Mangfold og likeverd Barns identitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
- Sosialpolitikk, oppvekstpolitikk, kulturpolitikk og økonomisk politikk.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
Barns rettigheter - personvern
Barns perspektiv. Av Gruppe 5. F1a Jon E. Brendsrud Trine Schanning
Anne Hilde og Jørns lille prat om livet
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Tverrfaglig prosjekt Gruppe 1 Fredrik, Christine & Tine T.
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Språk og sosialisering
B ARN I SAMFUNNET Gruppe 3 Lina Wik Amundrød, Elisabet Larsen, Tine Håvak og Elin Øydna.
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
INTERNASJONALE ADOPSJONER I NORGE
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Mangfold og fellesskap
Nøysomhet er en dyrebar dyd
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Klar, ferdig – spill! Dataspill i bibliotek – et prosjekt ved Hamar bibliotek og Hedmark fylkesbibliotek Støttet av Barne- og likestillingsdepartementet,
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
1 Jeg og samfunnet.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
GODE RÅD TIL STYRELEDER Birgitte Brekke, Frivillighet Norge.
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Trinn 4 Barnets andre leveår.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Mangfold og likeverd Barns rettigheter - personvern.
"God bagasje på livets reise."
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Informasjonsmøte 17. januar 2014
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Etikk i pedagogisk arbeid
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet STYRINGSDOKUMENT FOR BARNEHAGEN ER: 1. BARNEHAGELOVEN 2. RAMMEPLAN 3. ENKELTE KOMMUNER HAR UTARBEIDET LOKALE STYRINGSDOKUMENT.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Og.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
BV: [PH:131] Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Kjønn og sånn… Hvorfor og hvordan jobbe med likestilling i barnehagen.
Kjønnsperspektiv på ledelse
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B. nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
BARNEHAGEN I ET FLERKULTURELT SAMFUNN
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
Hvorfor og hvordan jobbe med likestilling i barnehagen. Samf vår 2009 F1A,B og D. Ved Rønnaug Sørensen. (Litt; Se siste lysbilde)
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Ulike former for ytring.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Har vi et kjønnsperspektiv i barnehagen? Tønsberg 2007 Innspill til den nye rammeplanen ved Rønnaug Sørensen. Sosiolog og høgskolelektor ved Høyskolen.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Barn som deltakere i et demokrati? Grunnloven, menneskerettigheter, lov om barn og foreldre, barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Gruppeoppgave 1 semester 2
Mappeoppgave 4 i pedagogikk
Ressursfokus vs mangelfokus
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Siste året i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Mangfold og likeverd Barns identitet Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød

Mangfold og Likeverd Nytt samfunn Nysgjerrighet og velvilje/ fordommer Tilhørighet Tospråklige barn

Identitet ”Barnehagens oppdragelse har som mål at barn skal utvikle selvstendighet og trygghet på seg selv som individ og egen personlige og kulturelle identitet” (R06, s 28) Identitetsbekreftelse Minoritetsgrupper – tre kategorier- identitetsutvikling ”Jeg er meg og jeg kan dette”

INTERVJU MORTENÅSEN BARNEHAGE

Diskusjon ”Vi ser på klær og leker at det er blitt en voldsom kjønnsdeling, langt mer enn på 70-tallet, da det ikke skulle være forskjeller mellom gutter og jenter, sier Harriet Bjerrum Nielsen, professor ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo”(Bakke Foss & Strøm- Gundersen, 2010). Hvorfor er det blitt slik? Er det samfunnet og foreldrene som skaper denne trenden? Er det mulig å klare å skape sin egen identitet i dette samfunnet vi lever i dag?

Litteratur Moser,T & Røthle,M (red.)(2007) Ny rammeplan- ny barnehagepedagogikk? Oslo: Universitetsforlaget. Kunnskapsdepartementet (2006) Rammeplan. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Kunnskapsdepartementet (2006) Temahefte om språklig og kulturelt mangfold. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Bakke Foss, A. & Strøm-Gundersen, T(2010) Blåsvarte monstre og rosa prinsesser.Aftenposten,25.01.2010 [internett] Tilgjengelig fra: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3480115.ece [lest: 03.01.10] Larsen, A.K og Slåtten, M.V, En bok om oppvekst, 2006, Bergen, Fagbokforlaget.