Bruk av digitale stellarium i astronomiundervisningen Olav Holm Kvitsund Gymnas Landskonferansen for fysikkundervisning,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamen i Treningslære 2
Advertisements

Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
NDLA I EN SKOLEKONTEKST
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
Etikk og nettvett i barnehagen
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
FYSIKK 1 Hovedlinjene i den nye læreplanen
Pilotprosjektet så langt
ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Skole & Arbeidsliv akershus.skoleogarbeidsliv.com
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Digitale læringsressurser i skolen
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Dokumentasjon av en prosess
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
Videreutdanning astronomi
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Trondheim Astronomiske Forening
Tidligere læreplaner.
Internettløsning for språkstudier Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Galileo Galilei ble født i Italia i 1564, og døde 1642.
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Læreplanen Historie Vg2.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Programvare for astronomi
Verdensrommet 1. – 2. trinn.
Landskonferansen for fysikkundervisning Gol 10. – 13. august 2008
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Johanne Molnes Harkjerr
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Velkommen til Newtonrommet!
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Fysikk på Sandvika vgs Fredrik Gade. Fysikk? Fysikk handler om å observere beskrive prøve å forklare fenomener i naturen (hele universet)
Bokmål mal: Startside Alternativ 1 Kommunal- og moderniseringsdepartementet Hilde Johansen Bakken Oslo 31. mars 2016 Digitalisering på arealplanområdet.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Trondheim Astronomiske Forening
Sett inn video fra Vimeo:
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Kjerneelementer under arbeid
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av digitale stellarium i astronomiundervisningen Olav Holm Kvitsund Gymnas olav.holm@kvitsund.vgs.no Landskonferansen for fysikkundervisning, Gol 12.08.08

Digitale stellarium Hva er digitale stellarium? Hvorfor digitale stellarium? Hvordan kan digitale stellarium brukes i undervisningen? Demonstrasjon

Hva er digitale stellarium? ”Dynamisk stjernekart for PC” Har etter litt utprøving av ulike gratisprogrammer landet på to favoritter: Celestia (shatters.net/celestia) Stellarium (stellarium.org)

Hva kan verktøyet gjøre? Vise stjernehimmelen ”slik den ser ut” Vise stjernebilder Vise detaljert informasjon om himmelobjekter ”med et klikk” ”Zoomefunskjon” som viser detaljerte bilder av ”berømte” objekter Vise planet-, komet- måne- satellitt og stjernebaner Mulighet for ulike observasjonspunkt Mulighet for å bevege seg i tid og rom

Hvorfor? ”I tråd med intensjonene i læreplanen” Et unikt verktøy Kan gjøre ting som ikke kan gjøres på noen annen måte Et nyttig pedagogisk verktøy Høy gøyfaktor

Formalia – fra læreplanen i fysikk ”… å utforske, måle, registrere, analysere, dokumentere og publisere digitalt. Det betyr å anvende animasjoner og bruke Internett til å hente inn fysikkfaglig informasjon…. …å simulere fenomener og forsøk som det ellers er vanskelig å studere”

Relevante kompetansemål i fysikk 1 ”gjøre rede for hvordan informasjon om stjerner er systematisert i et HR-diagram” ”bruke simuleringsprogrammer til å vise fenomener og fysiske sammenhenger” ”beskrive stjerners livssykluser….”

Et unikt verktøy Dynamiske og svært lettleste stjerne/objektkart Enkel og rask tilgang på informasjon om og/eller nærbilde av et observert objekt Mulig å manipulere med tid Mulig å reise i rommet

Et nyttig pedagogisk verktøy Muliggjør astronomisk ”lab” Elevene gjør ”egne” astronomiske erfaringer Solsystemets mekanikk Dimensjoner i universet Grensene for vår kunnskap om universet Stjernenes fordeling i H-R-diagrammet Gjør stjernekartet mer tilgjengelig og lettlest for elevene i forbindelse med observasjon

Valg av verktøy Celestia – ”Flyturbasert” Stellarium – ”Bakkebasert” Ubegrensede muligheter til bevegelse Stellarium – ”Bakkebasert” Tar utgangspunkt i et observasjonsperspektiv Svært intuitivt Lav inngangsterskel Begrensede muligheter til bevegelse

Hvordan kan verktøyet brukes i fysikkundervisningen? Elevene systematiserer selvvalgte stjerner i et HR-diagram Elevene identifiserer og studerer ”pedagogiske” objekter Elevene bruker stellarium som stjernekart i forbindelse med stjerneobservasjon

Erfaringer Elevene liker å utforske verktøyet Elevene liker å utforske stjernehimmelen ved hjelp av verktøyet Elevene fikk en mer aktiv rolle under observasjonene Lab tar tid

Oppsummering Digitale stellarium gir helt nye muligheter i astronomiundervisningen Verktøyet egner seg til: demonstrasjon selvstendig lab kombinasjon med ”virkelig” stjernetitting Stellarium.org anbefales til elevbruk på grunn av observasjonsvinklingen og lav inngangsterskel