VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

I.

De dårige følelsene. Veiene ut..
«Strykebrettcover og stativ»
Et lite barnemøte. Barna har vist interesse for maling
En reise i tid og rom Klikk deg frem .
Fra geometriske former til abstrakt design.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
UT PÅ TUR I RAMMEPLANEN FOR BARNEHAGER HETER DET AT NATUREN SKAL GI ROM FOR ET MANGEFOLD AV OPPLEVELSER TIL ALLE ÅRSTIDER OG I ALL SLAGS VÆR, OG AT DET.
Byggedetaljer, dører og vinduer
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
M ÅNEDSEVALUERING JUNI Da er sommerferien her. Håper dere har det fint! I juni har vi feiret Sakada 5 år, Simen 4 år og Sebastian 5 år. HURRA! Det var.
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Geometrioppgave for 4.klasse
«Læringslystplan» (PDSA) for klasse……………. ved………………………………………..skole "Læringslystplan" (PDSA)
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Turene i November har gått til:
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Litt om stjerner og planeter Klikk deg frem .
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Oppgave 1 ”Mannen som skulle stelle hjemme”
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Hva er vitsen med å gifte seg?
KARIUS OG BAKTUS PÅ PIRATEN
EN DAG I UKA GÅR VI PÅ PIRATEN PÅ TUR. VI ER SÅ HELDIGE SOM HAR EN EN LITEN SKOGHOLT RETT VEDSIDEN AV BARNEHAGEN, OG DER HAR VI OGSÅ EN KJEMPE FIN BÅLPLASS.
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Lorax. Det var en gang et vakkert sted med fargerike planter og lekne dyr. Lorax passet på dette stedet og snakket for trærne, dyrene og andre som ikke.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
VERDENSROMMET Av: Hannah.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Hai ! Hai !.
GRANSKOGEN SKOLE CLAVARIA KUNST-SØM-KOSTYME HALVÅRSPLAN FOR HØSTSEMESTERET 2007 Alternativ opplæring (forberedelse til videregående skole) Antall:2 10.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Kim er en jente som er fem år gammel. Hun bor i et land som heter Vietnam sammen med familien sin. Kim har tre storesøstre og en lillebror. I huset til.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Unge kunstnere (maleprosjekt)
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Og.
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Litt om stjerner og planeter Klikk deg frem .
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Månedsbrev for Froskene – Mars 2015
KARNEVAL
Felles Blåbukk Da er den første måneden i 2015 ferdig alt. Vi har opplevd mye moro med barna deres, kong vinter kom på besøk, hvilket gjorde at vi fikk.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Månedsplan for Froskene Mai 2015
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
 1. Bli kjent med Atlantis event display: et visualiseringsprogram for partikkelkollisjoner Identifisere partikler i detektoren Identifisere partikkelen.
O PPGAVE 40 Side 172 – 173 Sett inn riktig form av ordet i parentes.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
De viktigste himmellegemene LINK: 49&selectedLanguageId=1&title=de_viktigste_himmellegemene.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS FEBRUAR 2016 Da er vi kommet til årets korteste måned, som dette året er 1 dag lenger siden det er skuddår i år. Hvorfor har vi.
Stjernebilder.
Novembernytt Pytten Nå er høsten her, og vi skriver alt november. Vi legger bak oss en spennende oktober måned, med mye latter, lek og læring. Vi hadde.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Februar UKE MANDAG (matboks) TIRSDAG ONSDAG (smørelunsj) TORSDAG
MARS I februar har vi startet opp med en time i gymsalen for 3 og 4 åringene. Dette er noe vi opplever at barna synes er veldig kjekt og vi ser at barna.
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Utskrift av presentasjonen:

VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER OM STJERNER, PLANETER OG ALT SOM ER I UNIVERSET. DET KOM FLERE OG FLERE BARN SOM VISSTE INTERESSE RUNDT DISSE BØKENE, OG DET BLE HELT STILLE PÅ AVDELINGEN. DET ENESTE MAN KUNNE HØRE VAR GISPING OG UNDRING OVER DE KULE BILDENE I BØKENE, HVA VAR DET DE SÅ PÅ? NOEN KJENTE IGJEN SOLA, MEN UTOVER DET VAR DET BLANKT. DA VI FIKK SPØRSMÅLET OM HVA BOKA HANDLA OM SA VI AT DET HANDLET OM VERDENSROMMET…. OG DA VAR DE SOLGT!!! OOOOOOJ , VERDENSROMMET????

