Minding the body MBT-ED Professor Finn Skårderud (N)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Two people, both with problems in living, who agree to work together to study those problems, with the hope that the therapist has fewer problems than.
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Mentalisering og spiseforstyrrelser
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Hvordan påvirker endring i kroppsbilde forløpet av spiseforstyrrelsessymptomer hos innlagte pasienter Marit Danielsen Spesialist i psykiatrisk og psykosomatisk.
RME Nasjonal Konferanse
Status for Nettverket i 2005 Sigmund Karterud Avd. for personlighetspsykiatri Ullevål universitetssykehus.
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Behandling av tvangslidelser - hvordan bedre effekten?
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Psykiater/professor Finn Skårderud
Psykiater/professor Finn Skårderud
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
En randomisert kontrollert studie av langtids kombinasjonsbehandling for pasienter med personlighetsforstyrrelser. Oppfølging etter 3 år. Hovedveileder:
Kroppsfølelsen.
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
Gruppe for seponering av B-preparater
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Selvskading RVTS Sør
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Kvalitative forskningsmetoder
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Humanismen Liv M. Lassen Referanser Kirschenbaum, H., Henderson, V. (eds.) (1990), “ Carl Rogers, Dialoges”, London: Constable, p Schibbye,
Moderne forståelse av psykisk lidelse= Dimensjonell forståelse av psykiske lidelser - Kristiansand Professor Jan Olav Johannessen, Stavanger Universitetssjukehus.
Bulimi Nervosa og Selvskading
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Personlighetsforstyrrelser i DSM-5
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Mentalisering og mentaliseringsbasert miljøterapi (MBT-M) Professor Finn Skårderud Psykologspesialist Bente Sommerfeldt DO YOU MIND Mentalisering som.
Treatment of problem gambling. Pål Fylling Helland, Clinical Psychologist. Blue Cross Centre for Addiction Treatment, Oslo, Norway.
ACT Psykosebehandling og recovery. Behandlingsmodellene.
1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner.
Kulturelle gevinster og utfordringer i et multikulturelt forskningsmiljø Harsha Ratnaweera, IMT Veilederkurs- NMBU, november 2016.
Kampen om virkeligheten og frykten for nå-øyeblikket.
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
CAMPAIGNING From vision to action.
Design driven Innovation Programme (DIP)
SS-generasjonen HL-senteret,
Bruk av kasusformulering i kartlegging av gravide i BUP Hege Syversen Smerud, Akershus Universitetssykehus, Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk,
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Åpen dialog – demokrati og deltakelse i relasjonelle praksiser
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Minding the body MBT-ED Professor Finn Skårderud (N) Dog strax innan boken kom ut. Dedication Förändring i psykoanalytisk teori med Bruch Driftteori och fokus på omedvetna sexuella konflikter AN handlade om rädsla för “oral befruktning” (Kaufman, Waller & Deutsch, 1940) mat symboliserar faderns penis och väcker omedvetna incestuösa önskningar som flickan försöker försvara sig emot genom att vägra äta.

Bakgrunn Møte med mentaliseringstradisjonen begynnelsen av 2000-tallet Mentalisering og spiseforstyrrelser London 2005 Kurs på Anna Freud Centre Oslo-prosjektet Institutt for mentalisering og norsk MBT-ED utdannelse Implementering på døgnavdelinger Flere publikasjoner, e.g. Skårderud & Fonagy, 2012 Manual – work in progress (Skårderud, Robinson et al.)

Spiseforstyrrelser og personlighet Hvorfor MBT-ED? Spiseforstyrrelser og personlighet

Mentaliseringens verden Objektiv verden Intersubjektiv (andres sinn) Subjektivt (eget sinn)

Mentaliseringens verden Objektiv verden Intersubjektiv (andres sinn) Subjektiv - eget sinn og kropp

Hilde Bruch Spiseforstyrrelser som selvforstyrrelser 1904 - 1984 Spiseforstyrrelser som selvforstyrrelser Dog strax innan boken kom ut. Dedication Förändring i psykoanalytisk teori med Bruch Driftteori och fokus på omedvetna sexuella konflikter AN handlade om rädsla för “oral befruktning” (Kaufman, Waller & Deutsch, 1940) mat symboliserar faderns penis och väcker omedvetna incestuösa önskningar som flickan försöker försvara sig emot genom att vägra äta.

