Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Advertisements

FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
SIO- Folkehelse.
Hege Rismoen Kort om Elverum kommune  innbyggere  implementerte system for IP 2005  alle fagavdelinger har et ansvar  systemkoordinator.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
NAV Drammen 04. september 2012 Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere John Dutton NAV leder NAV Drammen.
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Side 1 Sammen om en bedre kommune Mari Frogner Ruud – Prosjektleder Kongsberg kommune.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Flyktningkonferansen 2008
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Fra resultat til veien videre Prosjekt: Nasjonal satsing for utprøving og evaluering av familieråd i Norge Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Fremskaffelse av leieboliger
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
Brukerundersøkelsen 2011 Bergen. NAV, Side 2 Hovedkommentarer til resultatene for Hordaland  Brukerundersøkelsen 2011 viser at brukerne i Hordaland.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Brukerundersøkelsen 2010 Bergen. NAV, Side 2 Brukerundersøkelse Bergen uke Respondenter (fjoråret i parentes) Totalt antall besvarelser:
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
Lokale forhandlinger 2012 Utdanningsforbundet Bergen.
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
Hvordan sikre et best mulig tilbud for unge med barnevernsbakgrunn i overgangen til voksenlivet? Dette er et prosjekt som er gjennomført av ansatte ved.
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
«Bare plunder og heft» Erfaringer med midlertidig ansettelse og deltidsansattes rett til utvidet stilling i kommunal sektor.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Oppsummering og veien videre
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Evaluering av PK-nettverket
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven Alternative title slide. Image size: 7,97 cm x 25,4 cm or 301 x 960 pixels

kort om bakgrunnen I perioden 2009-2012 har KBL gjennomført kurs om husleieloven og forvaltningsloven Overordnede mål: behandling av søknader og vedtak om kommunal bolig i tråd med gjeldende lovverk Riksrevisjonen 2008: ca 40% av kommunene utformer ikke enkeltvedtak Content slide

kort om oppdraget I perioden februar-april 2013 gjennomførte Rambøll en spørreundersøkelse blant kursdeltakere. Oppdragets problemstillinger var: Har kursene gitt deltakerne faglig utbytte? Har kurset vært et hensiktsmessig redskap for å endre kommunal praksis? Alle tidligere kursdeltakere (ca 430 deltakere fra 132 ulike kommuner) fikk undersøkelsen, 49 prosent av kursdeltakerne besvarte undersøkelsen En stor andel av respondentene kommer fra KBLs medlemskommuner Andelen respondenter er størst fra de mellomstore kommunene, ellers jevn fordeling av respondenter fra andre kommunestørrelser Content slide

Respondentene I undersøkelsen De fleste kursdeltakerne jobber med oppgaver relatert til kommunale boliger To grupper: saksbehandleren og utleieren

Kursdeltakerenes utbytte 93 prosent svarer at de er fornøyd eller meget fornøyd med KBLs kurs Deltakerne mener kurset var innom de riktige temaene tilknyttet arbeid med kommunale boliger I sum vurderes temaene som aktuell for de ansatte i kommunene, og KBL har tilført nyttig informasjon om husleie og forvaltning

Økt forståelse og kunnskap om kursets emner I størst grad økt kunnskap om utleie av bolig To grupper som ikke opplevde økt kunnskap om klagebehandling Fra kommuner med klagebehandling før kursdeltakelse Jobber ikke med kommunale boliger

Noen forskjeller mellom deltakerne Det er i størst grad «saksbehandleren» som oppgir å ha fått mer forståelse og kunnskap om kursets ulike emner, sammenlignet med øvrige deltakere, særlig om: hva som skal inngå i et skriftlig vedtak; hvordan kommunen skal behandle klagesaker; forvaltningslovens bestemmelser Både «saksbehandleren» og «utleieren» opplever at de hadde fått bedre forståelse og kunnskap om hva som skal og kan avtales i husleiekontrakter Blant resterende kursdeltakere, som ikke jobber med søknad og kontrakt, var det i større grad forslag til andre kurstemaer Kursene har vært mest relevant for saksbehandlere og utleiere og deres arbeid

