Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Differensiert arbeidsgiveravgift fra , Ellen Mulstad, NHO-S.
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Et program for ungdomsskolen
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Fordeling av roller og ansvar
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
FIRST LEGO League i Molde ?
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Konkurranseutsetting i pleie og omsorg - keiserens nye klær? Eli Gunhild By Forbundsleder NSF Velferdskonferansen 22. mai 2012.
Java sertifisering - testern tester test
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Våre viktigste valgkampsaker Fylkestingsprogrammet Ved Odd Arild og Tone.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Ungdomspolitiske møter skal Legge til rette for debatt rundt temaer og prioriteringer som er angitt av: EUs strukturerte dialog med ungdom EUs politiske.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Side 1 Fra Nord-Trøndelagsforskning til Trøndelag Forskning og Utvikling AS.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
V/Barbara Anna Zielonka (lærer ved Nannestad VGS og tidligere deltaker på Pestalozzi-kurs, Comenius etterutdanning og Fulbright Summer Institues)
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
STYRKE næringsnær læring
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 Ungdom er fremtidens ressurs i Ofoten Nordlandsløftet
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Internasjonalisering
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Hvordan lykkes med utveksling?
Muligheter innen yrkesfag!
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag

Målet er å styrke kvaliteten på og omfanget av entreprenørskapsopplæring på alle nivåer og fagområder i utdanningssystemet. Norge skal være ledende internasjonalt innenfor Entreprenørskap i utdanningen. Hovedmål for programmet er å: Bidra til å videreføre og å styrke satsingen på entreprenørskap i utdanning i Norge i omfang og kvalitet.

Entreprenørskap i opplæring lønner seg! ”Etablererfrekvensen blant elever som har deltatt i ungdoms – eller studentbedrift er minst doblet så høy som i befolkningen generelt”. (Trøndelagsforskning 2003 og Østlandsforskning 2007) ”Undervisning i entreprenørskap kan utvikle ungdoms kreativitet, selvfølelse, evne til samarbeid og ansvarlighet”. (Europakommisjonen 2004/06) ”Undervisning i entreprenørskap bidrar til økt trivsel, selvtillit og skolemotivasjon”. (Østlandsforskning 2007) ”Oddsene for å ønske å bosette seg på hjemstedet etter endt utdanning er høyere blant elever som har deltatt i UE program, enn blant elever som ikke har deltatt i slike”. (Østlandsforskning, 2008)

Framtidas utfordringer De ”gamle” løsningene passer ikke for morgendagens utfordringer!

Behov ArbeidslivSkoleElev

Bli en entreprenørskapsgartner du også! Takk for oppmerksomheten