Biblioteks-orientering, kinesisk. Biblioteksorientering for Kinesisk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
EndNote Referanser i faglige arbeider Kristiansand Arthur N. Olsen.
Rett på sak.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Riktig bruk av kilder i skolearbeidet
Å referere i oppgaven din dvs bruke det andre har skrevet
Kunsten og skrive Del I Introduksjon
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Litteraturlister og oppgaveskriving
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Cecily von Ziegesar, født Cecily Brooke von Ziegesar 27 Juni Amerikansk ungdoms forfatter best kjent for Gossip Girl bøkene. Connecticut – Manhattan,
Albert Bandura (f. 1925)
Forelesning SGO 2300 Bjørnar Sæther
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hvordan skrive en god utredning?
Henvisning litteratur Jan Merok Paulsen
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Prosjekt og forskningsrapport
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
MetaLib og SFX Demonstrasjon 16 oktober Program Utfordringer for bibliotek og brukere Hva er MetaLib og SFX? Live-demo Systemene i bruk Produkter.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Bruk av makt og overtalelse for å få tilgang på informasjon i intervjusituasjoner Premiering av informanter. Tabu eller normalitet? Bergen Radisson.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Respons- og prosessorientertskriving Vår 2010 Sist oppdatert 25.01/LM.
Questions for New Zealand/Maori websites:
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Utviklingsstudier - utveksling Studenter på utviklingsstudier kan ta delstudier i utlandet i 4. og/eller 5 semester Søknadsfrist (for 4. semester): 15.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Å skrive akademisk Formelle krav.
Har det blitt mer eller mindre likhet? LIKHETSNORMER UNDER PRESS Knud Knudsen (HiS)
Dagsrevyen i et estetisk perspektiv
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Henrik Wergeland.
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Hvordan føre kilder?. Hvorfor oppgi kilder? Du skal:  anerkjenne andre forfatteres arbeid.  vise at du har satt deg inn i emnet.  vise at du behersker.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Referanser Institutt for statsvitenskap. Agenda Hvorfor referanser? Nettsider og informasjon Referanser i Word Oppgaver.
RefWorks Web-basert program for referansehåndtering, sitering i manuskripter og skriving av litteraturlister.
Bachelorstudiet i Kinesisk med Kina-studier Kick-off våren 2016: Hva kan jeg gjøre med en grad i kinesisk?
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017
Kilde-/litteraturliste
Info. til Geofag 1 om oppgaveskriving, prosjektoppgave
Observasjon og kartlegging av barns språk
Tjenester som er tilgjengelig når studentene ønsker det
Ingerid S. Straume Akademisk Skrivesenter, UiO
Kilder og kildebruk.
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
The Harvard System of Referencing
Sitering, referering og plagiering
Utskrift av presentasjonen:

Biblioteks-orientering, kinesisk

Biblioteksorientering for Kinesisk

Henderson, J., The development and decline of Chinese cosmology (New York; Columbia University Press, 1983) Han Zhiyong, Liu Dan, Liu Qibin and Lu Lei, ‘Comparison of Site Selection between Fengshui and landfill’, Sichuan Environment, vol.27, no 1 (2001): pp

Fra SV fakultetets nettsider om kildebruk: ”For å bidra til en akademisk debatt, må du legge frem premissene for dine resonnementer slik at andre kan vurdere og eventuelt kritisere dem. Da må du også gi leseren anledning til å finne fram til de kildene du benytter. Når du skriver en akademisk tekst er det svært viktig at du overholder alle regler for sitering og kildehenvisning. Hovedregelen er at kildene du bruker skal være lett identifiserbare, både i teksten og i en litteraturliste bakerst i teksten.”

Generelt Henvisninger i teksten settes i parentes i formen forfatter/redaktør årstall (Færøvik, 2012) Når vi bruker et direkte sitat, “er det viktig at vi bruker sidehenvisning og hermetegn” (Hansen, 1999: 215) Dette gjelder også når vi parafraserer fra en tekst når det ikke er direkte sitat men definitivt hentet fra et bestemt sted i teksten. Vi kan også bruke“, s.” i stedet for kolon for sidehenvisning (Hansen, 1999, s. 25).

Like viktig som å huske hermetegn ved direkte sitat, er det å gjøre leseren oppmerksom på hva som er omskrivninger (parafraseringer) av andres tekster. Introduser parafraseringen: (“Goldman hevder at...”) eller gjør på annet vis skillet mellom dine egne ord og det du har hentet fra andre tydelig.

Ulike plagieringstilfeller Med overlegg vs. Uaktsomt

Wang Feng. ”Boundaries of Inequality. Perceptions of Distributive Justice among Urbanites, Migrants, and Peasants”, in Martin King Whyte (ed.) One Country, Two Societies. Rural-Urban Inequality in Contemporary China, Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2010, pp. 219—240 Hansen, Mette Halskov “Learning Individualism: Hesse, Confucius, and Pep-Rallies in a Chinese Rural High School.” The China Quarterly 213: 60–77