”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Presentasjonsteknikk - med PowerPoint som presentasjonsverktøy
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
Tilpasset fremvisning i PowerPoint
”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
”NORSK RETTSKRIVING 2” Sammensatte språklyder
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ?
Gjenfinningssystemer og verktøy II
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE
Grunnleggende matematikk
Egenproduserte læremidler
Formler og funksjoner.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Brøk - fra hele til mange deler.
Utvidelser av tallområdet:
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Mandag 8. November Powerpoint..
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
HØGSKOLEN I AGDER Agder University College © Bjørn Olav Hogstad, HiA, 2002 HØGSKOLEN I AGDER Agder University College Word - maler 1 DAT100 TEMA: Maler.
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
i:SEE Conceptual Learning DA
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
i:SEE Conceptual Learning DA
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
100 lure ord å lære.
Litterære virkemidler
Tidlig innsats i matematikk
Subtraksjon Anniken H. Tronrud Karoline L. Egeland Lisa E. Eriksen Per H. Reppe.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal:Tekst med kulepunkter Tips bunntekst: For å sidenummer, dato, og tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett.
Fra det kjente til det ukjente…
Matematikk LUB Elise Klaveness
Matematikk/literacy LUB tirsdag Elise Klaveness
Matematikk LUB Elise Klaveness
Sosialkonstruktivisme
Denne rapporten er unntatt offentlighet
A (12) B (10) C (12) D (9) E (18) F (11) H (10) G (11) I (7) FF3 SS8 FF5 FF7FS0 SF21 SS8 FF3 SS3 FF5SF12FS0 FS7 Vi har gitt et.
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
Plan for 1.klasse Uke 1 4. – 8. januar. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1 Norsk Samling 2 Norsk Gym 3 MatteEngelsk Samfunnsfag Norsk 4 MatteK&HMusikkMatte.
ET GRUNNSTOFF KAN VÆRE ET FAST STOFF, FOR EKSEMPEL ET METALL eller EN VÆSKE eller EN GASS.
Velkommen til foreldremøte!. Agenda:  Tredelt møte  Oppstarten  Generell info  Lekser  Ukeplan  Fagene norsk og matematikk  Foreldrekontakter.
Brøk Regneartene.
Algebra er bra – hva er algebra?
Lys og farger Jeg skal lære om: hva lys er hvordan vi kan se farger.
Hva er nytt? De fire regneartene..
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Foreldremøte rød.
Velkommen til PowerPoint
UKEPLAN FOR KLASSE 1C UKE 8-9
Elevintervju B – Samarbeid
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Eksempelet er hentet fra læreboken
Utskrift av presentasjonen:

”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon i:SEE ”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon + - + - + - + - + - + - + - i:SEE Conceptual Learning DA

For å se denne presentasjonen Da enkelte av bildene i denne presentasjonen inneholder animasjoner anbefaler vi sterkt å velge funksjonen ”Lysbildefremvisning” eller ”Slide show” på verktøylinjen for å få det riktige utbytte av den ! i:SEE Conceptual Learning DA

Addisjon og subtraksjon Når er det pluss og når er det minus ? Ordene betyr : Addere: Å legge sammen, summere. Subtrahere: Å trekke et antall fra et annet antall. i:SEE Conceptual Learning DA

Gode verktøy for å lære addisjon og subtraksjon Veiledning til bruk av Cuisenairestavene Matteboksen med cuisenairestavene Multiplikasjonsbåndet i:SEE Conceptual Learning DA

”Multiplikasjonsbåndet” Bruk Multiplikasjonsbåndet sammen med cuisenairestavene for å 1. bli kjent med hva stavfargene symboliserer i antall opp til 10 2. lære addisjon og subtraksjon Legg på en hvit stav som symboliserer antallet 1, slik som på illustrasjonen. i:SEE Conceptual Learning DA

”Multiplikasjonsbåndet” 1 + 1 = 2 Legg på en hvit stav til, og finn så en rød stav som symboliserer antallet 2. i:SEE Conceptual Learning DA

”Multiplikasjonsbåndet” 1 + 1 + 1 = 3 2 + 1 = 3 Legg på en hvit stav til de 2 hvite, eller en hvit stav til den røde, og Finn en lysegrønn stav som symboliserer antallet 3. Legg på øvrige ønskede staver og lag alle mulige + og – regnestykker. Først opp til 5, så til 10, videre til 20 og 100. i:SEE Conceptual Learning DA

i:SEE Conceptual Learning DA Flere tips og øvelser finner du i heftet ”Hvordan bruke cuisenairestaver. Veiledning og oppgaver til Matteboksen”. i:SEE Conceptual Learning DA

i:SEE Conceptual Learning DA I addisjon og subtraksjon lærer eleven å bruke konkrete tallord når de regner Cuisenairestavene hjelper eleven å gå fra konkreter (stavene) til de abstrakte tallordene og andre symboler. Elevene lærer hvordan de kan gjøre antall større og mindre ved hjelp av stavene. Symbolet ’+’ bruker vi når vi skal gjøre antallet større, ’-’ bruker vi når vi skal gjøre antallet mindre, og ’=’ betyr at antallet er det samme på hver side. i:SEE Conceptual Learning DA