Kystsoneplanlegging En viktig faktor for regional verdiskapning i kystsonen Regionrådet: Balsfjord – Tromsø – Karlsøy, 28.mars 2011 Seniorrådgiver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

Forslag til ny havressurslov Innledning til representantskapsmøtet i Sør-Norges Trålerlag 4. februar 2008 Seniorrådgiver Gunnar Frogner Dahl.
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
1 Ernæring NETTVERKSSAMLING mars 2009 Toril Skoglund.
TPO Noen mulige modeller angående hjelpetjenestene i videregående opplæring.
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Fylkeskommunenes Akvakulturseminar 2012 Planarbeid.
Generelt om Randaberg Kommunen
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Astafjordprosjektet – videre planer
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Tromsø, den 23. oktober 2012 Reidar Nilsen Norges Fiskarlag Bør næringa selv ta ansvaret for en effektiv fiskeriforvaltning?
Livet i havet – vårt felles ansvar Erfaringer fra innsamling av fiskeridata i Troms. Universitetet i Tromsø 4.mars 2010 Rådgiver Steinar Larsen Fiskeridirektoratet.
Næringas erfaring med NYTEK
Embetsoppdrag 2004 Resultatområde Regional planlegging Resultatkrav: Fylkesmannen skal påse at nasjonal politikk formidles og ivaretas i behandlingen av.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Planstrategi som nytt verktøy
Bruk av ulike plantyper og utredninger
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Har vi tilstrekkelig kunnskap for en framtidig god marin ressursforvaltning? Reidar Toresen Fiskebåtredernes Forbunds representantskapsmøte Oslo, 13.
Trøndelag – verdensledende innen havbruk Muligheter og ønsker knyttet til areal Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Repparfjord. Nei til dumping i sjø !! Natur og Ungdom.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Innsigelsesinstituttet
Regional transportplan Agder
Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg, Arbeiderpartiet
Tradisjonelt fiske Basis for lokal verdiskaping og kystkultur? Malangen brygger 28. mars 2011 Arvid Ahlquist Fiskarlaget Nord.
Aktørenes roller i planprosessene
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Strategi for en miljømessig bærekraftig havbruksnæring
Livet i havet – vårt felles ansvar Nasjonalparker med sjøareal – Hva ønsker vi for den marine delen? Regiondirektør Erik Ludvigsen Strand.
Kystsoneplan for kommunene Lyngen, Kåfjord og Storfjord
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
Forslag til ny akvakulturlov Fiskeriforum Vest 13. januar 2005 Ekspedisjonssjef Magnor Nerheim.
PLAN OG BYGNINGSLOVEN LOVEN HAR BESTEMMELSER OM Arealformål
Regjeringens havbrukspolitikk Årsmøte i FHL havbruk 14. april 2005, Tromsø Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Norwegian Ministry of Fisheries Rent og rikt hav Statssekretær Thorhild Widvey, Fiskeridepartementet Tromsø 22. november 2002.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet i seismikkrådgivning Seniorrådgiver Kristoffer Bjørklund.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Livet i havet – vårt felles ansvar Forvaltning av tang og tare i Norge Terje Halsteinsen.
Kommunal planstrategi Teknisk sjef Ove Røys. Stikkordsmessig disposisjon: Hvorfor planlegge ? Det kommunal plansystemets oppbygging og lovgrunnlag Kommunal.
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Jakten på tidstyvene i forvaltningen Miljøseminaret i Florø 2016 Solveig Skjei Knudtsen, prosjektleder Fylkeskommunenes Akvakultursamarbeid.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
Forslag til planprogram for ny Kystsoneplan - Vågan Regionalt planforum Bodø, 17. april 2013 Snorre H. Navjord Eirik Wiggen.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
Hvordan planlegge i kystsonen? Marianne Siiri, Nordland fylkeskommune
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Velkommen til folkemøte
Samhandling for effektive planprosesser
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Høringskonferanse 21.mai
Utskrift av presentasjonen:

Kystsoneplanlegging En viktig faktor for regional verdiskapning i kystsonen Regionrådet: Balsfjord – Tromsø – Karlsøy, 28.mars 2011 Seniorrådgiver Steinar Larsen Fiskeridirektoratet Region Troms

Kystsoneplanlegging - en regional verdiskapningsfaktor langs kysten Hvorfor kystsoneplanlegging ? Hvordan kystsoneplanlegging ? Viktige faktorer som må ivaretas i planleggingen Nødvendige avveininger og prioriteringer

Kystsoneplanlegging - en regional verdiskapningsfaktor langs kysten Hvorfor Kystsoneplanlegging ? * Ivareta nasjonale/regionale/lokale interesser i kommunale planprosesser * Utvikling av marine næringer : - Fiskerinæringen - Havbruksnæringen - Det marine miljøet * Nasjonale føringer : - Havressursloven - Akvakulturloven - Naturmangfoldloven - St meld - Andre føringer

