Mangfold og likeverd Barns identitet Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød
Mangfold og Likeverd Nytt samfunn Nysgjerrighet og velvilje/ fordommer Tilhørighet Tospråklige barn
Identitet ”Barnehagens oppdragelse har som mål at barn skal utvikle selvstendighet og trygghet på seg selv som individ og egen personlige og kulturelle identitet” (R06, s 28) Identitetsbekreftelse Minoritetsgrupper – tre kategorier- identitetsutvikling ”Jeg er meg og jeg kan dette”
INTERVJU MORTENÅSEN BARNEHAGE
Diskusjon ”Vi ser på klær og leker at det er blitt en voldsom kjønnsdeling, langt mer enn på 70-tallet, da det ikke skulle være forskjeller mellom gutter og jenter, sier Harriet Bjerrum Nielsen, professor ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo”(Bakke Foss & Strøm- Gundersen, 2010). Hvorfor er det blitt slik? Er det samfunnet og foreldrene som skaper denne trenden? Er det mulig å klare å skape sin egen identitet i dette samfunnet vi lever i dag?
Litteratur Moser,T & Røthle,M (red.)(2007) Ny rammeplan- ny barnehagepedagogikk? Oslo: Universitetsforlaget. Kunnskapsdepartementet (2006) Rammeplan. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Kunnskapsdepartementet (2006) Temahefte om språklig og kulturelt mangfold. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Bakke Foss, A. & Strøm-Gundersen, T(2010) Blåsvarte monstre og rosa prinsesser.Aftenposten,25.01.2010 [internett] Tilgjengelig fra: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3480115.ece [lest: 03.01.10] Larsen, A.K og Slåtten, M.V, En bok om oppvekst, 2006, Bergen, Fagbokforlaget.