Skolebibliotekets rolle i utviklingsarbeidet i Karmøy.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
Med forskning på timeplanen
Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004.
"Gi rom for lesing!" ”Regjeringens tiltaksplan for leselyst og leseferdighet”
Dialogmøte med biblioteksjefene februar – mai 2011 Oppsummerte fokusområder.
SkolebibliotekLøftet
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Med forskning på timeplanen
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
SkolebibliotekLøftet
Skolebibliotekets muligheter
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Skolelederundersøkelsen 2008
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Skolebiblioteket – en verden i miniatyr
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
NY GIV FOR SKOLEBIBLIOTEKET STEINKJER 1. DESEMBER 2004 Jeg har en drøm I have a dream (Martin Luther King) Biblioteket skal være hjertet på skolen.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan oktober-desember 2012
Bibliotekprosjekt – Mortensrud skole
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
FJELL SKOLE 570 elever 30 forskjellige land 77 % to- språklige barn.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolen som danningsarena Hvilke muligheter ligger i DKS og en ny kulturskolelærer rolle?
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Styringsgruppemøte Borgøy
Presentasjon av operaprosjektet
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
Refleksjonsspørsmål Region nord. Spørsmål 1a Hvorfor skal jeg lære et nytt fremmedspråk i tillegg til engelsk? Hvordan legitimerer vi fremmedspråket?
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 1. – 4
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
Kampanjeråd Norsk Bibliotekforening Bibliotekarforbundet Biblioteksentralen Skolebibliotekarforeningen i Norge Utdanningsforbundet Elevorganisasjonen.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Bibliotekprosjekt Spjelkavik barneskole
Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Program for skolebibliotekutvikling Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder Siri Ingvaldsen Juni 2011.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT Fra første årstrinn.
Skrivepedagogikk POS som metode
Skolebiblioteket – stedet for å lære mer Skolebiblioteket i et didaktisk perspektiv Et undervisningsopplegg for allmennlærerutdanningen Av: Tove P. Sætre,
Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Elevane skal ha tilgang til skolebibliotek (Opplæringslova §9.2) Skolen skal ha skolebibliotek.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole
Prosjekt leselyst Hva er det?.
Som ble fylt med programmering
Utskrift av presentasjonen:

Skolebibliotekets rolle i utviklingsarbeidet i Karmøy

Skolene i Karmøy innb. 28 skoler 5981 elever 560 lærere

Eleven viktig at skolen gir elevene skaffe seg – kunnskap om hvordan de kan skaffe seg kunnskap og informasjon på egen hånd vurdere – og hvordan de kritisk kan vurdere den informasjon de får tak i

Karmøy - modellen Planarbeid Kompetanseheving Nettverksarbeid Planer videre fremover

Utviklingsplanen Vedtatt i Hovedutvalget for skole og kultur nov.1997 Revideres våren

Kompetanseheving Videreutdanning i skolebibliotek Årlig oppdateringskurs 2-3 dagers kurs

Nettverks arbeid 4 nettverksmøter m/litteraturvurdering Småkurs på tirsdagene med påmelding via nett ( kped.exinet.no )kped.exinet.no Undervisningsfri / bibliotektimer siste halvdel av tirsdagen

- sentral plass i skolens læringsmiljø - lese- og skriveopplæringen ( - lesestimuleringstiltak for gutter - informasjonsinnhenting - nye arbeidsformer i skolen Skolebiblioteket

MÅL Det er et mål å gjøre skolebiblioteket til et læringssenter der elevene får mulighet til - å søke kunnskap, - finne kunnskap via litteratur og andre informasjonskilder - til å bearbeide sine produkter via presentasjonsverktøy. Skolebiblioteket bør i tillegg til å være et studiesenter også være en plass for - høytlesing - stillelesing - surfing på internett Samtidig skal det være et sted for gruppeaktiviteter og presentasjoner av ulik art Skolebiblioteket bør være hjertet i skolen - et senter for både kulturell virksomhet, - opplevelser og - informasjonsinnhenting.

Skolebiblioteket ved Vedavågen skole

269 elever Utlån ca pr.år Åpent hele skoledagen Bemanning Utdannet skolebibliotekar: 9t Lærer: 3 t IKT-lærer: 7t Bibliotekassistenter: 16t Data-assistenter: 5t

Oppgavene for skolebibliotekaren Plangruppe Bibliotekteam Årsplan Utlån / bibliotekteknisk Brukeropplæring 2 årlige prosjekter for hele skolen

Kulturtimer 1.årstrinn: Eventyret om Late-Jack 2.årstrinn: Picasso 3.årstrinn: Dikt – sang - forfattere

4.årstrinn: Rålemette

5.årstrinn: Forfatteren Sissel Mørch og hennes dikt Herr Sur og fru Blid

6.årstrinn: Fransk eventyr (med lydeffekter) 7.årstrinn: Dikt (Jan Erik Vold)

Kunstutstillinger der skolebibliotekaren presenterer kunsten/kunstneren

Lesestimulering

Gutter og lesing Bevisstgjøre lærerne Innkjøp – samarbeid med elevråd Faktabøker – Faktahuset Høytlesing Presentasjon av bøker og forfattere Lesetimer Leseaksjoner

Skolenshjerte BIBLIOTEKETBIBLIOTEKET