Den tidsriktige epikrise

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

System for utskrivningsklare pasienter
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Hvordan sikre best mulig samhandling for/rundt hver bruker
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Line Hurup Thomsen, PKO sykepleier Stavanger universitetssykehus
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Kliniske effektmål som kvalitetsmål
Oslo universitetssykehus Praksiskonsulentordningen
Tilbud til mennesker med Huntington sykdom i Norge
PKO Psykiatrisk klinikk Sykehuset Telemark
Astrid Emhjellen Praksiskonsulent
Nasjonalt senter for telemedisin. Vi har en visjon Gode helsetilbud til alle, uavhengig av tid og sted.
Prosjekt FUNNKe Bardu, 5 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Aktuell videreutvikling -
Prosjektpresentasjon Best mulig helsetilbud for 56
Budsjett 2004 Krav om balanse innen utgangen av 2004 Forbedre nettoresultatet med mellom millioner Kan bli nødvendig å nedbemanne med.
Samhandlingsprosjekt psykisk helse Samarbeidsutvalget 01. mars 2010
Driftsrapport HNT 2008 Status pr. 1. tertial 2008.
Tromsø Hammerfest Kirkenes Harstad Narvik Stokmarknes Lofoten Bodø Rana Mosjøen Sandnessjøen Innlegg på samhandlings- konferanse, Tromsø 25. mai 2010 Ina.
Hent opp aktuell pasient og start rekvireringen ved å klikke på LAB-ikonet eller LAB rekvirering og svar.
Utredning/behandling
Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
FRA HJEM TIL SYKEHJEM- VIA SYKEHUS
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Praksiskonsulenter Gunnar Bovim Administrerende direktør St. Olavs Hospital Arrangement, Trondheim,
Hvordan evaluere henvisninger og epikriser PKO landsmøte Kirkenes 3.juni 2010 Trygve Kongshavn, praksiskonsulent Vestre Viken HF, sykehuset Buskerud.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Arngunna Skiple Sunnaas sykehus HF - en vei videre DELPROSJEKT 3 Telemedisin som verktøy i samarbeid med førstelinjetjenesten – med fokus.
Hovedsamarbeidskommune
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Samhandling sett fra Akuttmottaket ”Pasienten i fokus”
Telefonresponstid ved fastlegekontorene i Tromsø november 2005 Kommuneoverlege Anne Helen Hansen Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i Tromsø.
TELEMEDISINSKE TJENESTER I NORGE Per Christian Lindberg telemedisinkonsulent
Prosjekt FUNNKe Bodø kommune 25. januar 2011 Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST Lars Andreas Wikbo, HN-IKT.
Alf Johnsen Kommuneoverlege i Askim
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Samhandling med Pleie og omsorgssektoren med bruk av elektronisk informasjonsutveksling Pleie og omsorgsmeldinger GSU Gjøvik Nasjonalt standardiserte.
Omlegging av medisinsk kodepraksis i Sykehuset Telemark
Helse Nord-Trøndelag - status og retning Presentasjon til formannskapet i Levanger 27. februar 2008 Arne Flaat.
Meldingsløftet i Helse Nord Strategiske grep for å tilrettelegge meldingsutveksling med pleie- og omsorgssektoren.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Prosjekt FUNNKe VK møte med Skånland, 24 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?
Veiledning som ledd i videreutdanning til spesialist og litt til
IT-Avdelingen Har du sett – epikrise på nett! Epikrise til pasienter i MinJournal Ingrid Heitmann, Marte.
Epikriser Namdal legeforum Svenn Morten Iversen.
Pasientkommunikasjon på nye måter Sissel Jor Oslo universitetssykehus HF.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Elektroniske epikriser fra DocuLive Runa Solheim Arntsen Prosjektleder Digital samhandling OUS Stab IKT.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
Klare linjer Klare linjer i oppgavefordeling, ansvar og finansiering: Førstelinje, og grunnmuren i helsetjenesten, er primærhelsetjenesten Andrelinjen.
Hva kan Helse Nord gjøre bedre? Onsdagsmøte UNN Anne Helen Hansen Kommuneoverlege Tromsø kommune Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i.
”I pasientens fotspor”
Status for meldingstyper mellom sykehus og kommuner i Sør-Trøndealg
Status for meldingstyper mellom sykehus og kommuner i Sør-Trøndealg
Fagråd Inn/Ut Status ASU
Samhandling – internt og mellom nivåene – er det pasientforløp vi i hovedsak bør ha fokus på ? Samfunnsmedisinsk kurs G.
Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling
Ditt valg behandling og oppnå krav om 30 % hjemmebehandling
NSF-FSR lederseminar
Elektronisk henvisning
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Den tidsriktige epikrise ” Lettere å skrive ut pasienter enn epikriser….” Kommuneoverlege Anne Helen Hansen Tromsø kommune 04.01.06 Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i Tromsø

