Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLars Gjertsen Endret for 9 år siden
1
Katalogprosjektet Oppstartsmøte 13. mars 2003
2
Katalogprosjektet Oppstartsmøte 13. mars 2003 Hvor vil vi? Hva skal vi levere? Internasjonale forventinger Utfordringene Hvis interesser skal bygges inn i spesifikasjonen? Noe å bygge på? Hvordan skal vi arbeide?
3
Hvor vil vi? Oppdatert katalog av alle landets utdanningstilbud......laget automatisk på grunnlag av institusjonenes egne administrative systemer Alle skal få tilgang til et verktøy for å produsere dataene, en billig måte å lagre dataene, og en entydig måte å hente dataene Legge grunnlag for nye tjenester: "Vi skreddersyr et opplæringstilbud for deg"
4
Hva skal vi levere? Spesifikasjon for metadatabeskrivelse av kursinformasjon Spesifikasjonen uttrykkes i en DTD og ev. også en RDF-binding En forslag til implementasjonsstrategi for ulike typer institusjoner (UH-institusjuoner, institusjoner innen Norsk forbund for fjernundervisning osv.) Implementasjonsstrategien skal bygge på en utredning av aktuell teknologi for lagring og utveksling av data En referanseinstallasjon som er basert på teknologi som i størst mulig grad er basert på Open Source programvare
5
Internasjonale forventinger Ikke gjort noe lignende i andre land? Kan legge en mal for en europeisk ECTS-katalog
6
Utfordringene Standardiseringsarbeid er avveining av interesser og forhandling Vi skal ikke lage en løsning for FS og MSTAS - men hele utdanningssektoren Unngå innelåsing i nasjonale eller verktøyspesifikke særløsninger Innsalg i UH-sektoren Innsalg i kurssektoren Hvor skal vi se etter internasjonale føringer for spesifikasjonsarbeidet?
7
Hvis interesser skal bygges inn i spesifikasjonen? Utdanningstilbyder Organiseringen av utdanningen Kurstilbyder Salg og administreringen av kursene Utdanningssøkende Studieønsker Sertifisering/kvalifikasjoner Knytte læringsinnhold til tilbudene Formidleren Forretningsopplysninger
8
Noe å bygge på? IEEE LOM IMS Learner Information Profile Learner Profile arbeidet i CEN/ISSS ECTS guidelines Norsk standard for utdanningsgruppering
9
Hvordan skal vi arbeide? Starte formidlingsarbeidet nå Prosjektets hjemmeside: www.estandard.no/katalog/ Formidle internasjonalt Mulig å bruke f.eks. CETIS-nettverket til å høre forslag Arbeidsgruppe bistår utrederen med informasjon fra sine sektorer og med vurdering av arbeidsdokumenter Ingen referansegruppe - men bred høring
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.