Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Advertisements

Strømmen 3. januar 2013 Beate Børresen Høgskolen i Oslo og Akershus
Ungdom og misjon! Er de i det hele tatt interessert?
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Vurdering - meldinger Inger Langseth Program for lærerutdanning NTNU.
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Læreplanen Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
FORMATIV VURDERING.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Idrettspsykologi for fotballtrenere Geir Jordet Ullern, Januar 2003.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
MASTEROPPLEGG Kunstig intelligens Logikk
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Velkommen 1. Rus i et relasjonelt perspektiv Titti Huseby.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Ulike måtar for bruken av pronomen
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Misjon – å krysse grenser
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Vaccine Delivery in Developing Countries
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Behind the scene Anders Hattestad ,
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
We are now using Chain SMS to message patients!
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh

Mål: kriterier for god vurdering Begrepsbruk – i samtalen (med eleven) – om samtalen (med andre lærere) Eksempel fra undervisningen – i samtalen med eleven (fagdidaktisk) Diskusjon – om samtalen med eleven (didaktisk) – Veien videre…..

Begrep i samtalen Struktur Sjanger omfang Språk Felles undervisning Individuell tilpasning Innhold Lokalt utviklede delmål Overføringsverdi Innhold språk struktur

Begrep i samtalen Washback effekt Sensur 1.Engelsk 2.Norsk 3.Matte 4.fremmedspråk Innhold språk struktur

Fagdidaktiske vurderingskriterier i vurderingssamtalen Kontekst Undervisningsopplegg i engelsk på yrkesfag vg2 vår 2010 Vurderingskriterier ( hand outs) Elevtekst ( hand out) Innhold – Tools Språk – tilpasset enkelteleven Struktur – informativ tekst ( knowledge transformation ; Weigle)

Eksempel TOOLS yf vg2 _ Tools _ sometimes you need a tool to help you out. you cant screw a screw without a screwdriver if you know what i mean. Everybody in the world use tools, there are so many different tools that you not can count all of them. I am going to talk about 2 different tools, its the knife and the remote control. Knife A knife can be used like a weapon or a tool to cut meat. i am not completely sure,but i think the knife where made by the people that lived long time before cristus. There are plenty of different knifes in the world, the bayonet where used in many wars, they put it on the front of theyre gun and stabbed people with it. Here you have a picture of it. And another knife we have are the "Rambo knife". the knife is called that because in 1982 the first rambo movie had premiere. and thats why the knife is called that. i dont think that the knife is used to cut up food or something like that, i think the knife is a thing people use as decoration or just have it home, or someone maybe use it to kill people and animals. Remote control The remote control is a very usefull thing, or is it ? yes,its very nice to have a remote control in the house. like when you are chilling on the sofa, you dont want to go the whole way to the tv and switch channel,you can just lay in the sofa and click on a plastic thing. And if you are sittin on your porch, and the radio is inside you just need to click on the remote controler and you have changed channel, its so easy. there is always coming new sorts of remotes. and some of them have a monitor so you can see wich program is on tv.

Tools vurderingssamtale

Vurderingskriterier i engelsk og fremmedspråk Innhold – endres regelmessing ( LK06) Språk – tilpasset enkelteleven (Europarådet) Struktur – sjangere læres gjennom strategier/ skriverammer

Didaktiske vurderingskriterier om vurderingssamtalen Hvilke begrep er hensiktsmessige? Tid – gir jeg eleven nok tid til å reflektere? Spørsmål – stiller jeg riktige spørsmål? Fokus – har jeg fokus på eleven eller oppgaven? Kroppspråk – hva kan jeg/eleven lese av det? Stemme – hvilken stemme høres? E/L Rytme – hvilken rytme kjennetegner samtalen? Anslag – hvordan etableres rollene?

Et eksempel i spansk Kroppsspråk

Eksempel 2 spansk Tid

Eksempel 3 spansk Spørsmål-svar

Dialogen Wait time 0,7sec. 5 sec. 3 min. Type of question Fat questions - higher order 8% Skinny questions – lower order 35% Managerial questions – order 57%

Diskusjon Dere så vurderingssamtaler: etter tentamen i spansk nivå 1 (4+4t kurs) etter en innlevering i engelsk vg2 yf (5t kurs) – Hva kan læreren bli bedre på? – Hva er viktige begrep i samtalen? – Hva er viktige begrep om samtalen?

Videre arbeid? Kvalifikasjonsrammeverket – Felles struktur for planer i alle kurs (LK06) – Kunnskaper, ferdigheter, generell kompetanse Vurderingskriterier – Rubrikker – holistisk summativ Nasjonale prøver i engelsk 2005 – Sjekklister – analytisk formativ Språkpermen

Eksempel