Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken 2.12.04 - 1 E-borgerskap 2005 Presentasjon av eBorger pilot ved kvinneklinikken, St. Olavs Hospital Fredrik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Datakortet i helsetjenesten
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Litt mer om PRIMTALL.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Standardisert arbeid.
Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Evaluering av B for bibliotek Thon hotel, Halden 25. september 2013.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Brukerundersøkelser i helse- og omsorgstjenesten
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kapittel 14 Simulering.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
OPPSUMMERING EKSAMEN 2013 EKSAMEN VÅREN 2014.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Opplæring: Digital Diktering
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Malverk intern produktopplæring
Statistikksurvey våren 2005 Per H. Jacobsen. USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi Undersøkelsen «Fact finding mission» Elektronisk survey.
1. Ole Andre Lerang Født: Posisjon: Målvakt Høyde: 199
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Personalpolitisk strategi
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Refleksjoner over funn i ARK
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
For virksomheter som vil: -Dele -Lære -Forbedre 1 Indikatorprosjektet Indikatorene og eQuass.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
Pasienttilfredshetsundersøkelse i HAVO
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Hovedprosjekt Sikkerhetsrutiner for sykepleiere som dokumenterer i den elektroniske journal (EPJ). Et prosjekt i studiet Videreutdanning i Data Av student.
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Idrettens kvinner og kvinners idrett: fakta og visjoner Ørnulf Seippel Institutt for samfunnsforskning Munthesgt. 31, 0260 Oslo, Norge
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Blir velene hørt? Medvirkning i planprosessen i Oslo kommune NIBR-rapport 2011:1 Sosiolog Lillin Knudtzon.
Evaluering eBorger Pilot
v/ Britt H. Rustad Datakortets fagseminar 2006
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken E-borgerskap 2005 Presentasjon av eBorger pilot ved kvinneklinikken, St. Olavs Hospital Fredrik Sunde klinikksjefkvinne-barn-senter Universitetssykehuset i Trondheim

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken eBorgere på Kvinneklinikken (89% av i alt 348 ansatte) 46 (av 49) i administrasjon/kontor (94%) 84 (av 90) sykepleier (93%) 86 (av 95) jordmødre (91%) 68 (av 77) hjelpe- og barnepleiere (88%) 24 (av 36) leger (67%)

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Forbedring gjennom prosjektet:  308 har kommet opp på eBorgernivå  mange som hadde eBorgernivå har hevet seg ytterligere 320 tok fortesten (92%) 217 ”bestod”, dvs 68% 325 tok eBorgertesten (93%) 308 bestod, dvs 95%

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Pilotprosjekt eBorger: Bakgrunn: Vedtak i Arbeidsgiverutvalget Sikre at de ansatte på Kvinneklinikken har grunnleggende IKT-kompetanse ved at de blir eBorgere 2.Undersøke om eBorger gir en effektiv metode for å kvalitetssikre IKT-kompetansen hos de ansatte og evt beskrive hvordan dette kan gjøres på en kostnadseffektiv måte ved øvrige avdelinger på St. Olavs Hospital. MÅL

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken De som har gode kunnskaper:  trenger lite/ingen oppfølging før eBorgertesten De som har noen kunnskaper:  får låne opplæringsmateriell for egeninnsats før eBorgertesten De som har dårlige kunnskaper:  får 2-dagers kurs og låne opplæringsmateriell før eBorgertesten Målrettet bruk av opplæringsressurser:

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Resultatene på fortesten (15%)(17%)(32%)(37%) 320 av 348 deltok, dvs 92% 68% av disse bestod, dvs at 32% ikke hadde eBorgernivå

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Deltakelse på fortesten

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Valg av opplæringsform

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Resultater på eBorgertesten på stilling 94% 88% 93% 89% 91% 67%

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Resultater på eBorgertesten på alder

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Egenoppfatning av forbedring 87 % av de som har svart, sier de har forbedret seg ”Litt”, ”Ganske mye” eller ”Mye”:

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Generelle erfaringer Ledere må være godt informert og forberedt for gjennomføringen? Reaksjoner/spørsmål i personalgruppa om; –det å bli testet –at testene var obligatoriske –anonymitet Generelt fokus/engasjement hos personalet – negativ - positivt

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Praktisk gjennomføring av testene og egenopplæringen Alle ansatte må ha tilgang til Internett Tilstrekkelig tilgang til PC-er i avdelingen for trening/gjennomføring av test? I hvilken grad var det bruk av arbeidstid, bruk av fritid, samarbeid mellom medarbeiderne?

