D EN DIGITALE DIMENSJONEN UTFORDRINGER OG MULIGHETER.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Samtale om ny web / nye muligheter Åpen og involverende.
Advertisements

Idrettshall og uteanlegg Kantine
Forskning og utvikling
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Å ta i bruk teknologi for kunnskapsbygging på organisasjonsnivå
Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Sosiale nettverk Hvilke kjennetegn har de?
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
WEB 2.0 Tor Erik Gregersen. Fremdriftsplan •Drømmen •Begrep •Kjennetegn •Treenigheten Web 2.0 •Eksempler •Konsekvenser / endringer.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E.Thune Rådgiver ped.bruk av IKT RFK – seksjon skole Twitter: torillevy
Erfaringer fra Institutt for kulturstudier og orientalske språk Wiki og blogg som læringsverktøy.
Blogg, Wiki, RSS  Hva er det?  Hvordan ta det i bruk?
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010
Facebook Deling av applikasjoner, bilder, lenker, sider,videoer.
Hva er verdien av å ha biblioteksressurser representert i sosiale nettverk som f.eks Facebook?
Pedagogisk utviklingsarbeid
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Opprette Gmail-konto Lage iGoogle-side
1 WIKI Noen tanker rundt hva det er. 2 Vel Møtt til en spennende Dag! PROGRAM Hva er wiki - hvorfor? (intro – Roar) Utfasing av dagens vevtjener. Tilgang.
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E
IKT Lesing og skriving med Web 2.0 WEB 2.0 BLOGG WIKI KILDEKRITIKK ETIKK LOVVERK LISENSIERING GOOGLE VERKTØY Modul 4.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Snakker de om meg?! Ikke gå glipp av hva folk sier om firmaet ditt i sosiale medier Faggruppen for webkommunikasjon Den norske dataforening 13. februar.
Kva er læringssenter? fysisk –grupperom –pc-arbeidsplasser personale –pedagogisk orienterte fagreferenter IKT-folk, forskningspersonale nye funksjoner.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Prosjekt ”3D Modeller” Modellering av bysentrum i 3 dimensjoner (3D) "Ny teknologi muliggjør visualisering av geografiske forhold i 3D. Disse modellene.
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Cyber Lions. Hvorfor? Unge mennesker anser internett som en "integrert del av livet sitt". Hvis de måtte velge mellom internett og det å eie en bil ville.
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Webcadet Dokumentasjons- og kvalitetssikrings- verktøy for sertifikatrettet opplæring ombord.
Det nye Kulturrådet. Administrasjon for flere virksomheter NORSK KULTURRÅD 512 mill kr Kulturfondet, 224 mill kr Post 74, 25 mill kr Museum og arkiv STATENS.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL.
Fra digitale verktøy til digitale tjenester på 360 dager Prosjektrapport Smart læring Delrapport I, 2014.
Smart digital samhandling Ingunn Bremnes Stubdal Utdanningsdirektoratet.
Ludvig – din hjelpende venn SINTEF IKT, Helene Schulerud mob Forskningsområde: Velferdsteknologi Tema i utlysningen:
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
«Det å organisere et sportsarrangement har aldri vært så enkelt» Planleggingen av «Game Changer ™»
”Digitale redskaper kan være gode verktøy i læringsprosesser
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
IKT for læring Mattias Øhra.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Utskrift av presentasjonen:

D EN DIGITALE DIMENSJONEN UTFORDRINGER OG MULIGHETER

HVA ER MÅLET ?

Hvordan kan vi heve folks digitale kompetanse? Hvordan kan vi skape vårt eget læringsnettverk?

Basal IKT-ferdighet Pedagogisk-didaktisk IKT-skjønn Læringsstrategier/Metakognisjon Digital danning Digital Kompetanse O. Erstads modell med de fire grunnkomponentene i digital kompetanse (Krumsvik, 2007)

3 Verktøy: Facebook Wiki Twitter

H VILKE FUNKSJONER LIGGER I VERKTØYET ? Vurder dem ut i fra brukervennlighet og målet vårt

S JEKKLISTE FOR VURDERING : Webinterface Innlogging? Knyttes til e-post? Knyttes til andre verktøy/plattformer? RSS feeds? Synkron/Asynkron? Kontinuerlig bruk? Tillate passivitet? Søkbart/arkivering? Læringskurve

Eureka!