Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen Stabsmøte 28.10.2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Arkivdanning i Kristiansand kommune
Arkivkurs praktiske arkivrutiner
Rekruttering av rektor og ledelse
Terje Nes, Confex, 2. desember 2009
Astrid Øksenvåg Rådgiver eKoR AS
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Eksamenskonferansen Steinkjer 24. september 2013
Prosjektleder/leveringsansvarlig
Saker og dokumenter på Internett

Catherine Janson daVinci Consulting AS
Hvordan kan arkivplan bli et nyttig verktøy i arkivarbeidet?
Fagsystemer – oppgradering og nyanskaffelser
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Royal Ministry of Culture and Church Affairs idrettsanlegg.no Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet, Idrettsavdelingen E-post:
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Felles anskaffelse av LMS
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
© Bergen kommune Fra papir til tastetrykk Trygve Sæle Bergen kommune.
Noark-4 spesifiserer et fullstendig elektronisk arkivsystem som kan integreres med elektronisk post og elektronisk saksbehandling.
Digitalisering av byggesaksarkiver i Bergen kommune
Oppfølgingen av riksrevisjonen sin rapport. 8. September 2010 klokka
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Elektroniske dokumenter for tinglysing i fast eiendom
1 XX. Nordiska arkivdagar 6 – 10 augusti 2003 Reykjavík, Island Seminariet Praktisk samarbeide innenfor arkivområdet Terje Pettersen-Dahl 7 augusti 2003.
Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Elektronisk saksbehandling og arkiv
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Informasjon til brukere av Sikret sone i P360
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Webinar – eWorker og eMeetings
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Synkron overføring - Digitalt skapt materiale fra kommunene
Elektronisk saksbehandling Hvordan blir det? og hvorfor det ikke er noe godt spørsmål Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
EArkiv i offentlig forvaltning Kunnskapsfrokost med Software Innovation 15. april 2015 Hans Fredrik Berg, Riksarkivet.
1 Sekretærens rolle som superbruker for saks- og arkivsystemet Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010 Anne Marit Færden - Arkivleder.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Vi skiller oss! Hilsen Sak og Arkiv 20. august 2015, Elin E. Harder, Enhetsleder Trondheim byarkiv Trondheim byarkiv.
SvarUt i praksis Fagdager dokumentforvaltning 15. oktober 2015 Vanja Valjord Christensen.
Nye nettjenester – dette har vi gjort i Møre og Romsdal fylkeskommune Presentasjon i Kristiansand 16. desember 2010.
Gjennomføring av felles IT-strategi for Knutepunkt Sørlandet
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Prosjekt Trøndelagsarkivet
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
Rådmann Ytre enheter Arkivtjenesten Helse Økonomi Nav Skoler Omsorg
Elektronisk kommunikasjon i tannhelsesektoren - Hvordan og hvorfor?
Vi vil – og vi får det faktisk til!
Bluegarden Tid og Prosjekt ved UiB
Hva skal vi med NOARK? Katarina de Brisis 19.November 2018.
EVALUERING AV Norsk arkivstandard
Digitale innbyggertjenester - målbilde
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utskrift av presentasjonen:

Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen Stabsmøte

Administrative IT-løsninger ved UiB Økonomisystemet Oracle Financials med tilleggsmoduler –prosjektmodulen –anleggsmodulen –elektronisk fakturabehandling (Basware) –innkjøpsløsning (IBX-eHandel) System for elektronisk saksbehandling Lønns- og personalsystem

Eksterne krav til elektronisk saksbehandling Krav i bevilgningsbrev fra UFD om økt bruk av elektronisk saksbehandling Målfestet i eNorge 2009: Tiltak ”Papirløs forvaltning” med frist Henger også sammen med bruk av e-signatur i offentlig forvaltning

Hva er elektronisk saksbehandling? Vil i hovedsak si at all dokumentbehandling skjer elektronisk, fra mottak av (eksternt) brev til ferdigbehandlet sak Dokumenter skannes inn ved institusjonens postmottak (ett eller flere) og sendes så elektronisk til fordeling Postmottak og skanning Journal- føring For- deling Saks- behandling Godkjenning Ekspedering arkivering Elektronisk saksbehandling og arkiv henger sammen Journalføringen knyttes tettere opp til selve saksbehandlingen

