”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon i:SEE ”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon + - + - + - + - + - + - + - i:SEE Conceptual Learning DA
For å se denne presentasjonen Da enkelte av bildene i denne presentasjonen inneholder animasjoner anbefaler vi sterkt å velge funksjonen ”Lysbildefremvisning” eller ”Slide show” på verktøylinjen for å få det riktige utbytte av den ! i:SEE Conceptual Learning DA
Addisjon og subtraksjon Når er det pluss og når er det minus ? Ordene betyr : Addere: Å legge sammen, summere. Subtrahere: Å trekke et antall fra et annet antall. i:SEE Conceptual Learning DA
Gode verktøy for å lære addisjon og subtraksjon Veiledning til bruk av Cuisenairestavene Matteboksen med cuisenairestavene Multiplikasjonsbåndet i:SEE Conceptual Learning DA
”Multiplikasjonsbåndet” Bruk Multiplikasjonsbåndet sammen med cuisenairestavene for å 1. bli kjent med hva stavfargene symboliserer i antall opp til 10 2. lære addisjon og subtraksjon Legg på en hvit stav som symboliserer antallet 1, slik som på illustrasjonen. i:SEE Conceptual Learning DA
”Multiplikasjonsbåndet” 1 + 1 = 2 Legg på en hvit stav til, og finn så en rød stav som symboliserer antallet 2. i:SEE Conceptual Learning DA
”Multiplikasjonsbåndet” 1 + 1 + 1 = 3 2 + 1 = 3 Legg på en hvit stav til de 2 hvite, eller en hvit stav til den røde, og Finn en lysegrønn stav som symboliserer antallet 3. Legg på øvrige ønskede staver og lag alle mulige + og – regnestykker. Først opp til 5, så til 10, videre til 20 og 100. i:SEE Conceptual Learning DA
i:SEE Conceptual Learning DA Flere tips og øvelser finner du i heftet ”Hvordan bruke cuisenairestaver. Veiledning og oppgaver til Matteboksen”. i:SEE Conceptual Learning DA
i:SEE Conceptual Learning DA I addisjon og subtraksjon lærer eleven å bruke konkrete tallord når de regner Cuisenairestavene hjelper eleven å gå fra konkreter (stavene) til de abstrakte tallordene og andre symboler. Elevene lærer hvordan de kan gjøre antall større og mindre ved hjelp av stavene. Symbolet ’+’ bruker vi når vi skal gjøre antallet større, ’-’ bruker vi når vi skal gjøre antallet mindre, og ’=’ betyr at antallet er det samme på hver side. i:SEE Conceptual Learning DA