Skolens digitale tilstand og ITU-monitor

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Noen utfordringer for skolene
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Digital kompetanse i Mat og helse
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Veiledet lesing Mørkved skole
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Tilpasset opplæring AU 1
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T U T D A N N I N G Rikets tilstand, ITU-konferansen1 Prosjektleder Vibeke.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Velkommen til et nytt skoleår!
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Digital skole hver dag Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Utskrift av presentasjonen:

Skolens digitale tilstand og ITU-monitor IKT i fag – Narvik 140910 nils.ole.nilsen@hibo.no

2

Innhold Hva er digital kompetanse? Digital barndom IKT i skolen ITU monitor 2009 og skolens digitale tilstand

Digital kompetanse Hva legger du i begrepet digital kompetanse?

Hva er digital kompetanse? ”Digital kompetanse er noe mer enn bare ferdigheter i bruk av digitale verktøy. Det er en sammensatt kompetanse som innebærer refleksjon og holdninger til bruken. Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring i det lærende samfunnet” Ola Erstad, UiO

Digital dannelse (Løvlie, 2003) ”Teknokulturell danning (digital danning) er et forsøk på å beskrive danning i et postmoderne, teknologisk samfunn. Når Internett og Verdensveven tas med i beskrivelsen, er dette samfunn bare ti år gammelt. Å snakke om danning i dette ultrakorte perspektivet er risikabelt – og spennende”

St. meld. nr. 44 (2008-2009) Utdanningslinja IKT har blitt en viktig del av skolens virksomhet ved at grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy er integrert i alle fag. Skolen må møte to sentrale utfordringer for at IKT skal bidra til en styrking av skolens relevans. For det første må skolen møte elevene og deres fortrolighet med digitale medier på en slik måte at den bygger bro til barnas liv, der de første digitale ferdigheter tilegnes i stadig lavere alder. For det andre må skolen forholde seg til barn og unges nettbruk og utviklingen av identitet og sosial kompetanse gjennom nettsamfunn og lignende.

Digital barndom Digitale verktøy en naturlig del av barnas hverdag. Digital kompetanse avgjørende for barnets framtid. Allestedsnærværende teknologi. Vi lever i en digital tidsalder.

Den digitale barnehagen. Digitale verktøy bør være en selvfølgelig del av temaene, aktivitetene og dokumentasjonen i en framtidsrettet barnehage. – Nina Bølgan Rollerbabes

Den digitale revolusjon Nye kommunikasjonsmønster trer fram Skriveprosessen endrer seg Hvor mange har sendt en e-post i løpet av de siste 24 timene? Hvor mange har sendt ei tekstmelding i løpet av de siste 24 timene Hvor mange har sendt et vanlig (papir) brev til familie og venner siste måneden Hvor mange har vært fysisk innom banken siste måneden? Vi ser konturene av ei ny ”kunnskapsformatering” blant de unge, Nettgenerasjonen lever en online tilværelse i sin digitale livsverden, men vi må erkjenne at fremdeles har vi grupper i samfunnet som er i det digitale gapet (Rune Krumsvik 2007)

Synet på teknologi (H Otnes) Relevans Lære seg de digitale mediene i en faglig sammenheng og lar elevene bruke dem der det er faglig relevant Repertoar De konkrete mulighetene det finnes i digitale medier, at man lærer seg de sjangrer og aktiviteter som utgjør et repertoar for faget man underviser i Refleksjon Metaperspektivet er evnen til stadig nytenking i undervisningsarbeid og bruk av digitale medier spesielt

IKT i skolen En lærer med innsikt og erfaring i pedagogisk bruk av IKT i fag. Læreren er leder og veileder Fagkultur, faglig og digital kompetanse smelter sammen

Rune Krumsvik 2009

IKT-verktøy og forståelse av IKT-bruk God verktøykompetanse, god forståelse Liten verktøykompetanse, god forståelse God verktøykompetanse, liten forståelse Liten verktøykompetanse, liten forståelse Hvor mener du elevene hører hjemme? Verktøy Forståelse

ITU monitor 2009 Skolens digitale tilstand 2009 Hovedfokus i ITU Monitor 2009 har vært å kartlegge hvor langt skolene har kommet med å innføre Kunnskapsløftets femte basisferdighet «å kunne bruke digitale verktøy» i det metodiske, faglige og organisatoriske utviklingsarbeidet.

Grunnskole- videregående skole Grunnskolen ligger fortsatt langt etter videregående skole når det gjelder bruk av IKT i det daglige skolearbeidet. Forskjellen innebærer at videregående skole har kommet lengre med å ta i bruk IKT i faglig og pedagogisk arbeid. Skillet mellomgrunnskolen og den videregående skolen ser ut til å øke.

Grunnskole - videregående skole 2 Det er spesiell grunn til å være bekymret over manglende integrering av IKT i grunnskolen Vi risikerer at elevene starter på bar bakke når de kommer på videregående. Å begynne å bruke IKT-verktøy på skolen når man er 16 år er ikke godt nok, hvis målet er en digitalt konkurransedyktig befolkning.

Kjennetegn på bruk av IKT ITU Monitor 2009 viser at individuelle kjennetegn ved elevene, som hjemmeforhold, skoleprestasjoner og mestringsmotivasjon, har betydning for deres digitale kompetanse. Vi ser digitale skiller mellom elever i studien, både når det gjelder anvendelse av datamaskiner og digital kompetanse. Skiller i digital kompetanse er knyttet til elevenes skoleprestasjoner og hjemmeforhold uttrykt i mors og fars utdannelse.

Læreren er flaskehalsen Elevene har fått it-utstyr i verdensklasse. Det er lærerne som svikter. Siden 2003 har Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning (ITU) Monitor ved Universitetet i Oslo sjekket skoleungdoms it-bruk i norsk skole. Årets resultat er alt annet enn imponerende. To år etter regjeringens Kunnskapsløft, der det ble lagt til rette for å bruke it- verktøy i alle fag hver eneste skoleuke, bruker elevene i grunnskolen mindre tid på data enn tidligere.

Veivalget for læreren