Kommunal praksis Undersøkelsen kan ikke si noe om den faktiske endringen i kommunale praksis Kursdeltakernes erfaringer tilsier likevel at KBLs kurs har hatt betydning for praksis i flere kommuner. Deltakerne opplever kommunen har blitt flinkere iht.: Kvalitet på vedtak, herunder utarbeide begrunnelse; behandle søkere på likt grunnlag; gjøre riktige vurderinger iht søknader

Skriftlig vedtaksbehandling på søknader om bolig Ni kommuner (både store og små) har endret til vedtaksbehandling av alle søknader i etterkant av kurs Fem kommuner har ikke vedtaksbehandling Én liten kommune Fire mellomstore kommune

Endring I vedtakenes kvalitet Flere opplever at kvaliteten på vedtakene har endret seg i etterkant av KBLs kurs Arbeider ikke med vedtak I disse tilfellene er det ikke skjedd andre endring tilknyttet vedtak Opplevd kvalitetsendring er størst hos saksbehandlerne (56% oppgir i stor/ noen grad)

Riktig Vurdering I behandling av søknader Flere opplever at kurset bidro til å gjøre det enklere å fatte riktige vurderinger i behandling av søknader om kommunale boliger

Tidsbruk på søknader og vedtak Deltakerne opplever å bruker omtrent like mye tid på søknader og vedtak, før og etter kurset Opplever samtidig økt kvalitet på vedtakene Forenkling… … og forbedring?

Klageordning før og etter deltakelse på kurs Ulik oppfattelse mellom respondenter fra samme kommuner – tallet er derfor usikkert Likevel noen kommuner som ikke har klageordning

Områder kommunen har blitt flinkere til Jobber ikke med søknader eller utleie

Boligsosial satsing I kommunen Over 60 prosent opplever at KBLs kurs bidro til økt boligsosialt fokus i kommunen Halvparten oppga at informasjonen fra kurset ble videreformidlet til andre i kommunen i etterkant av kurset Over halvparten mener likevel at andre kolleger og/eller ledere i kommunen burde ha deltatt på KBLs kurs

Noen Forskjeller mellom små og store kommuner Små kommuner Større andel har begynt å vedtaksbehandle alle søknader Store kommuner Større andel som videreformidlet kursinformasjon til andre ansatte Større andel opplever at kommunen har blitt flinkere til å utabeide skriftlige vedtak… Større andel som hadde vedtaksbehandling av alle søknader før kursdeltakelse … og at kvaliteten har endret seg etter kurset

Kort oppsummering Kurset har gitt ønskede resultater i form av økt kunnskap og forståelse blant kursdeltakere om ønskede temaer Undersøkelsen indikerer også en skjerping av kommunal behandling av søknader om kommunal bolig i enkelte kommuner Det er likevel grunn til å tro at KBL gjennom kompetanseheving bidrar positivt inn i praksisendring Men, vi vet ikke om denne forbedringen hadde funnet sted uavhengig av KBLs kurs

Tilbakemelding fra deltakere Hva kan stå i leiekontrakter? Hvilke ansvar har og har ikke kommunen? Blant kursdeltakerne var det ønske om flere kursemner innen boligsosialt arbeid: Juridiske forhold Praktiske eksempler Forankring og tverrfaglig arbeid i kommunen Det var også flere som ønsket bedre tid/ mulighet til å diskutere problemstillinger Konkrete for målgrupper, så som rus, psykiatri, unge og eldre Eksempler på løsninger i mindre kommuner

Veien videre Kursene fungerer som forum for nettverksbygging De gir også muligheter for deltakerne til å drøfte løsninger samt dele gode erfaringer Respondentene opplever at kursinnholdet fremdeles er aktuelt Skal KBL videreføre eksisterende kurs, eller utvikle nye kurs?

Kompetanseheving og nettverksbygging Undersøkelsen viser en større endring og utvikling i de minste kommunene Samtidig er andelen deltakere fra små kommuner liten (kun 52 deltakere fra kommuner under 5.000 innb.) - mange kommuner gjenstår Det finnes et behov for økt kompetanseheving og nettverksbygging Annerkjenne ansattes kompetanse og kunnskap Gi rom for å diskusjon lokalt, regionalt og nasjonalt Viktig å se boligsosialt arbeid som kunnskapsarbeid Gjelder for alle kommunetyper

Takk! hegh@ramboll.com Endslide