Den tidsriktige epikrise Til primærhelsetjenesten ….i rett tid ….på rett måte ….med rett innhold

Den tidsriktige epikrise Til primærhelsetjenesten Hva er egentlig en epikrise???? Til innvortes eller utvortes bruk? Eller begge deler??

Den tidsriktige epikrise 80 % av alle epikriser skal sendes ut innen 7 dager Hva med de øvrige 20 % - er det de som ikke betyr noe, eller er det de som betyr mest? Hva om primærhelsetjenesten hadde tilsvarende ambisjoner med henvisningsskrivene? Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i Tromsø

Den tidsriktige epikrise Alle epikriser skal sendes ut Til primærhelsetjenesten samtidig med pasienten

Den tidsriktige epikrise ….utskrivningsklar versus ferdigbehandlet…… Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i Tromsø

Den tidsriktige epikrise Når man har nok informasjon til å ta beslutningen om utskrivelse, har man også nok til å informere neste ledd i behandlingskjeden Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i Tromsø

Den tidsriktige epikrise Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i Tromsø

Den tidsriktige epikrise Forsinket epikrise Foreløpig epikrise Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i Tromsø

Den tidsriktige epikrise Forsinket epikrise Foreløpig epikrise Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i Tromsø

Den tidsriktige epikrise Alle epikriser skal sendes ut Til primærhelsetjenesten samtidig med pasienten

Den tidsriktige epikrise Til primærhelsetjenesten ….i rett tid ….på rett måte ….med rett innhold

Den tidsriktige epikrise ….på rett måte…. Pasienten skal ha epikrisen i handa Fastlegen skal ha epikrisen elektronisk Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i Tromsø

Den tidsriktige epikrise Til primærhelsetjenesten ….i rett tid ….på rett måte ….med rett innhold

Den tidsriktige epikrise …med rett innhold…. Vurderinger og konklusjon Til slutt og tydelig uthevet: Hva fastlegen skal følge opp Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i Tromsø

(Det tidsriktige polikliniske notat) Stråleterapi, dagkirurgi, langvarig behandling ved psykiatrisk poliklinikk Ofte like viktig som epikrisen Diagnose mangler som regel Elektronisk (ikke alle behersker teknikken!) ”…på tide med ny henvisning…” Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i Tromsø

Hva kan sykehusene/Helse Nord gjøre? 1. Slutt å si: ”Nå må vi bli litt flinkere!” Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i Tromsø

Hva kan sykehusene/Helse Nord gjøre? 2. Gjør en formell avklaring av hva en epikrise er/skal være Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i Tromsø

Hva kan sykehusene/Helse Nord gjøre? 3. Sett tydelige og høye mål Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i Tromsø

Den tidsriktige epikrise Alle epikriser skal sendes ut Til primærhelsetjenesten samtidig med pasienten

Hva kan sykehusene/Helse Nord gjøre? 4. Gi epikrise- arbeidet høy prioritet Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i Tromsø

Hva kan sykehusene/Helse Nord gjøre? 5. Gjør endringer som er designet for å nå målet! Anne Helen Hansen, kommuneoverlege i Tromsø

Den tidsriktige epikrise Alle epikriser skal sendes ut Til primærhelsetjenesten samtidig med pasienten