Kommunikasjon med Bateson

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Samspill og Samhandling
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Venn kommer av norrønt: Vinr
Terapeutens bidrag i psykoterapi
Sosiologi i barnehagen
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Symbolsk interaksjonisme
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Hvorfor kommunikasjon …? 1: Praktisk: - Grunnleggende ”redskap” i sosialpedagogisk arbeid 2: Teoretisk: Kommunikasjonsteorien hevder at det er bestemte.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Grupper og gruppepsykologi
Identitetsdanning.
Mangfold og fellesskap
Undervisning om ulike trostradisjoner
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Venn kommer av norrønt: Vinr
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Aggresjonsperspektivet
”Det handler om å lede…”
Gjennomgang av nye muligheter
PBL – Jente 14 år Espen, Hugo, Dag Morten, Rune, Tormod og Henrik
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Den autoritative lærerrollen
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Barnehagen som språkarena
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
LEK OG SOSIALE FERDIGHETER
Workshop, Dokka – 9. nov
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP SPED 4000 Rådgivning og innovasjon Høsten 2007.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Tidlig psykologisk antropologi:
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
PEL-eksamen Glu 5-10.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Daniel Stern`s Teori.
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Veiledning og kommunikasjonsteori
 Utfordringer skoleåret 2014/ Flere elever enn tidligere allerede i systemet (BUP, psykisk helsesøster, UPA ) - Økende tendens med selvskading –
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Hva er viktig for deg? Jobb Bolig Venner FamilieFritid Fysisk aktivitet- /trening Mat/ måltider Aktivitetshjulet kan brukes som inspirasjon før og under.
Lederutvikling ”Det handler om å lede…” Utviklingsprogram for ledere i offentlig sektor.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Workshop: Kjenneteikn ved god eigenvurdering Oppgåver a) Kva er suksesskriterier for eigenvurdering? (for elevar) b) Kva metodar vil kunne føre til god.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Selvbilde og identitet
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Fremtiden. Fremtiden Ressursfokus vs mangelfokus.
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Ressursfokus vs mangelfokus
Filter/fokusområde - Politikk
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Og implementeringsarbeid i barnehagen
Tverrfaglige tema.
UKM-festivalen Vestland
MODELLER, VEDLEGG TIL FILM FRA UTDANNINGSFORSKNING.NO
Vi er éin profesjon av barnehagelærarar, lærarar og leiarar i barnehage og skule. Samfunnsmandatet vårt er å fremje læringa, utviklinga og danninga til.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon med Bateson Eget Andre Intersubjektive Meta Kontekst

Kommunikasjon og team Meta perspektivet Kategorier Eget perspektiv Andreperspektivet Det Intersubjektive

Batesons kommunikasjonsteori ”Alt er kommunikasjon” Double bind Ulike versjoner av virkeligheten Informasjon er en forskjell som utgjør en forskjell ”Relasjonen kommer først”

Bateson 2 Metanivå et distinkt atskilt fra eget perspektiv/andreperspektivet og intersubjektivitet. Dette gjør kategorisering mulig

Bateson 3 Alt er kommunikasjon

Bateson 4 ”Double bind” Informasjon er en forskjell som utgjør en forskjell

Bateson Relasjonen kommer først Ulike versjoner av virkeligheten

Kommunikasjon og selvbildeutvikling Kommunikasjonssløyfer Speilingsteori – grunnlaget for selvutviklingen Perspektivtaking, foregriping og tolkning

Refleksjonsoppgaver ”Workshop” Hvordan vurderer dere det intersubjektive kommunikasjonsnivået på Teamnivå Skolenivå Hvordan kan dette nivået bedres? Hvordan vil dere gå fram i arbeidet med elever som har vansker med tolkningsprosessen (forståelse av metanivået).

Kommunikasjons-sløyfe Utspill T A B T Identitet Respons

Perspektivtaking. Mead. Tolkning De signifikante andre Skape selvbilde

Perspektivtaking Utvikling av identitet Foregriping Empati