Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
For å sitte og ikke gjøre noen ting
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Den Glade Internasjonale Vennskaps Uke.
Fra ord til liv Mars 2011.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Hvordan intervjue en forsker?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Godt verktøy er halve jobben
Å skrive en god innledning
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Vest-Agder fylkeskommune Seminar Bokvalitet – etterlyses! Kommunens syn Er planene gode nok? Blir resultatet kvalitetsmessig bra? Foredrag 15. november.
«Læringslystplan» (PDSA) for klasse……………. ved………………………………………..skole "Læringslystplan" (PDSA)
Hvem er Jesus?.
Velkommen til Erfaringsseminar november Gabelshus, Oslo
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Med sekken full av penger!
Vi er FusionTech UB – som dere så i introduksjonen. Ting vi skal snakke om er: - Oppstarten - UB i førsteklasse.
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Bokpresentasjon Bergen
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Muntlige presentasjoner
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Hobby Handball.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Problemet og løsningen:
10 regler for å skrive for web
100 lure ord å lære.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
QUIZ- (AS) BJØRNS KIWANISQUIZ Du treffer en person som ser du bærer Kiwanisnåla, og som spør hva det er. Du svarer: ”Jeg er medlem av Kiwanis! ” 1.Hva.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Kjærlighet – mellom søsken
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Kjør debatt - Hva? Hvem? Hvordan? Berit Strømshoved, Lillehammer bibliotek Litteraturhus Lillehammer.
Arbeidsløs En arbeidsløs søker stilling som toalettvasker hos Microsoft.
Slik lager du sjablonger med Gimp!
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Eventyr.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Problemløsning.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Kom i gang med programmering!
Utskrift av presentasjonen:

Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…

Hvor gode er dere egentlig? Hva er dere mindre gode på? Hva er målene deres? Hvor gode er dere egentlig? Hva er dere mindre gode på? Tja, vi vet hvile mål vi har! Men jeg vet ikke om vi vet nok om oss selv jeg? Om vi har den informasjonen vi trenger for å vite om vi er gode eller dårlige? Det må dere skaffe!!!

Mellomspill Noen av de ansatte får oppdrag av sjefen å skaffe et statusbilde

Vi vet at vi får 600 besøk hver dag. Stopp!! Jeg mener vi også bør vite om brukerne våre er fornøyd med oss…, og hva de ansatte bruker tiden på når de ikke har besøk. I tillegg skulle jeg gjerne visst mer om effekten og resultatene av det vi gjør! Vi vet at vi er 100 tilsatte. Vi vet at vi får 600 besøk hver dag. Vi vet at vi bruker ca 20 min pr besøk Og vi vet at en ansatt koster ca. 400.000 Vi vet også at 90% av de ansatte er fornøyd med kommunen Vet vi ikke alt da…?!!

Mellomspill Etter at de har fått oversikt over hva de ikke vet om bedriften, så går de i gang med å kartlegge disse tingene Etter kartlegging møtes de for å diskutere hva de skal gjøre med all denne informasjonen…

Når vi vet så mye om oss selv, så går det kanskje an å sammenligne seg med andre for å finne ut hva vi er gode på og dårlige til…? Nå har vi skaffet oss en god oversikt over oss selv! Vi vet noe om resultatene, effekter, hva brukerne synes, osv. Hva gjør vi da? Ja, og vi burde sammenligne oss med noen som er like oss selv, og se hva vi kan lære av måten de gjør ting på! Kanskje det er best vi finner noen å sammenligne oss med som er bedre enn oss?! Og så en annen viktig ting; vi må ha med noen av de ansatte når vi skal diskuter hva vi kan bli bedre på! Det er de som vet hvor skoen trykker!!!

De bestemmer seg for å sammenligne seg internt mellom like tjenester i kommunen og med den sammenlignbare kommunen Skien. Før de tar fatt på arbeidet med å sammenligne seg viser sjefen frem et bilde: Å sammenligne seg med andre handler om å lære av hverandre og å hjelpe hverandre opp til toppen!!

Med egne tall i lomma og egen praksis i hodet legger en gruppe ansatte og ledere fra Hamar i vei for å diskutere med tilsvarende gruppe i Skien

Sammenligningen skjer gjennom en samtale der de synliggjør status og resultater, og deretter diskuterer de praksis og gode løsninger Vi gjør slik og sånn, hvordan gjør dere det? Vi gjør det slik, sånn sluttet vi med for lenge siden… Det hørtes smart ut! Har dere gode resultater også? Kan vi få høre mer…? Klart dere kan, nå skal dere høre… Nå har vi lært masse og vi har fått mange gode ideer om hvordan vi kan gjøre ting annerledes hos oss!

Etterspill Gjennom samtalene har både Hamar og Skien fått masse nyttig lærdom av hverandre Og de vet at de nå kan bli enda bedre enn de har vært før ved at de står på hverandres skuldre… Etter samtalene drar Hamar hjem, og utarbeider handlingsplaner og igangsetter tiltak for å forbedre praksisen i egen virksomhet