Standarder, innhold og ePortfolio Helge Hannisdal Product Manager it’s:learning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Design av sikre web-applikasjoner
Uni Eiendom FDV Status for produktet og «veien videre» Rune Synnevåg Utviklingssjef.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Mappevurdering i it’s learning
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
JSP presentasjon Arild Strømhylden NTNU 26 June 2014.
Multifunksjonell lærings- og informasjonsformidling 07 Gruppen New Business Forms in e-Business and Media ‹‹e-Media›› Final Report of the NICe Project.
Universell utforming og Tilgjengelighet på nett Haakon Aspelund Deltasenteret.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Veien videre med DocuLive
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
FEIDE Felles Elektronisk IDEntifikasjon som tilgangskontroll
Og Tilgangsprosjektet og Tilgangsprosjektet Gjermund Lanestedt Prosjektleder – Tilgangsprosjektet Utdanningsdirektoratet.
Hvordan ta i bruk Office 365
Programmering av dynamiske websider i C# - hva er det, og hvordan undervise? Tom Heine Nätt.
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
1 Bruk og egnethet av fire LMS-systemer Presentasjon på NFF-konferansen 17. november 2006 Olav Skundberg, Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
System for administrasjon av aktivitet og kompetanse.
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Fredag 28. november 2003 Kategorisering av læringsobjekter for UH- sektoren eStandard.no / NTNU.
Adressering i kraftbransjen
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Bakgrunn hadde vi et møte skoler med IKT-servicefag i Vestfold, Buskerud og Telemark Ingen lager Læremidler for IKT-servicefag VG2 Arena-IKT beslutter.
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
NIJOS-foredrag1 Veiledningstjeneste: ”Lett tilgjengelig faginformasjon for webtjenester.” En rapport med vurderinger og et eksempel på løsning, NIJOS og.
Wiki som verktøy i studentprosjekter Faglig-pedagogisk dag ved NTNU 30 Nov 2007 Birgit R. Krogstie
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Velkommen til seminar og førjulsfrokost!
SOSI_ps Et verktøy for å definere produktspesifikasjoner basert på SOSI objektkatalog.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
IKT for læring Mattias Øhra.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Kringsjå skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Abildsø skole Abildsø skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Høyenhall skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
Utskrift av presentasjonen:

Standarder, innhold og ePortfolio Helge Hannisdal Product Manager it’s:learning

Agenda  it’s:learning og standarder –Teknologistandarder –E-lærings spesifikasjoner og standarder –Status e-lærings spesifikasjoner  ePortfolio  Digitale læremidler  Innholdsdistribusjon  Metadata og NORLOM

it’s:learning og standarder

… som en del av portal løsning

it’s:learning og standarder  Følger relevante standarder når de er moden og har verdi for brukerne  Teknologistandarder  E-lærings standarder og spesifikasjoner

Teknologistandarder NettleserXHTML 1.0 CSS 2.0 ECMASCRIPT 1.2 Sun Java Protokoller: HTTP/HTTPS TilgjengelighetWAI-A WAI-AA Section 508

Tilgjengelighet  Støtte for: –Leselist –Skjermleser m/talesyntese –Skjermforstørrer  Jaws  Magic

e-lærings spesifikasjoner

ePortfolio og mappevurdering

ePortfolio og Mappevurdering  Videreutvikling av nye muligheter  Læringsmål  Vurdering og status  Arbeidsmappe og bedre status for den lærende  Rapport og Dokumentasjon  ePortfolio (Utvalgsmappe, Blog, Hjemmeside)  Import/eksport – IMS ePortfolio  Prosesstøtte (dokumentasjon og applikasjon)

Læringsmål  Definere egne og felles læringsmål (skolen, fag og elev).  Refleksjon og Aktivitet kobles mot mål.  De nye læreplanene integrert.

Vurdering og status  Kan definere egne vurderingsskalaer i faget utover karakter: –Eksempler: Måloppnåelse (under, middels, over) Godkjent (godkjent, ikke godkjent)  Kan definere egne statusbeskrivelser i faget –Eks: Ikke sendt inn/Under vurdering/Vurdert  Aktiviteter kobles mot vurdering og status (eks oppgaver, tester, prosessorienter dokument m.m.)

Arbeidsmappen  Elevens nye arbeidsredskap  Viser status og fremdrift  Kan legge inn egen aktivitet  Lett for lærer å legge inn aktiviteter til den enkelte lærende (eks en oppgave)  Refleksjon  Enkel publisering til ePortfolio

Rapport og dokumentasjon  Bedre oversikt for læreren over læringsprosessen  Oversikt, rapporter og dokumentasjon over alle aktiviteter, refleksjoner, dokumenter  Kunne sette kommentar/ måloppnåelse/karakter på alle aktiviter (også aktivtiter utenfor it’s:learning)  Full oversikt som grunnlag for vurdering, planlegging og oppfølgning  Karakterbok

ePortfolio  Den lærendes utvalgsmapper  Hjemmeside  Blog  Tilgangskontroll  ePortfolio koblet mot fag

Arbeidsmappe

Utvalgsmappe

Eksempler på ePortfolio maler i it’s:learning 3.0

Eksempler på ePortfolio

Import/eksport ePortfolio -Transcripts -Evidence of work -Competencies Utdanning Jobb Kulturberikelse

Digitale læremidler ”Et læremiddel der ulike aspekter ved informasjonsteknologi utnyttes som et redskap for å fremme læring via produkter/tjenester og prosesser.”

Løsninger for distribusjon Kurs Kurs distribueres via AICC/Community Kurskatalog på it’s:learning Community Stiller ikke krav om it’s:learning, men til LMS. Stiller ikke krav til hostet løsning. Innhold Import/eksport Bruk av tracking Søk i sentralt repository

Strategi for digitale læremidler

Distribusjon av innhold External Resource Utilizer REPOSITORY (e-plus) External repository Metadata Repository (intermediary) Cross domain domain Resource utilizer (It’s:learning LMS) Registration (HTML) Catalogue (HTML) Search( xquery ) Gather( OAI- PMH ) Returns IMS meta-data Gather( ) Search( ) Search( xquery ) IMS meta-data Request( ) Returns IMS Content package

Search in repository Requester site (it’s:learning) Delivery site (it’s:learning) MetaData Repository 1.Bruker taster inn et søkeord 2.Søket omformes til en Xquery som sendes til Repository via en webservice 3.Søke resultatet returneres til Requester site 4.Søkeresultatet omformes til HTML og presenteres for bruker

Hvilke tjenester ønsker vi med DRI støtte i Norge ?  … og mange flere.

Metadata og NORLOM  Metadata brukes i it’s:learning til: –e:plus – lokalt repository –it’s:learning Community Repository –IKKE til ressurser som legges rett i fag  I bunn ligger LOM  Applikasjonsprofiler legges på toppen: –UKLOM –NORLOM –++  Flest mulig felter genereres automatisk

De manuelle feltene…

Metadata og Norlom  Vi ønsker emneklassifisering i Norlom (9 – Classification)  Støtte for NORLOM når den lanseres –(it’s:learning mangler i dag versjon og støtte for rettigheter.)  De nye læreplanene  Største utfordring – distribusjon over landegrensene

Digital Eksamen 2.0