Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Vi ønsker en tydelig lov! Kommuners og fylkeskommuners ansvar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om voksenopplæring med forskrift
Advertisements

KVALITETSARBEID I MUSIKKENS STUDIEFORBUND Lunsjmøte Vofo juni 08.
Fellesforbundets industripolitiske konferanse 14.august 2009
Tron, loven og framtida VOFO Troms Hilde Søraas Grønhovd.
Rådgiversamling på Stiklestad
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Organisering av flyktningarbeidet
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Inntaket 2010 – 2011 – nytt og nyttig ?. Hvilke emner skal vi gjennomgå ? 1.Hva betyr endringen i vurderingsforskriften fra for inntaket til.
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
Studieforbundet natur og miljø Studieforbundet natur og miljø N&M.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
Fylkeskommunen + VOFO = sant Hvorfor samarbeide med studieforbundene? Bidrar til å gi brukerne et bedre tilbud Fylkeskommunen er ikke best på alt Studieforbundene.
En selvstendig arena for læring Ny lov om voksenopplæring 21.Januar 2010 Seniorrådgiver Anne Skomedal.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Royal Ministry of Culture and Church Affairs 1 Bestemmelser om tilskudd til anlegg for idrett og fysisk aktivitet – revidering Juni 2009 Rådgiver.
Øst-Finnmark kompetansesenter Prosjektplan Fase 2: Forprosjekt.
Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Revisjon av kommunikasjonsstrategien for Møre og Romsdal fylkeskommune Presentasjon for OD-møte september 2014.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne (Minoritetsspråklige) Bente Kvam Fagleder tilbudsstruktur.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
”Velger du bussen, kan du ta livet med ro og studere landskapet mens det glir forbi.” 19. august 2009 Bengt Aarum - Østfold kollektivtrafikk.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Opplæring i helseinstitusjoner Landssamling på Hamar 15. og 16. september 2010.
Østfold fylkeskommunes satsing på EUs sektorprogrammer.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne Torfinn Kvello Verdal vgs.
Data om kommunal innsats innen PSYKISK HELSEARBEID og RUS
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Samling for FFU 26. oktober
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Søknads- og vedleggsskjemaer
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Utskrift av presentasjonen:

Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Vi ønsker en tydelig lov! Kommuners og fylkeskommuners ansvar for utvikling av voksenopplæring og tilskudd

Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Hva vil Østfold fylkeskommune med voksenopplæring? Et helhetsperspektiv i voksenopplæringen Kunnskap og kartlegging Behovsstyrt voksenopplæring Møte de voksne der de befinner seg

Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Retningslinje for tilskudd til studieforbund Tilskuddsberettigede er studieforbund, godkjent etter voksenopplæringslovens § 10 Fylkesutvalget foretar tildeling etter forslag fra fylkesrådmannen

Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Særlige voksenopplæringstiltak ”Voksenopplæringstiltak som bidrar til at særlige målgrupper, gjennom blant annet tilrettelegging og undervisningsmetodikk, kan få godt utbytte av den opplæring som gis.”

Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Særlige målgrupper ”Voksne som ikke vil ha fullt utbytte av fylkeskommunens ordinære opplæringstilbud. Herunder kommer voksne med svak førstegangsutdanning, voksne med særskilte behov for tilrettelegging av opplæringen, særskilt tilpassede undervisningsopplegg mv.”

Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Voksenopplæring etter opplæringslovens Kapittel 4A, opplæring spesielt organisert for voksne: Hvorfor involvere studieforbundene? Hvordan involvere studieforbundene?

Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Hvorfor involvere studieforbundene? Erkjennelse: Fylkeskommunen er ikke best på alt Studieforbundene har viktig kompetanse som kan gi voksne en bedre læringssituasjon Det finnes voksne som heller lar være å ta utdanning enn å benytte fylkeskommunale tilbud.

Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Hvordan involvere studieforbundene? Nye retningslinjer som åpner for at studieforbund skal kunne gjennomføre læreplanfestede opplærings- tiltak for voksne Avtale mellom Østfold fylkeskommune og VOFO Østfold

Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Retningslinjer: 1.Overordnet målsetting 2.Rettsgrunnlag 3.Ansvar og myndighet 4.Realkompetanse Retningslinjene gjelder alle tilbydere

Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Avtale mellom Østfold fylkeskommune og Voksenopplæringsforbundet, Østfold: Overordnet målsetting Rolleavklaring Avtalens hovedområder 1. Samarbeid på fylkesnivå 2. Retningslinjer for samhandling ØFK / VOFO 3. Prosedyrer

Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Utfordringer: Fra tilbudsstyrt til etterspørselstyrt organisering Svært ulike kulturer Skolenes hegemoni truet? Studieorganisasjonene for utålmodige? Flere minoritetsspråklige voksne Økte budsjetter eller lengre ventetid?