Nasjonalt læringsnett. Læringsressurser på Utdanning.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nedlasting av apper på Apple
Advertisements

Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
Registrering 1.åpne din Galaxy. 2.trykk på Programmer som du finner oppe til høyre på skjermen. 3.trykk på ikonet Samsung App. 4.når du kommer inn på siden.
Dyrene og sex i tegneserie
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
Nye nettsider for VS-alpin En liten introduksjon.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Oppdatere innstillinger for profil og personvern Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Utnytt flere muligheter på web Fokuser på det kreative
Elevressurs Basis uten innlogging
Skifteplan mobil en ny brikke i det teknologiske landbruket
Webhotell, e-post, nettsted, innholdsredigering og rollebasert innhold
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Elev- og lærlingombudet •Fylkestingets ombud for videregående opplæring. •Opplyse elever/lærlinger om rettigheter og plikter. Være pådriver for økt medbestemmelse.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
GROW modellen.
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
FEIDE Felles Elektronisk IDEntifikasjon som tilgangskontroll
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
©2013 Physica Physica ER ET PRODUKT LEVERT AV ASPIT ©2013 Physica.
1 Arbeidsgruppens forslag til klassifikasjon av læringsobjekter Berit Rolandsen, 2003.
Og Tilgangsprosjektet og Tilgangsprosjektet Gjermund Lanestedt Prosjektleder – Tilgangsprosjektet Utdanningsdirektoratet.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva er Fronter.
Hva er en artikkel?.
1 Administratorens hverdag Uninett-konferansen
Forside/oversikt Fag / tema Forming, matematikk, symmetri, geometri
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Laste opp mange bilder Zippete filer. Marker på PC’en de bilder du vil ha med, høyreklikk og send dem til Komprimert (Zippet) mappe.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Katalogprosjektet Oppstartsmøte 13. mars Katalogprosjektet Oppstartsmøte 13. mars 2003 Hvor vil vi? Hva skal vi levere? Internasjonale forventinger.
Hvordan høster vi nytte av standardiseringsarbeidet? Bygd på en presentasjon av Bill Olivier, CETIS, mars 2004, tilrettelagt av Tore Hoelpresentasjon.
Fredag 28. november 2003 Kategorisering av læringsobjekter for UH- sektoren eStandard.no / NTNU.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Nøkkelinfrastrukturer - Hva er galt med det vi har? Endre Grøtnes, Statskonsult.
Vågen IKT Skolen har 2 teknikere på dataavdelingen. Kjartan Andreas
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
Lyst til å prøve noe nytt, noe annerledes? En skole uten eksamen eller karakter Mer enn 300 fag å velge i Internatliv Utstyr tilgjengelig døgnet rundt.
Fyrtårnprosjekt Individuell Plan Kongsvinger og Eidskog Kommune i samarbeid med Sykehuset Innlandet HF Kongsvinger.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
Øving 2 – Markedsplanen I
Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT.
2003 Ontopia AS1 Tanker om standarder for e-læring Emnekart og published subjects Lars Marius Garshol, utviklingsleder Ontopia,
HOVEDPROSJEKT 2002 JAVA-basert utvikling av IP-telefonfunksjoner.
© USIT/SAPP/GT, Bård Jakobsen UNIVERSITETET I OSLO USIT :34 Side 1 FEIDE – BAS – Cerebrum v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO.
Vågen IKT Skolen har 2 teknikere på IKT-avdelingen. Kjartan Andreas Vi holder til i første etasje mellom hovedinngangen og kantinen.
Kristine Sevik, Senter for IKT i utdanningen Programmering valgfag: Veiledning og MOOC.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.
Veien videre Vi er ferdig med vår etappe – men ikke i mål
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Nasjonalt læringsnett Et nettverk for e-læring og samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonalt læringsnett

Læringsressurser på Utdanning.no

Metadatabasen  Base over metadata som beskriver alle læringsressurser som er tilgjengelig, både gratis og for betaling  Gjenfinning ut fra Emne Klassetrinn Plass i læreplanen Type ressurs osv.  Utveksling av metadata mellom ulike baser

Ressursverkstedet  Sted for å laste opp og dele læringsressurser  Enkelt å hente ut læringsressurser for egen tilpasning  Erfaringsdeling om hvordan læringsressurser blir laget og brukt

Metadata fra oven og neden  LOM-profil må si noe om hvordan vi beskriver emne, ressurstype, målgruppe osv.  I tillegg må vi finne måter å beskrive og spore bruken av læringsobjektene i de ulike læringsfellesskap

FEIDE – et bulldoserprogram?  ”Jeg vet hvem du er” (autentifisering), og ”jeg stoler på deg og slipper deg til” (autorisering)  Ulike brukerroller i læring  Brukerprofiler  Stimulans til innholdsproduksjon

Lisens til å dele!  Lisens som gjør det mulig å dele ressurser med de de ønsker  Lisenser som lar deg bruke ressurser kommunen, fylkeskommunen eller andre har betalt for  På sikt får vi muligheter for å betale enkeltvis for hver ressurs…  … men hvor aktuelt vil stykkbetaling være i Norge?

Planlagte møter