Bruk av digitale stellarium i astronomiundervisningen Olav Holm Kvitsund Gymnas olav.holm@kvitsund.vgs.no Landskonferansen for fysikkundervisning, Gol 12.08.08
Digitale stellarium Hva er digitale stellarium? Hvorfor digitale stellarium? Hvordan kan digitale stellarium brukes i undervisningen? Demonstrasjon
Hva er digitale stellarium? ”Dynamisk stjernekart for PC” Har etter litt utprøving av ulike gratisprogrammer landet på to favoritter: Celestia (shatters.net/celestia) Stellarium (stellarium.org)
Hva kan verktøyet gjøre? Vise stjernehimmelen ”slik den ser ut” Vise stjernebilder Vise detaljert informasjon om himmelobjekter ”med et klikk” ”Zoomefunskjon” som viser detaljerte bilder av ”berømte” objekter Vise planet-, komet- måne- satellitt og stjernebaner Mulighet for ulike observasjonspunkt Mulighet for å bevege seg i tid og rom
Hvorfor? ”I tråd med intensjonene i læreplanen” Et unikt verktøy Kan gjøre ting som ikke kan gjøres på noen annen måte Et nyttig pedagogisk verktøy Høy gøyfaktor
Formalia – fra læreplanen i fysikk ”… å utforske, måle, registrere, analysere, dokumentere og publisere digitalt. Det betyr å anvende animasjoner og bruke Internett til å hente inn fysikkfaglig informasjon…. …å simulere fenomener og forsøk som det ellers er vanskelig å studere”
Relevante kompetansemål i fysikk 1 ”gjøre rede for hvordan informasjon om stjerner er systematisert i et HR-diagram” ”bruke simuleringsprogrammer til å vise fenomener og fysiske sammenhenger” ”beskrive stjerners livssykluser….”
Et unikt verktøy Dynamiske og svært lettleste stjerne/objektkart Enkel og rask tilgang på informasjon om og/eller nærbilde av et observert objekt Mulig å manipulere med tid Mulig å reise i rommet
Et nyttig pedagogisk verktøy Muliggjør astronomisk ”lab” Elevene gjør ”egne” astronomiske erfaringer Solsystemets mekanikk Dimensjoner i universet Grensene for vår kunnskap om universet Stjernenes fordeling i H-R-diagrammet Gjør stjernekartet mer tilgjengelig og lettlest for elevene i forbindelse med observasjon
Valg av verktøy Celestia – ”Flyturbasert” Stellarium – ”Bakkebasert” Ubegrensede muligheter til bevegelse Stellarium – ”Bakkebasert” Tar utgangspunkt i et observasjonsperspektiv Svært intuitivt Lav inngangsterskel Begrensede muligheter til bevegelse
Hvordan kan verktøyet brukes i fysikkundervisningen? Elevene systematiserer selvvalgte stjerner i et HR-diagram Elevene identifiserer og studerer ”pedagogiske” objekter Elevene bruker stellarium som stjernekart i forbindelse med stjerneobservasjon
Erfaringer Elevene liker å utforske verktøyet Elevene liker å utforske stjernehimmelen ved hjelp av verktøyet Elevene fikk en mer aktiv rolle under observasjonene Lab tar tid
Oppsummering Digitale stellarium gir helt nye muligheter i astronomiundervisningen Verktøyet egner seg til: demonstrasjon selvstendig lab kombinasjon med ”virkelig” stjernetitting Stellarium.org anbefales til elevbruk på grunn av observasjonsvinklingen og lav inngangsterskel