FS OF SLP Filtjenere Arkivmedarb. Leder Saksbehandler Postmottak Registrering Fordeling Fagsystemer Sekretær Skanning Postutsendelse Innkurv leder Videre fordeling Godkjenning Ekspedering Saksbehandler Internett Intranett Arkivering Elektronisk saksbehandling Inst.leder Saksbehandler Mottak elektroniske dokumenter Elektronisk utsendelse ESB dokumentlager Saksbehandling Dokument- produksjon Vit. tilsatt på reiseSaksbehandler hjemmefra Medlem bedømmelseskomitè Eksterne brukere

Offentlige regler og rutiner Elektronisk saksbehandling og arkiv i offentlig sektor styres av to kravspesifikasjoner: –NOARK-4 standarden –Statens generelle kravspesifikasjon for elektronisk saksbehandling I tillegg må en rekke lover og forskrifter følges, de mest sentrale er: –Lov og forskrift om offentlige arkiv –Offentlighetsloven –Forvaltningsloven –Personopplysningsloven –Lov om elektronisk signatur Dette gir oss begrensninger på valg av system

Prosjektorganisering og -formål Forprosjekt startet opp 1. april 2005 Formål: - Kartlegge nå-situasjonen ved UiB - Se på mulige gevinster - Kartlegge situasjonen i sektoren ellers - Kartlegge mulige leverandører av et e-sakssystem Styresak 15. september 2005 Oppstart hovedprosjekt ultimo september 2005 Prosjektet organiseres med en prosjektgruppe og en styringsgruppe. Formål: Innføre elektronisk saksbehandling ved UiB

Elektronisk saksbehandlingssystem ved UiB E-sak og arkiv SEBRA Lønn- og personal FS OF m/ tilleggs- moduler BORA

Anvendelsesområde Elektronisk saksbehandling skal brukes i all administrativ saksbehandling ved UiB Alle ansatte med administrative funksjoner skal bruke systemet

Hva vil elektronisk saksbehandling bety for UiB? Strømlinjeforming av organisasjonen Felles rutiner for fordeling av post, journalføring og saksbehandling Felles maler Endrete kompetansekrav –arkivpersonale –kontorpersonale –saksbehandlere –ledere

Krav til organisasjonen Felles rutiner for saksbehandling og journalføring Grundig opplæring i nytt IT-system Høy kompetanse på tekstbehandling, regneark og e-post hos saksbehandlere Brukerstøtte knyttet til arkiv- og journalføring Fokus på gjeldende lover og regler for saksbehandling

Ny struktur for arkivfunksjonen Post kan mottas og skannes ”hvor som helst” Ikke hensiktsmessig å opprette postmottak og skannesentre ved hvert institutt opprettelse av dokumentsentre på fakultetsnivå og i sentraladministrasjonen: vil være mottakssentre for post til underliggende enheter Ett felles arkiv som gjenspeiler organisasjonsstrukturen

Mulige gevinster Felles rutiner for gjennomføring av arkivtjenester og saksbehandling: Sporbarhet, kvalitet, effektivitet øker Sikrer journalføring av alle institusjonsrelaterte saker, brev og e-post: flere dokumenter blir journalført, e-post blir overflødig for utveksling av saksdokumenter internt Fullført saksbehandling: dokumentdeling, sporbarhet, gjenfinning og mulighet for innsyn bedres Kvalitetssystem: store saksfelt holdes samlet og kan enkelt gjenfinnes og være tilgjengelige for alle Gjenfinning: alle dokumenter i systemet er søkbare Avlevering/ordning av arkiver: elektronisk avlevering til Statsarkivet. Mindre plassbehov til papirarkiv.

Suksessfaktorer Klart prosjektomfang Forankring og eierskap Ledelsesfokus Informasjon og opplæring Ressurstilgang Endringsevne og -vilje

Videre fremdrift MilepælStatus / planlagt oppstart Anskaffe elektronisk saksbehandlings- og arkivsystem i hht NOARK-4 Ber i disse dager om tilbud fra Uninett FAS som har en rammeavtale for sektoren Første informasjon til enheteneDesember 2005 / Januar 2006 Generell saksbehandleropplæringJanuar / februar 2006 InnføringsprosjektOppstart medio februar 2006 Opplæring av arkivmedarbeidere og superbrukere April / mai 2006 Overgang til nytt arkivsystemAugust / september 2006 Start piloter elektronisk saksbehandling Høsten 2006

Informasjon til fakulteter og enheter Hva skjer i nærmeste fremtid: Fakultetsvise møter med medarbeidere ved institutter og sekretariatene i uke Presentasjon til bruk for fakultetene på aktuelle interne møter Brev der vi ber om å få oppnevnt superbrukere Tilbud om generell opplæring