekning av kost Til sammenligning er den skattefrie døgndietten etter statens reiseregulativ ved overnatting med kokemuligheter på 200 kroner per døgn og ca kroner i måneden, Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) sitt referansebudsjett for anslås det at et rimelig forbruksnivå for menn mellom er på 2790 kroner for mat og drikke i måneden (ca. kr 95,- per dag). I denne beregningen er ikke stordriftsfordeler tatt med, slik at tallet kan være noe lavere dersom dette foreligger. Konklusjon: BNL og Unihouse tapte saken.

15 Allmenngjøringsforskriften § 6 annet ledd
«Før arbeidsgiver sender arbeidstaker på oppdrag utenfor sitt hjemsted, skal det være avtalt ordninger vedrørende kost og losji. Arbeidsgiver skal som hovedregel sørge for kost og losji, men fast diettsats, betaling etter regning, e.l. kan avtales.»

16 Kontoret i Mosjøen Webjørn Solli Arbeids-innvandring A-KRIM
Arbeidsulykker Bygg og anlegg Gunhild Løvmo Kjemisk helsefare Bygg og Anlegg Gunnar Møllevik Ergonomi Landbruk Bygg og Anlegg Inger Næstby Psykososialt Organisatorisk arbeidsmiljø Jan Olav Pedersen Teknisk Arbeidsulykker Bygg/anlegg Industri

17 Arbeidstilsynet Nord-Norge
Regionkontoret ligger på Finnsnes (Tromsø). 5 tilsynskontorer: - Alta - Tromsø - Sortland - Bodø - Mosjøen Ca. 55 ansatte som skal følge opp virksomhetene i Nord-Norge. virksomheter tilsatte Tillegg: Svartjenesten i Arbeidstilsynet – 21 ansatte

18 Arbeidstilsynets geografiske organisering
Direktoratet for Arbeidstilsynet (Trondheim) Arbeidstilsynet Nord-Norge (Finnsnes) Arbeidstilsynet Midt-Norge (Trondheim) Arbeidstilsynet Vestlandet (Bergen) Arbeidstilsynet Indre Østland (Hamar) Arbeidstilsynet Østfold og Akershus (Moss) Arbeidstilsynet Oslo Arbeidstilsynet Sør-Norge (Skien)

19 Arbeidstilsynet Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeidsdepartementet v/ arbeids- og sosialminister  Anniken Hauglie (H). Direktoratet for Arbeidstilsynet v/leder Trude Vollheim Webb. MÅL Det overordnede mål for Arbeidstilsynets virksomhet er et fullt forsvarlig arbeidsmiljø for alle, med trygge tilsettingsforhold og meningsfylt arbeid for den enkelte. Kongen i statsråd har oppnevnt Trude Vollheim Webb som ny direktør i Arbeidstilsynet. Vollheim Webb kommer fra stillingen som regiondirektør for Skatt Midt-Norge. Hun er bosatt i Stjørdal.  Oppstart:


Laste ned ppt "Sosial dumping Arbeidsinnvandring Konkurransevridning Virkemidler"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google