VI STARTET HELE PROSJEKTET VED Å VISE BARNA ET STORT BILDE AV JORDKLODEN. RESPONSEN VAR EN ENSTEMMIG ”OOOOOOOOOJ” BLANT BARNA. DE VAR FASINERTE OG INTERESSERTE, OG SPØRSMÅLENE KOM STRØMMENDE. VI BEGYNTE Å PRATE OM JORDKLODEN, SOLA OG MÅNEN. DE KUNNE LITT, MEN RESTEN MÅTTE VI FORSKE PÅ, HVORFOR KAN VI IKKE BO PÅ MÅNEN? KAN VI DRA TIL SOLA? HVORFOR FALLER VI IKKE AV JORDKLODEN NÅR VI ER OPP NED? DET FØRSTE SOM MÅTTE GJØRES VAR AT EN AV DE VOKSNE MÅTTE TILBAKE TIL SKOLEBENKEN! ETTER DEN FØRSTE SAMLINGEN LA VI UT SPOR OG INSPIRASJON PÅ AVDELINGEN. FØRST MALTE EN AV DE VOKSNE SOLSYSTEMET PÅ VINDUET. SÅ SATT VI FAST ALLE PLANETENE PÅ GULVET.

BARNA BLE VELDIG INTERESSERT I DET SOM LÅ RUNDT PÅ AVDELINGEN, OG LURTE VELDIG PÅ HVA DE HET, OG HVORDAN DET VILLE SETT UT DER OM VI LANDET PÅ DEM. DETTE PRATET VI MYE OM, OG UTPEKTE DETALJER PÅ BILDENE, OG FORSKET PÅ HVA DE DETALJENE KUNNE VÆRE. EN DAG SATT DE SEG NED Å BEGYNTE Å TEGNE PLANETENE PÅ EGET INITIATIV. DETTE SPREDDE SEG TIL HELE AVDELINGEN, OG ALLE HAR NÅ TEGNET SIN EGEN PLANET. DE FIKK LAMINERTE PLANETER PÅ BORDET FOR Å HJELPE TIL MED Å FÅ RIKTIG FARGE OG MØNSTER.

INTERESSEN FOR PLANETENE OG VERDENSROMMET GA SEG IKKE, OG DE VILLE LAGE FLERE OG FLERE PLANETER. EN DAG SATT VI FRAM MASSE MATERIALE PÅ ET BORD OG LOT TO OG TO BARN FÅ PRØVE SEG FRAM. NOEN LAGET DE PLANETENE SOM VI VET EKSISTERER I VÅRT SOLSYSTEM, MENS ANDRE LAGET PLANETER FRA EN ANNEN GALAKSE DE FIKK MED SEG DETALJER SOM KOMETER, OG DEN RØDE STORMEN PÅ JUPITER. VI DEKKET DEN ENE VEGGEN PÅ AVDELINGEN MED BLÅTT STOFF, OG HENGTE ALLE PLANETENE OPP FORAN DEN. DET BLE KJEMPE KULT!!! SÅ BEGYNTE EN AV BARNA Å PRATE OM ROMRAKETTER, OG DET VAR TIL OG MED EN SOM HADDE TEGNET EN HJEMME SOM HAN HADDE LYST TIL Å HENGE PÅ VEGGEN VÅR. DA FIKK DE ANDRE BARNA OGSÅ LYST TIL Å LAGE RAKETTER, OG NÅ ER UNIVERSET VÅRT FULLT MED DE. MAN KAN OGSÅ SE KARLSVOGNA I BAKGRUNN. DEN HAR VI OGSÅ PRATET OM, OG BARNA HAR FÅTT I OPPGAVE Å SE ETTER DEN NÅR DE ER HJEMME!

VI VILLE GJERNE AT FORELDRENE OGSÅ SKULLE FÅ LÆRE DET VI HADDE LÆRT I BARNEHAGEN. SÅ VI LA FRAM MASSE MATREIALE PÅ ET BORD IGJEN, OG MASSE SIRKLER I FORSKJELLIGE STØRRELSER, SOM DE VOKSNE ALLEREDE HADDE GJORT I STAND. ALLE DE SOM VILL FIKK LAGE EN PLANET, OG DE SOM VILLE LAGE DE SOM ALLEREDE VAR I SOLSYSTEMET FIKK DET, MENS DE SOM VILLE BRUKE FANTASIEN, FIKK DET. VI HENGTE OPP DE FRA SOLSYSTEMET VÅRT PÅ VEGGEN I GARDEROBEN, MED EN LITEN LAPP HVOR DET STÅR HVA BARNA KAN OM DE. DET BLE VELDIG FINT, PLUSS AT DET VAR VELDIG LÆRERRIKT FOR DE SOM KOMMER INNOM

DET HAR BLITT MYE PRAT OM ROMVESEN OG ROBOTER SOM BOR PÅ MARS, SÅ NÅ VIL VI BRUKE DEN SISTE TIDEN FØR JUL, OG LAGE NOEN AV DE VI HAR ALLEREDE FUNNET MANGE AV DE PÅ INTERNETT SOM DE BRUKER SOM INSPIRASJOJ, OG TEGNINGENE STRØMMER INN. ALT I ALT HAR DET VÆRT EN KJEMPE SPENNENDE REISE GJENNOM VERDENSROMMET, OG BARNA OG DE VOKSNE HAR LÆRT KJEMPE MASSE  NOVEMBER 09