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Ressursbruk Hva var ressurskrevende for enheten/posten? Sette av tid i en travel klinisk hverdag. Tilgang på ledig pc… arbeidsro for å gjennomføre testen

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Hvorfor suksess? Krav fra klinikkledelsen (plikt) Anonyme tester avmystifiserer/ufarliggjør testen og øker tryggheten Viktig med motivering og oppfølging fra øvrige linjeledere/nærmeste leder

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Kvinneklinikken vinner årets kompetansepris Mandag 25. april ble de ansatte i Kvinneklinikken ved St. Olavs Hospital tildelt IT-bransjens ”Oscarstatuett” i årets Rosing-pris for personlig datakompetanse.

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Juryens uttalelse: Juryen sier i sin begrunnelse at det er hyggelig å registrere at IKT-satsningen i det offentlige gir grobunn for slike aktiviteter. Det er viktig at man på en slik måte fokuserer på bred personlig datakompetanse i tillegg til ambisiøse planer om IT-infrastruktur. Gjennomføringsmodellen med bred kompetanseheving hos alle faggrupper med bredt aldersspenn er vektlagt. Vinneren har sørget for å dokumentere status før og etter prosjektet for å dokumentere effekt. Prosjektet har vært solid forankret strategisk, og ledelsen har gått foran hele veien både som motivator og ved å "ta egen medisin". På tross av kort prosjektperiode har blant annet en fleksibel gjennomføringsmodell bidratt til en unik deltakelse på hele 95 prosent av de ansatte i prosjektet: Rosings kompetansepris: Den Norske Dataforening gir prisen til bedrifter og organisasjoner som utmerker seg med høy IT-kompetanse som eBorger.

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Sertifiseringsmodul EPJ-kompetanse gjennom e-læring

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Sertifiseringsmodul: Oppgavetyper: –Sann eller usann –Flervalg –Identifiser område –Fritekst KRAV: 100% riktig besvarelser KRAV: 100% riktig besvarelser

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Oppgavetype ”Sann eller usann” Teste kunnskap eller holdninger –”Det er bare leger som skal dokumentere i Doculive” Bekrefte grunnleggende prinsipper –”I EPJ skal alt helsepersonell dokumentere gitt helsehjelp” Avkrefte vanlige misforståelser –”Elektronisk pasientjournal er tilgjengelig for alle som er ansatt på sykehuset” Gi mye informasjon på en interaktiv måte –”Helselovene består av……”

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Oppgavetype ”Flervalg” Eksempler på bruk: –Stille ja/nei spørsmål Stille spørsmål som har flere riktige svar, for eksempel: Doculive kan brukes til å: - dokumentere gitt helsehjelp - hente fram en pasientjournal - bestille flybillett - sjekke bankkonto –Stille konkrete spørsmål –Teste kunnskap eller vanlige misforståelser –Lage en skala og vurdere noe –Teste kunnskapen omkring innhold/betydningen av for eksempel begreper –Stille spørsmål hvor kandidaten trenger å ta stilling til bilder (klikk på riktig bilde)

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Oppgavetype ”Identifiser område” Eksempler på bruk: –La kandidaten vise at han kan orientere seg i en menystruktur –Teste ferdigheter som for eksempel ”hvor klikker du for å …” –La kandidaten finne feil, mangler eller hva som er bra/riktig i et skjermbilde.

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Oppgavetype ”Fritekst” Lage spørsmål som det er kun ett riktig svar på, for eksempel ”Hva betyr EPJ”

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Andre IKT tiltak ved St. Olavs Hospital: Pilot på XP Pilot på ROS Innføring av PACS/RIS Alle jobb- søknader ved kvinneklinikken sendes elektronisk… og KK behandler dem også elektronisk IKT; gevinstrealisering Telemedisin

Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken Province of KwaZulu- Natal, South Afrika Ultrasound training DURBAN Ellen + Fikile Lungile Alice Khaya Tamie Sdudla Nomusa Thembi Brenda Thandi Yvonne Thina