SUV Selvstendiggjøring unge voksne Vårkonferansen Trond Strøm 29.03.2011 Kari Solberg Turid Jensen Turid Jensen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Terje Gundhus Atferdsavtaler innenfor kriminalomsorgen. Motivasjon, endring og selvstendiggjøring.
Advertisements

Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
FOLKEHELSE OG YRKET MITT Bok: Om helse Kap: 2 side 48-71
NESOs Formannskole klasse / 2014
Bra mat for bedre helse- Kurstreff 2

Selvhjelp – en vei mot varig livsstilsendring?
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Prosjekt støy og hygiene i barnehager
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
FamilY Åshild Skulstad-Hansen Helsesøster/prosjektkoordinator
Gratulerer NSF Sør-Trøndelag 100 år Bårdshaug 23 mai 2013 Diabetessykepleier Anna Kristoffersen Frøya kommune.
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
Demensteam Lier Kommune
Aktivitet mot frafall Aktivitet mot frafall Caroline Stensø – tidligere prosjektleder Aleksander Stabbforsmo – deltaker i prosjektet Fysisk aktivitet mot.
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
KARRIEREPLANKURS Bakgrunn: Bidra til å få ungdom ut av ledighet og tilbake til skole eller annen opplæring. Utfordring: Utforme og gjennomføre et konkret.
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Avdeling for sosionomutdanning
Brukerforum voksenpsykiatri
Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
IPT Gården som arena for tidlig tverrfaglig innsats overfor barn og unge Prosjektleder: rådgiver forebyggende barnevern (WF) Prosjektgruppe: Marianne Madsen.
Mestring gir trivsel og trygghet Avdelingssykepleier Cecilie L
Hundsund ungdomsskole
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Bomiljøprosjektet i Drøbakgt.1 Presentasjon for Sagene SV
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Om barne- og familievernet
Ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: Multifunk – Lesestøtte.
Prosjektperiode august 2008-august 2011 Prosjektleder: Mette Smedstad, KS Bedre samordning av tjenester for utsatte barn og unge Utviklingsarbeid i regi.
Etisk kompetanseheving i Stange kommune
Hva skal til for å vinne? Leif Gautestad Leif Gautestad.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
TDT4851 Eksperter i Team, vår 2009: Samarbeid over internett.
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Den Internasjonale sykepleierdagen,
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
Hasjavvenningsprogrammet Nord -Trøndelag Jægtvolden 22. sept 2015.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Varslings- og lokaliseringsteknologi « Samarbeid om velferdsteknologi på Agder 2016» Gro Anita Fosse Rådgiver eHelse og velferdsteknologi HELSE OG SOSIAL.
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Utviklingsnettverk for pleie- og omsorgstjenester for eldre 2016 Oppstartsamling i Tromsø, 31. oktober og 1. november Nettverk: Scandic-Easy «CLICK TO.
Kommentar til KPMG-presentasjon «Logistikkprosjektet» Komite for helse og sosial NFU Bergen lokallag v/Kari Elster Moen.
Tema: Coaching – ”Fra sjef til leder” Modul
Presentasjon av prosjektet ”Mestring på tvers” høst 2008
Evaluering av Grunnlagsdokumentet
Elevintervju B – Samarbeid
ABC opplæringen som metode
Boligkonferanse
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

SUV Selvstendiggjøring unge voksne Vårkonferansen Trond Strøm Kari Solberg Turid Jensen Turid Jensen

Avdeling for miljøtjenester  Presentasjon av miljøtjenesten

Bakgrunn for prosjektet  Ny målgruppe i pleie- og omsorgstjenesten der flere av brukere har sammenfallende behov/utfordringer.  Vanskelig å nå frem med individuell, timebasert veiledning.  Individuelle tjenester vs. gruppebaserte?

Målsettinger i prosjektet  Øke brukers selvstendighet mtp struktur, planlegging og innkjøp  Utprøving av gruppebasert veiledning som alternativ til individuell veiledning  At brukere kan bistå hverandre på veien mot selvstendighet

Metode/gjennomføring  Gruppebasert  Hyppighet  Lokaler  Leder og referent  Lekser  Ipod Touch  Framsnakking  Tegnøkonomi – sluttforsterker

Måloppnåelse/refleksjoner  Gruppeprosessen  Brukerne har lært; Meny for hel uke Meny for hel uke Skrive handleliste ut fra denne Skrive handleliste ut fra denne Bevissthet mtp hva man spiser i løpet av en dag/uke. Bevisst på priser, og at det går an å spare. Bevissthet mtp hva man spiser i løpet av en dag/uke. Bevisst på priser, og at det går an å spare. Å bruke iPod Touch som hjelpemiddel for å skrive handleliste og planlegge innkjøp. Å bruke iPod Touch som hjelpemiddel for å skrive handleliste og planlegge innkjøp.

Veien videre?  Lage et forslag til mal/program for gruppebasert veiledning som kan brukes av andre  Vi vil forsøke med ny gruppe og nytt tema  Bruke erfaringer videre i det individuelle arbeidet med brukerne.