Corporate Social Responsibility og styrets agenda – bare prat – eller begynnelsen på slutten for Shareholder Value 1…? 1. Shareholder value states that.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Advertisements

Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
Undersøkelse om bærekraft Gjennomført av Innovasjon Norge
Sariba Frokostseminar 14JUN12
ISO Veiledning i Samfunnsansvar: Guido Guertler, ICC-observatør og NORMAPME-ekspert til ISO/TMB WG Social Responsibility;
Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles.
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
SOSIAL KAPITAL.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
1 March 2010 STRATEGISK PLAN Revidert ROTARY INTERNATIONAL “ This is a changing world. We must be prepared to change with it” Paul Harris, 1935.
Initials/subject/1. initials/subject/2 initials/subject/3 Hva er bærekraftig? Noen spørsmål: Hva kreves for å være bærekraftig? Økologiske, økonomiske.
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Skogn Næringspark Olav Dehli. 2 Bakgrunn ▪ Retningslinjer fra Konsernsjef: ▪ Carry through the turnaround process and improve earnings throughout.
Hvorfor IKT? 1.Samfunn og kultur 2.Kommunikasjon og globalisering 3.Kunnskap og læring.
OFFSHORE STRATEGIKONFERANSEN 2001 Er tiden moden for samarbeid på nettet ? Adm.dir Steinar Grønsand OilCamp.com The Collaborative Portal for the Oil and.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Building the One to One Enterprise - Personalizing products for developing customer communities’ Relationships between customer loyalty and interactive.
Internasjonale menneskerettigheter
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
CSR i press mellom politikk og kollektive avtaler - hvilken betydning vil CSR få framover? 3. November 2005 Norsk Arbeidslivsforum Avtale LovCSR Bedrift.
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
Grønn vekst Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge
ET DYNAMISK NÆRINGSLIV I EN VERDEN I FORANDRING Næringslivets dag i Drammen Adm.direktør Idar Kreutzer, FNO.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
# Mobilitet Morten Torp Avis Budget Group Norway Sales & Marketing Director Ruters strategi­dokument M2016 tar steget fra kollektiv­trafikkstrategi til.
Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon. Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak.
© 2016 Deloitte AS Stein Bjørnstad, 30. mars Dialogkonferanse om mobilitet Ruter.
LEDELSE ER FORANDRING Adm.direktør Idar Kreutzer, Finans Norge President Institute 1. september 2015.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Bærekraftige produktvalg
Find Fraud B4 it Finds You!
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Hvor står og går finansnæringen, og hvem bestemmer retningen?
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
CAMPAIGNING From vision to action.
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
EiT Landsby.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Design driven Innovation Programme (DIP)
Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk
The Gains from International Trade
SRPP Guidance in Norway
Hva er det gode liv for universitetet eller høgskolen?
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

Corporate Social Responsibility og styrets agenda – bare prat – eller begynnelsen på slutten for Shareholder Value 1…? 1. Shareholder value states that management should first and foremost consider the interests of shareholders in its business decisions. Although this is built into the legal premise of a publicly traded company, this concept is usually highlighted in opposition to alleged examples of CEO's and other management actions which enrich themselves at the expense of shareholders. (Csae Enron)

Terje Sand er managing partner i Brand Management Group – et rådgivningsmiljø som arbeider med problemstillinger innen merkevareledelse og innovasjon. Du treffer han på følgende aksesser; Cellular; +47 911 11 900 Mail; terje@brandmanagement.no Url. ; www.brandmanagement.no Det etterfølgende bør settes på visning – for å yte rettferdighet til helheten.

Regi (30 min) Begrepsapparatet CSR – i konflikt med Shareholder Value…? Tre ulike CSR perspektiver To drivere som fremmer CSR (utover Globalisering) Dilemmaer til diskusjon

CSR - Er det nytt…? A cooperative (also co-operative, coöperative, or co-op) is defined by the International Co-operative Alliance's Statement on the Co-operative Identity as an autonomous association of persons united voluntarily to meet their common economic, social, and cultural needs and aspirations through a jointly-owned and democratically-controlled enterprise[1]. A cooperative may also be defined as a business owned and controlled equally by the people who use its services or who work at it. Cooperative enterprises are the focus of study in the field of cooperative economics Norge er det mest salgs- og forbukersamvirke. De norske samvirkeorganisasjonene har en felles bakgrunn i den såkalte Rochdaletradisjonen, etter det samvirket som ble startet i Rochdale i England i 1844. Av de fjorten opprinnelige Rochdale-prinsippene er det spesielt fire som går igjen som de grunnleggende samvirkeprinsippene i Norge. Det praktiseres åpnet medlemskap, det vil si at alle som driver den aktuelle virksomheten kan være medlemmer. Det er en demokratisk kontroll med styrende organer, ved at hvert medlem har én stemme. Utbytte deles ut etter deltakelse, og ikke etter innskutt kapital. I forbrukersamvirket deles for eksempel utbytte ut etter medlemmenes samla kjøp i løpet av året, mens i meierisamvirket utbetales en eventuell bonus etter levert mjølkemengde.

