– som verktøy for refleksjon og læring Thomas, oktober 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BLOGG (web-logg). blogg Ritas blogg •Nettside som oppdateres jevnlig •Bloggpostene er organisert i omvendt kronologisk rekkefølge. •Hver bloggpost har.
Advertisements

Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Hvordan lager du en konto?
Intranett: Hvordan komme i gang
Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL
Hvordan intervjue en forsker?
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Praktisk kommunikasjonsferdighet
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Klasseledelse med fokus på IKT
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Hva er blogg? Blogg, eller weblogg (vevlogg), er en internettside der en eller flere personer legger ut informasjon som andre kan kommentere Ofte brukt.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Hva er Fronter.
Velkommen til klasse- foreldrene
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Sammensatte tekster.
Blogger. En personlig nettbasert publikasjon ment for offentligheten Oppdateres ofte Postinger i omvendt kronologisk orden Blogger har ofte et personlig.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Blogging med Google Blogger
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Lag din egen blogg - en enkel oppskrift. Gå på blogger.comblogger.com Klikk på pila og følg anvisningene.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Blogg og publisering på nett
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt:
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Å bruke VOFO Oslo-bloggen Ingvar B.. Hvorfor blogg? En blogg er først og fremst et sosialt medium. Innleggene er gjerne lengre og mer forseggjorte.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Utskrift av presentasjonen:

– som verktøy for refleksjon og læring Thomas, oktober 2010

Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms skole. Jeg kjenner meg igjen. Forventningene. De kjenner jeg på.

”Jeg ser mye som inspirerer meg, derfor lagde jeg en blogg”. Jeanette Landfald Bækkevold: Vær positiv. Sosiale medier handler mye om å dele og trekke hverandre opp.

”Jeg skaper noe mens jeg skriver. Er kreativ, gjør undersøkelser for å underbygge fakta på egne postinnlegg, leser andre blogginnlegg som skaper engasjement, kanskje en debatt. Dermed lærer jeg noe nytt nesten hver eneste dag. Men det er de fantastiske damene bak de flott bloggene som gjør det mest spennende. ”

Blogg egner seg godt til å produsere sammensatte tekster med lenker, bilder og videoer. Elevene må søke etter ressurser og nettsider, sette inn disse i bloggen og legge inn riktige kildehenvisninger. På den måten utvikler de informasjons- kompetanse og digital kompetanse. Blogging er også god skrivetrening. Skriftlig fremstilling er en av fem grunnleggende ferdigheter elevene skal lære. Med blogging over tid får elevene mulighet til å utvikle seg som skribenter og finne sin stemme. De kan ta i bruk et nytt vokabular og forme egne meninger. Ved hjelp av kommentarfunksjonen i bloggen kan elevene få tilbakemeldinger fra hverandre eller potensielt fra hele verden, hvis bloggen er åpen. Åpne blogger gjør at elevene får skrive for et ekte publikum og ikke bare for læreren. Det gir skrivingen autentisitet og arbeidslivsrelevans. Åpne blogger gjør også at man kan samarbeid på tvers av skoler, for eksempel med en blogg- vennskapsklasse på en annen skole. (Fra Blogg i undervisningen, Uninett ABC)

Hvordan bruke blogg i undervisningen? Blogg kan brukes i alle fag og på alle nivåer. Det mest vanlige er at en klasse jobber med blogg gjennom ett eller flere skoleår. Hvis målet er at elevene skal bli bedre skribenter, gir bloggen mulighet for jevnlig skriving med mindre skriveoppgaver. Du kan poste oppgaven på lærerbloggen og be elevene poste sine svar på egne blogger. På barnetrinnet kan det være aktuelt å ha én klasseblogg som elevene kan bidra til ved å sende e-post til læreren eller rett til bloggen. Her kan man også invitere inn andre til å skrive, for eksempel fagfolk eller profiler fra lokalsamfunnet. En prosjektoppgave om lokalhistorie kan utdypes med innlegg fra folk i nærmiljøet. Om de ikke har mulighet til å skrive innleggene selv, kan elevene utstyres med en lydopptaker eller et enkelt videokamera og så intervjue den aktuelle personen. Resultatet kan postes på klassebloggen. Blogging egner seg godt til å publisere og reflektere rundt egne digitale arbeider. Mange lærere bruker derfor blogg i formgivningsfag. Elevene tar egne bilder, lager montasjer eller annet. Et blogginnlegg inneholder det digitale produktet og en tekst som beskriver valgene elevene har gjort i prosessen med å lage produktet. Bloggen blir elevens portefølje. Hver elev kan selv merke sine beste arbeider med for eksempel "utvalgte", og bloggen kan dermed brukes for mappevurdering. I et eget blogginnlegg kan eleven reflektere rundt utvalget hun eller han har gjort. (Fra Blogg i undervisningen, Uninett ABC)

Fra Ingunn Kjøl Wiigs forslag til vurderingskriterier for blogger.

”IKT er på denne måten … med på å endre premissene for de … mer tradisjonelle aktivitetene i skolen”.

”Lærer”-blogger To blog or not to blogTo blog or not to blog? Eva 2.0: Norsklærer med digitalt grensesnitt (Leif Harboe): Tanketråder – fra en lektors hverdag (Ingunn Kjøl Wiig): Lektor Aksnes’ skoleblogg (Marita Aksnes): Digitale tekster i Buskerud (Marita Aksnes): JaO`s Blogg (Jan-Arve Overland): Guttorm Hveem: Læring mellom kaos og kosmos (Anne Kristin): Mitt hjørne av weben (Jørn Hoelstad Pettersen): Alb*Aab (Albertine Alberge): LNU oversikt norskblogger:

Del og bruk, d & b, Del det du har, bruk det du får:

Bloggoppgaver  Lag et innlegg/en post om høsten med minst ett høstbilde du selv har tatt, ledsaget av din egen høstlige tekst, og/eller  lag et innlegg/en post om Narvik/ditt hjemsted med minst ett bilde du selv har tatt, ledsaget av din egen entusiastiske tekst.  Skriv et dikt som du poster i bloggen din – med bilde tatt av deg selv.  Publisér ei Photo Story-fortelling i bloggen din.