Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
Hvorfor domineres klasserommet av gutter?
Situasjonsbeskrivelse Elevene gjennomfører en samarbeidsoppgave De skulle samarbeide om å lage en powerpoint presentasjon. Begge skulle være delaktige Begge skulle skrive og lære seg å hente fram bilder. Dette samarbeidet fungerte ikke!
Teori Guttenes dominerende adferd kan godt betegnes som hersketekniker. Mesteparten av tiden der elevene prater, er det gutten som har ordet. Mange lærere fortrekker å undervise gutter, fordi de viser mer interesse, selv om jentene er lettere å hanskes med.
Først og fremst er det de to kjønnenes adferd som er forskjellig, men at denne ulikheten igjen fører til forskjellsbehandling av lærerne, og slik blir forsterket. (Bjerrum Nielsen og Rudberg)
Undersøkelser med lærere viser at forskjellsbehandling er ubevist fra læreren sin side. Lærerne i slike undersøkelser hevder at de ikke forskjellsbehandler.
Andre observasjoner Gateorientering Gymtime Sykkeltur - oppvask Guttene var mest aktive i klasserommet
Statistikk
Diskusjon Hva skal/må vi gjøre som lærere for å fremme jentene i klasserommet? Hvordan får vi mer engasjerte jenter? Ser vi noen feller vi kan gå i som lærere?
Observert av praksisgruppe 8, Silje Merete Ketil Guro