The purpose of business is to create profit ”Invisible hand” Adam Smith – maksimering av egeninteresser vil også favorisere samfunnet Hensikt med forretning er å drive forretning Skatt som omfordelingsnøkkel Den vestlige verdens vekst og velferd kan i stort forklares av dette prinsippet Samtidig representerer det et enkelt styringsprinsipp – shareholder value prinsippet

Shareholder value – er det et bærekraftig konsept i vårt tid – eller er det en anakronisme

Shareholder value – kommer fortsatt først…? Private equity, venture capitalist, Børsselskapene, vi diskuterer eierskap primært i lys av hvordan vi kan maksimere avkastning (på kapitalen)

Ulike perspektiver for CSR og styrearbeid Feel Good perspektivet Stakeholder perspektivet Verdistyrte foretak Innside ut – konkurranseperspektivet Utside inn – perspektiv om åpen innovasjon

Feel good perspektivet – verden står over en mengde problemer – vi må kjenne vårt ansvar….

Infrastruktur – kultur og ledelse HR Teknologiutvikling Partnering og innkjøp Input Through put Output Markeds-føring Service vedlikehold Case Sustainable Harvest Case BrightPoint

Det tredje perspektiv Utside inn – CSR som konsekvens av transparens (åpen innovasjon) Bransje-klynge FoU Lokal-samfunn Krevende Kunder og partnere

Verdibaserte forretningsideer

Klassifisering av ulike CSR perspektiver i to strategier 1. Feel good perspektivet 2. Innside ut – øke konkuranseposisjon 3. Utside inn Åpen innovasjon (verdistyring) Reduser uheldige virkninger av virksomhetens aktiviteter Strategisk filantropi som skaper nye forretningsmuligheter og andre verdiproposisjoner Offensiv strategi Godt borgerskap Defensiv strategi Endre verdikjedeaktiviteter for å tilgodese samfunn, samtidig forsterke strategi

De to driverne som presser frem CSR Kundekrav WEB 2.0 (muliggjørende teknologi) Globalisering

Kan jeg få det billigere på nettet Kundene der ute… Kan jeg få det billigere på nettet De gjør seg mange tanker før et kjøp Informerte og oppmerksomme Er det sunt? Er produktetdet organisk dyrket Skaper det allergi Flere defensive strategier enn offensive Tester de produktene på dyr..? Kan pakningen resykleres Oppfører firmaet seg anstendig i forhold til aksjonærer Blir ansatte behandlet fair og betalt iht tariff Er produksjonen bærekraftig? 21

…Driver frem kravet om Sporbarhet TraceTracker GTNet Globalt system for sporbarhet via Internet GAN GTNet Access Node GAN GTNet Access Node GAN GTNet Access Node GAN GTNet Access Node GAN GTNet Access Node TT Navigator Rå-materialer Leverandør Produsent Detaljist Forbruker 25

The naked corporation Don Tapscott and David Ticoll, in their new book entitled The Naked Corporation: How the Age of Transparency Will Revolutionize Business, argue that corporate transparency is not optional but rather inevitable. They also counter the conventional wisdom that transparency costs companies, instead contending that transparency enhances shareowner value. http://www.socialfunds.com/news/article.cgi/1237.html

The naked corporation – To raise performance you shall undress…

Kan vi forvente at dagens styringsmodeller kan ivareta slike hensyn? Temaer til diskusjon My biggest concern is that we are not concerned enough”.  Vi må kunne håpe på, - og arbeide målbevisst for -, trendbrudd og diskontinuiteter i utviklingskurvene.  Innen 2030 må forholdet til materielt forbruk dramatisk endres, Kan vi forvente at dagens styringsmodeller kan ivareta slike hensyn? 

Temaer til diskusjon forts Vil CSR perspektivet forenkle eller vanskeliggjøre oppkapitalisering av virksomheter? Business case er et sedvanlig beslutningsunderlag for styret? Hvordan kan vi tenke alternative former for underlag?

Temaer til diskusjon Shareholder value har vært drivende for utvikling i den vestlige verden Hvordan bør vi organisere styrefunksjonen for å ivareta CSR som drivende for utvikling…?

Behov for å endre tankemønstre – også i styrene? ”Min første konklusjon er derfor at det bestående klart undervurderer utfordringene.  Vi må kunne håpe på, - og arbeide målbevisst for -, trendbrudd og diskontinuiteter i utviklingskurvene.  Innen 2030 må forholdet til materielt forbruk dramatisk endres, og da går det ikke an å anta, som prosjektet gjør, at veksten i det materielle forbruket er fortsatt høy selv i 2030….” World Watch Institute

Et par relevante kilder og linker http://info.worldbank.org/etools/docs/library/57481/northsouth_finalist.pdf Harvard Business Review - Strategy and society ”the link between competitive advantage and corporate social responsibility” Porter, Kramer dec. 2006