Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Kroppsøvingsdidaktikk
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Den autentiske læringsdialogen
Praksislærermøte GLSM-praksis
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Nasjonale prøver.
Didaktiske analysekategorier
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Charlottenlund Barneskole-1. trinn Praksisgruppe 8
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Opp mot høyden - erfaringer med distribuerte læringsmiljø i skolen © ELEN JOHANNA INSTEFJORD, 2005.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Ståstedsanalysen. Udir.no - Skoleporten - Ståstedsanalysen.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Kvifor ynskjer me dette?
UNICEF-RUNDEN UNICEF-runden er en kjempedugnad som skoleelever over hele Norge og mange andre land er med på. I 2016 var det ca påmeldte i Norge.
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
OBSERVASJON av tolærertimer
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Ledersamling Olweus- programmet
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Kapittel 7 oppgave a a. Sett inn riktig form av substantivene.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.

Hvorfor domineres klasserommet av gutter?

Situasjonsbeskrivelse Elevene gjennomfører en samarbeidsoppgave De skulle samarbeide om å lage en powerpoint presentasjon. Begge skulle være delaktige Begge skulle skrive og lære seg å hente fram bilder. Dette samarbeidet fungerte ikke!

Teori Guttenes dominerende adferd kan godt betegnes som hersketekniker. Mesteparten av tiden der elevene prater, er det gutten som har ordet. Mange lærere fortrekker å undervise gutter, fordi de viser mer interesse, selv om jentene er lettere å hanskes med.

Først og fremst er det de to kjønnenes adferd som er forskjellig, men at denne ulikheten igjen fører til forskjellsbehandling av lærerne, og slik blir forsterket. (Bjerrum Nielsen og Rudberg)

Undersøkelser med lærere viser at forskjellsbehandling er ubevist fra læreren sin side. Lærerne i slike undersøkelser hevder at de ikke forskjellsbehandler.

Andre observasjoner Gateorientering Gymtime Sykkeltur - oppvask Guttene var mest aktive i klasserommet

Statistikk

Diskusjon Hva skal/må vi gjøre som lærere for å fremme jentene i klasserommet? Hvordan får vi mer engasjerte jenter? Ser vi noen feller vi kan gå i som lærere?

Observert av praksisgruppe 8, Silje Merete Ketil Guro