Kystsoneplanlegging - en regional verdiskapningsfaktor langs kysten Havressursloven § 1 – Formål - Formålet med lova er å sikre ei bærekraftig og samfunnsøkonomisk lønsam forvaltning av de viltlevande ressursene og det tilhørende genetiske materialet og å medvirke til å sikre sysselsetting og busetjing i kystsamfunna Akvakulturlovens § 1 - Formål - Loven skal fremme akvakulturnæringens lønnsomhet og konkurransekraft innenfor rammene av en bærekraftig utvikling, og bidra til verdiskapning på kysten Naturmangfoldloven § 1 – Formål - Lovens formål er at naturen med dens biologiske, landskapsmessige og geologiske mangfold og økologiske prosesser tas vare på ved bærekraftig bruk og vern, også slik at den gir grunnlag for menneskenes virksomhet, kultur, helse og trivsel, nå og i fremtiden, også som grunnlag for samisk kultur

Kystsoneplanlegging - en regional verdiskapningsfaktor langs kysten Nasjonale forventninger PBL § 6-1: For å fremme en bærekraftig utvikling skal Kongen hvert fjerde år utarbeide et dokument med nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging. Det skal følges opp i planleggingen etter denne lov og legges til grunn for statens deltaking. (010711). Statlige planretningslinjer PBL § 6-2: Kongen kan gi statlige planretningslinjer for landet som helhet eller for et geografisk avgrenset område. Statlige planretningslinjer skal legges til grunn ved: a) statlig, regional og kommunal planlegging etter loven her b) enkeltvedtak som statlige, regionale og kommunale organer treffer etter loven her eller annen lovgivning

Kystsoneplanlegging - en regional verdiskapningsfaktor langs kysten * Utfordringer - etablere prosedyrer for samordning og interesseavveining både regionalt og lokalt - Nasjonale retningslinjer , (St meld, St prp) - Nasjonale forventninger, utarbeides hvert fjerde år av Kongen ( PBL § 6-1) - Statlige planretningslinjer, kan lages av Kongen (PBL § 6-2) - Regional arena (FK og Fdir) for avklaringer når fiskeri og havbruk kommer i utakt i kystsonen (regionalt ansvar) (KV og Fdir)

Kystsoneplanlegging - en regional verdiskapningsfaktor langs kysten Planprosesser i kommuner - forvaltningsreformen - Fiskeridirektoratet har fortsatt ansvaret for å ivareta overordnede nasjonale akvakulturinteresser og fremme dette i kommunale planprosesser (Fdir 250210) - Innsigelsesinstituttet er delt. Fylkeskommunen gir innsigelser på vegne av havbruksinteresser. Fiskeridirektoratet gir innsigelser på vegne av fiskeriinteresser. - FK og Fdir har gjort avtale om å samordne sine innspill til kommunale planer - Fdir og Kystverket er pålagt å samordne eventuelle innsigelser til kommunale planer (2004) Innsigelser til kommunale arealplaner - Innsigelser skal avklares mellom FK og Fdir før de fremmes overfor kommunen - Det vil være ”meningsløst” at en kommune skal megle mellom FK og Fdir

Kystsoneplanlegging - en regional verdiskapningsfaktor langs kysten Kommunen er pliktig å samarbeide med oss, og vi er pliktig til å bistå (PBL) Melde våre interesseområder - Kystnære fiskeridata - ligger på www.fiskeridir.no - Ressursområder - Gyte- og oppvekstområder (Marint biologisk mangfold) - Bruksområder - Fiskefelt (passive og aktive redskaper, låssettingsplasser) Verifisering av registrerte gytefelt – gjøres av HI (Havforskningsinstituttet) - 2010: Verifiserer fra Nord Troms til og med Malangen. Gytekart foreligger ??? - 2011: Resten av Troms - (Gytesesongen i april) Marint biologisk mangfold - 5 naturtyper (gyte- og oppvekstområder, tare, haneskjell, strandbassenger, ålegress)

Kystsoneplanlegging - en regional verdiskapningsfaktor langs kysten Arealplaner i kystsonen - Viktig for kommunal ”styring” av utvikling i egen kystsone - Viktig for å ta vare på lokale marine ressurser, ville bestander - Viktig for kommunal ”kontroll” med utviklingen av lokal havbruksnæring - En arena for avveining mellom marine næringer (fiskeri og havbruk) og andre formål