Hilde Bruch revisited and revised Beskrivelser: Uutviklet ”sense of self” Flere mangler i begrepsutvikling, kroppsbilde og –opplevelse, og individuering Kognitive and perseptuelle forstyrrelser, ”interoceptive confusion” Alexithymia Teori: Foreldres feiltolkning eller feilsetting av navn på barnets emosjonelle tilstander Konsekvenser for psykoterapi: Ikke ’gi innsikt’, men fremme årvåkenheten for egne følelsesmessige og kroppslige signaler

“To these patients, ‘receiving interpretations’ … represents in a painful way a re-experience of being told what to feel and think, confirming their sense of inadequacy and thus interfering with the development of a true self- awareness and trust in their own psychological abilities” (Bruch, 1985)

Dårlig mentaliseringsevne: 4 hovedtyper Konkret forståelse Kontekst-spesifikk dårlig mentalisering Pseudomentalisering Misbruk av mentalisering

Antisocial or Paranoid Reflekterende funksjon The Cassel hospital study (Fonagy et al., 1996) Diagnoses Axis I Depression (n=72) Anxiety (n=44) Substance Abuse (n=37) Eating disorder (n=14)   3.8 (1.7) 3.5(1.8) 3.4(1.8) 2.8 (1.7)* Axis II No Axis II (n=23) BPD(DSM) Antisocial or Paranoid (n=22) Other (n=38) 4.3 (1.7)* 2.7 (1.6)*** 3.9 (1.8) 3.3 (1.7)

Psykisk ekvivalens Mental realitet = ytre realitet Teori: Knyttet til svikt i speiling Intoleranse for alternative perspektiver Følesesmessige opplevelser er her-og-nå og erfares som FOR VIRKELIGE!

Som-om (pretend mode) Ideer danner ingen bro mellom indre og ytre realitet; mental verden er koplet fra ytre realitet Teori: Knyttet til svikt i speiling Knyttet til opplevelse av tomhet, meningsløshet og dissosiasjon I terapi endeløse konsekvensløse samtaler om tanker og følelser Erfares som FOR UVIRKELIG!

Teleologisk posisjon Opplevelser av den andre er til stede, men disse begrenser seg til den fysiske verdenen Et fokus på å forstå handlinger som fysiske og ikke uttrykk for mentale tilstander Personene kan vanskelig akseptere annet enn fysiske endringer som uttrykk for følesesmessige sannheter, som ved spiseforstyrrelser Behandlerens gode intensjoner må bli demonstrert gjennom heroiske handlinger Tilgjengelighet på telefonen  ekstra timer i helgene fysisk kontakt å holde grensekrenkelser i terapeutiske relasjoner

Om følelser Når mentalisering er hemmet, og når psykisk realitet er dårlig integrert, kan kroppen bli tildelt en patologisk sterk rolle i å fremme en opplevelse av et sammenhengende selv. Når man har vansker med å føle seg selv “innenfra”, kan man være tvunget til å erfare seg selv “utenfra”.

”Men han sa til dem: Dersom jeg ikke får se naglemerket i hans hender og stikke min finger i naglegapet og legge min hånd i hans side, vil jeg ikke tro!” Johannes 20: 25

Mentaliseringsbasert terapi for spiseforstyrrelser Oslo MBT Prosjekt for spiseforstyrrelser

”Osloprosjektet”: Minding the body En multi-senter studie i Norge Poliklinisk og døgnavdelinger Blandete grupper, dvs både anoreksia og bulimia. Hvordan forstå og beskrive spiseforstyrrelser? Videobasert veiledning

Sentrale elementer i mentaliseringsbasert terapi Kombinasjonsbehandling Pedagogisk arbeid Felles formulering om mål og metode i behandlingen. Utfordringer og retninger for hvordan bruke terapien og ulike kontekster. Kriseplan/handlingsplan Veiledning Integrert psykiatrisk og somatisk behandling

Struktur Kombinert psykoterapi Ukentlig gruppeterapi (1-2 years) Ukentlig individualterapi (1-3 years) Kasusformulering og krise/handlingsplan Ernæringsfysiolog etter behov Psykoedukasjon i grupper

8 Competence areas Not-knowing, genuine and inquisitive therapist stance Support and empathy Clarification Exploration Challenge Affect focus Relationship EATING DISORDERS

8. Eating disorders An ability to simultaneously forward mentalizing in the dialogue and systematically work to reduce symptoms. An ability to maintain own mentalizing in the midst of the specific challenges these patients may represent. An ability to negotiate non-negotiables in a mentalizing dialogue. E.g. in anorexia nervosa this means negotiating about sufficient nutrition and weight gain. An ability to understand and deal with the ambivalence to change and recovery often presented by these patients. An ability to help the patient develop curiosity of the many functions behaviour and symptoms may have, both positive and negative, e.g. eating disordered behaviour as self-regulation. Continued …

8. Eating disorders, continued An ability to assess and share with the patient the specific impairments of mentalizing in eating disorders, and to explore the consequences. A prominent form is the extensive bodily concretization of feelings and relations. An ability to help the patient to be aware of one’s bodily feelings, and hence, trying to link body and mind; linking bodily experiences with affective states and interpersonal experiences. An ability to regulate own activity when dealing with alexithymic traits. E.g. assisting the patient to develop a language for own experiences, but not being “too helpful” by labelling unilaterally. An ability to stimulate mentalizing with “the silent patient”. A necessary knowledge about nutrition and somatic manifestations of eating disorders, not at least the psychology of hunger and malnutrition.