Forelesning 17: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Forelesning 19: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Enhalet og tohalet hypotesetest
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Dagens tema: vitenskapsskoler introduksjon til forskningsmetoder.
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Grunnlagsproblemer i statsvitenskap
3. seminar i “Grunnlagsprobblemer i statsvitenskap” Carl Henrik Knutsen, 9/ Karl Popper: The Logic of Scientific Discovery.
Kvantitativ forskning
Kvalitativ metode i markedsforskning
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 11: Kants Teoretiske Filosofi
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Forelesning 14: Kants Etikk
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Forelesning 8: Descartes
Forelesning 7: Vitenskap fra Aristoteles til Galen
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Forklaringstyper i historievitenskapen
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Undring Tro Viten.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Forskningsopplegg og metoder
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Regresjon Petter Mostad
Forelesning 5 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Introduksjon - positivisme
Kræsjkurs Del Ii Hypotesetesting
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
ARK september. ”Jeg har en teori om…” Eksempler på problemstillinger i arkeologi: Introduksjonen av jordbruket Hvordan forstå den paleolittiske.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kvalitative og kvantitative metoder
Utforsking 1 Økt 1.3.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Kapittel 7: Hypoteseprøving
SIV : Ett gjennomsnitt Kapittel /12/2018 Fred Wenstøp.
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning 17: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser Narve Strand

Det er lett å ramse opp vitenskaper MEN:

Hva er Vitenskap? Hva er det som gjør noe til vitenskap? Har vitenskap særlige kjennetegn? Kan vi gi et rasjonelt forsvar for vitenskap og framskritt?

Vitenskapsfilosofien Prøver forstå grunnlaget for vitenskapelig aktivitet + Bedømme metoden(e); slutningsformene som brukes Datamateriale: Vitenskapshistorien!

Grekerne og Den Vitenskapelige Revolusjonen Vitenskap er kritisk (jmf. L1-6 forelesning 1) Vitenskap ikke bare abstrakt men ofte kontraintuitiv Vitenskapen basert mest på (i) matematiske modeller, (ii) kontrollerte eksperiment, (iii) teknikk (teleskop o.s.v.)

→ skille vitenskap fra myter, religion, hverdagserfaring MEN: Er all vitenskap sånn? Bruker all vitenskap samme metode? Gir den oss helt nøyaktig og sikker kunnskap?

Biologien Utviklingslæra: Verken observeres direkte eller bevises gjennom kontrollerte eksperiment!

Fysikk i det 20. århundre Relativitetsteorien Kvantefysikken → Vitenskap gir oss ikke nødvendigvis helt nøyaktig eller sikker viten heller!

Deduktive Slutningsformer Slutte fra noe generelt: (1) Alle mennesker er dødelige (2) Sokrates er et menneske (3) Sokrates er dødelig I beste fall: Organisere hva vi allerede vet, ikke redegjøre kunnskapservervelse!

Induktive Argument Slutte til noe generelt: Observasjon, eksperiment enkelttilfeller → allmene lover, sannheter

Induktive Slutninger Fra mange enkelttilfeller Sannsynliggjør at generell utsagn, lov er sant/riktig

NB! Viktigst: Isolere, utelukke det tilfeldige, minske variasjon, ikke utelukke enhver tvil eller logisk mulighet

J. S. Mill Si noe om dette Samvariasjonsmetoden (”method of concomitant variation”) Galileos skråplanforsøk

Forskjellsmetoden (”method of difference”)

Samsvarsmetoden (”method of agreement”) NB! Viktigst for MILL: Forskjellsmetoden.

NB. Korrelasjoner, ikke årsak/virkning egentlig NB! Korrelasjoner, ikke årsak/virkning egentlig. Statistisk, ikke nødvendig sammenheng

Problem Hva er relevante faktorer? (Post hoc, ergo propter hoc) (2) Ikke etablere sammenheng mellom symptom og ukjente faktorer (3) Induksjonsproblemet (Hume)

Hypotetisk-Deduktive Metode (HDM) Viten oppnås og forsvares v/ anta og teste hypoteser!

OPPSKRIFT HDM: Lag en hypotese for fenomen X Avled en testbar konsekvens (prediksjon) Test; se om denne foreligger (a) Hvis ikke → hypotesen forkastes (b) Hvis → ”korroborer”

Eksempel: Einsteins gravitasjonsteori HVIS gravitasjon = → SÅ lysstråler fra fjerne stjerner fordreid fordreininger i rommet av solens gravitasjonsfelt Observert av Eddington v/ solformørkelse i 1919!

HDM vs ADM Ikke-formal viten Formulere H, mest mulig generell Formulere H klart, hvilke andre H avhengig av Framdeles mulig m/ hypotetisk-deduktivt system av ikke-nødvendige, ikke- innlysende sannheter

HDM og Deduktiv-Nomologisk Forklaringsmodell Svar på et hvorfor-spørsmål Bruke abstrakte vitenskapelige prinsipper forklare konkrete, hverdagslige fenomener

Tre kriterier (Carl Hempel) (1) Konklusjon (”explanandum”) følge logisk fra premiss (”explanantia”) (2) Alle premissene sanne (3) Minst en allmenngyldig lov

Skjema Explanans: Universell(e) lov (er): L¹…Lⁿ Randbetingelse(r): C¹…Cⁿ Explanandum: E, beskrivelse hva som skal forklares

FLAGGSTANGEKSEMPLET: Allmenngyldige lover: L1: Lys beveger seg i rette linjer L2: Trigonomiens lover Partikulære fakta: C1: Solas høydevinkel er 37° C2: Flaggstanga er 15 meter høy → E: Skyggen er 20 meter lang!

Problemer: SYMMETRIPROBLEMET RELEVANSPROBLEMET

Rimelighetsargument (”Inference to the Best Explanation”; ”Abduksjon”) Slutte ved noe (1) Det er bare smuler igjen av osten i spiskammeret (2) Krafselyder ble hørt fra spiskammeret i går natt (3) Derfor, osten ble spist av en mus Det vi slutter ved: Det som er mest rimelig, normalt

EKSEMPEL 1: Darwins utviklingslære Evolusjon: Mutasjon + naturlig utvalg = Ikke eneste mulige: Beste forklaring av data

Kritikk abduksjon Det vi slutter ved: Kommet til ved induksjon! Appell til verdier (enkelhet, påholdenhet) for å velge mellom mulige forklaringer enten: (a) Ikke nok ekskludere alle andre alternativ (b) Avhengig av antagelse av at naturen er sånn

Gjenstående Spørsmål: Finnes det én metode eller slutningsform (algoritme) for all vitenskapelig aktivitet? Er det mulig å gi et rasjonelt forsvar for vitenskap og framskritt egentlig?