Kystsoneplanlegging - en regional verdiskapningsfaktor langs kysten Videreutvikling av havbruksnæringen er en nasjonalt prioritert oppgave Arena for havbruksnæringen er i kystsonen, nasjonale / kommunale farvann. Kommunene har en svært viktig og ansvarsfull rolle som tilrettelegger av areal for havbruksnæringen, samtidig som hensynet til kommersielle ville bestander ivaretas. * Det er en kommunal oppgave (kommunen er planmyndighet etter PBL), å harmonisere arealbruk mellom fiskeri, havbruk, og annen virksomhet. * Oppdrettsanleggene blir større og må ut på dypere vann, for bedre miljøbetingelser. De kommer da ut av A-områder, og det må ofte gjøres dispensasjon fra vedtatt plan. Dispensasjoner er ressurskrevende, for næringen, men også for forvaltningen. * Kommunale arealplaner er ikke tilpasset havbruksnæringens dynamiske utvikling * Stort behov for revisjon av arealplaner for kommunenes sjøområder (Gullestadrapporten)

Kystsoneplanlegging - en regional verdiskapningsfaktor langs kysten Kommunale arealplaner er ikke tilpasset havbruksnæringens dynamiske utvikling Muligheten for dispensasjon er strammet inn i ny planlov: ”De ulike planene er som oftest blitt til gjennom en omfattende beslutningsprosess og er vedtatt av kommunens øverste folkevalgte organ, kommunestyret. Planen omhandler dessuten konkrete forhold. Det skal ikke være en kurant sak å fravike gjeldende plan. Ut fra hensynet til offentlighet, samråd og medvirkning i planprosessen, er det viktig at endringer i planer av betydning ikke skjer ved dispensasjoner, men behandles etter reglene om kommuneplanlegging” Ot prp nr.32 Ny planlov (kap 19 og på side 242) PBL § 19-2 Ved vurderingen av om det skal gis dispensasjon fra planer skal statlige og regionale rammer og mål tillegges særlig vekt. Kommunen bør heller ikke dispensere fra planer, lovens bestemmelser om planer og forbudet i § 1-8 når en direkte berørt statlig eller regional myndighet har uttalt seg negativt til dispensasjonssøknaden

Kystsoneplanlegging - en regional verdiskapningsfaktor langs kysten Det er et klart behov for revisjon av de kommunale arealplaner/kystsoneplaner - Planlegging avgrenset av kommunegrenser i sjø, gir det mening ??? - Interkommunal planlegging, naturgitte avgrensninger: - Astafjordområdet (Dyrøy, Lavangen, Salangen, Gratangen, Ibestad. Skånland) og nå er også Kvæfjord, Harstad, Bjarkøy, Torsken, Tranøy, Berg kommet til - Lyngenfjorden ( Lyngen, Storfjord, Kåfjord) - utkast til plan ventes å komme på høring i løpet av våren Planrevisjon - En gang i perioden - Løpende prosess , tilpasset den dynamiske utviklingen i de marine næringer, fiskeri og havbruk

Kystsoneplanlegging - en regional verdiskapningsfaktor langs kysten Utvidet mulighet for kommunal planlegging PBL § 11-11 gir kommunen mulighet for å gi bestemmelser (retningslinjer) om : - bruk og vern av vannflate, vannsøyle og bunn - hvilke artsgrupper eller arter av akvakultur som enkeltvis eller i kombinasjon kan etableres Smidighet inn i kystsoneplanene Det kan være fristende for kommunen å planlegge mer når mulighetene utvides, å bruke bestemmelser i stedet for retningslinjer. Men da må planleggeren huske på at hvis det skal søkes om en lokalitet som er avsatt til eksempelvis torsk for å anvende den til andre arter, så må det først søkes om dispensasjon. Dispensasjon er krevende for både kommunen og fiskeri- og havbruksforvaltningen. Men der hvor kommunen er bestemt på hvordan de vil ha det så kan de få det slik ved å bruke bestemmelser. Behov for smidighet i planleggingen slik at dispensasjon blir et unntak .

Kystsoneplanlegging - en regional verdiskapningsfaktor langs kysten Kystnære fiskeridata Fiskeridirektoratet har registrert fiskeridata i kystsonen i Troms: - Gyte- og oppvekstområder - Fiskefelt (passive og aktive redskaper) - Låssettingsplasser - Tarefelt, - Skalldyr Disse data ligger på fdir’s nettsider og kan lastes ned www.fiskeridir.no Vi skal nå demonstrere våre digitale kart og vise noen av våre fiskeridata.

Kystsoneplanlegging - en regional verdiskapningsfaktor langs kysten Effektiv og bærekraftig arealbruk i havbruksnæringen – areal til begjær Rapport fra et ekspertutvalg oppnevnt av FKD Ledet av Peter Gullestad (tidligere Fiskeridirektør) Produksjonssoner adskilt av branngater for å redusere spredning av smittefarlige sykdommer Forutsetter en tilpasset arealplanlegging i kommunale kystsoneplaner

Takk for oppmerksomheten