1 Innledning UPN S AMU fattet 16.12.08 et rådgivende vedtak om at UPN S AMU ikke kunne stille seg bak bedriftens forslag til ny organisasjon og dimensjonering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Advertisements

Classification: Internal Status: Draft Innstilling til vedtak i SN AMU
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Utfordringer på norsk sokkel sett fra arbeidstakersiden Norsk Offshoredag Sonja D. Tinnesand forbundssekretær NOPEF.
Rolleavklaring Nedbemanning er ikke en enmannsjobb og ved planlegging forutsettes samarbeid med PO-senter/etat PO –senteret skal ha en veileder og kvalitetssikringsfunksjon.
Tema SaksbehandlerDato Skyggerapportering til FN-komiteen for rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne Liv Arum, Generalsekretær i FFO.
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse Desember
ambisjoner og realiteter
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Elevenes arbeidsmiljø – sett i lys av «mobbe-dommen» Arild Rekve Oppvekstdirektør.
Hvordan ser norske havner på TBT- problematikken?
Stock Optimiser Beslutningsstøtteverktøy for optimalt reservedelslager
BankID i Vital Forsikring ASA
2008 omstilling og integrasjon Ny offshore og landanlegg organisasjon
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Frode B. Nilsen Drifts- og utviklingssjef, BankID Norge
Møte med Petroleumstilsynet
Monopolistisk konkurranse og oligopol
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Classification: Internal Status: Draft Forslag til vedtak i GF AMU
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i Snorre BU til behandling av dimensjonering og organisering
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Hapros vei mot eQuass godkjenning? eQuass. OVERORDNET ORGANISASJON Oppdatert: Godkjent: EL 1) Medlem i ledergruppa 2) Stedfortreder for adm.
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Mini-gaiden, fokus på NAV Pensjon
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
Classification: Internal Status: Draft Integrasjonsprosessen i UPN Integrasjonsgruppens arbeid fra –
Classification: Internal Status: Draft Arbeidstakernes vurdering av risikoanalysearbeidet og knytning til regelverket Møte med Ptil
Classification: Internal Status: Draft Råd til enhetene ved behandlingene i BU/AMU Lokal BU/AMU behandling i tidsrommet –
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Åpne en luke hver dag og få en gave
Innspill vedrørende Helse Vest IKTs prismodell Per Nordenson fredag Sak 060/06 Vedlegg 1.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Implementering av IA- avtalen Oppgavebeskrivelse
Lokal arbeidstidsavtale
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Vedlegg 2 Organisasjonsendring
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Hospitaldrift som arbeidsplass
Økonomiorganisasjon 2007 Månedsrapporteringen –Praktisk gjennomføring av rapportering er utfordrende fordi det kun er jeg (og Inger Lise) som ser helheten.
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Organisatoriske barrierer i Statoil
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
BUDSJETT 2008 Prosess Budsjettforslag
Utskrift av presentasjonen:

1 Innledning UPN S AMU fattet et rådgivende vedtak om at UPN S AMU ikke kunne stille seg bak bedriftens forslag til ny organisasjon og dimensjonering. UPN Ledelse brukte styringsretten og traff sin beslutning om ny organisasjon og dimensjonering for UPN. Konsernledelsen vedtok ny modell og dimensjonering sendte Ledelsen i UPN et dokument til Ptil med det de mente var en representativt beskrivelse av behandling i lokale AMU Vi som arbeidstakerrepresentanter mener at dette dokumentet ikke gir det riktige totalbilde av den lokale prosessen, og ønsker av den grunn å gi vår versjon slik at bilde blir balansert og basert på fakta. Vi vil videre presisere at vi som arbeidstakerrepresentanter og ansatte i StatoilHydro er lojale til beslutninger, men vi ønsker at Ptil skal gjøre sine vurderinger på bakgrunn av et balansert bilde av fakta Ingeniørressursene som tidligere inngikk direkte og indirekte i D&V på plattformene er ikke talt med i totaltallet for dagens tilgjengelige ressurser på den enkelte enhet. Dette kamuflerer de reelle kapasitetskuttene som slår hardt ut på de største installasjonene med ingeniører i faste posisjoner. Generelt kuttes 60 % faste ingeniørposisjoner, lokalt blir tallene verre der ingeniørene er en del av den daglige driften. –Eksempel GFA: 16 fagingeniører reduseres til 3 i ny modell. 80% kutt. Samtidig er ledelse- og fagarbeiderkapasitet redusert. Denne ingeniørkapasiteten utgjør en vesentlig del av verdiskapning og den daglige sikkerhetsbarrieren på GFA. Lokalt omforent forslag om økt bemanning innen SAS/Tele for å møte rød risiko for storulykke er ikke tatt hensyn til ved beslutning, men er skjøvet over til implementeringsfasen.

2 Utdrag fra bedriftens saksunderlag for behandling i UPN SU/AMU Det er ledelsens vurdering at risikoanalysene ikke har påvist forhold ved ny bemanningsmodell som enkeltvis eller samlet forventes å bidra til et signifikant høyere risikonivå etter implementering. Med bakgrunn i den lokale behandlingen er det ledelsens vurdering at kommentarene fra lokale AMU/BU ikke gir grunnlag for justering av dimensjonering eller modell utover de justeringer som ble gjort etter kvalitetssikring i de enkelte enheter. Imidlertid kom det flere gode innspill til forhold som må følges opp og finne sin løsning som del av implementeringsarbeidet. ”Vi stiller oss undrende til at det ikke var mulig å komme med kompenserende tiltak som påvirket dimensjonering og modell, da disse forholdene var hovedelementene i endringen”

3 Endring ved ny dimensjonering for produksjon, mekanisk, automasjon og logistikk, samt oversikt over vedtak og kommentarer

4 Oppsummering av bemanningsendring, lokal behandling og sentral beslutning. Ca. 50% av bemanningen tilhører de AMU ene som fattet vedtak eller forsøkte å fatte vedtak vedrørende fare for liv og helse (til sammen 9 plattformer) De aller fleste plattformene mener at den nye modellen medfører nedbygging/flytting av kompetanse med fare for reduksjon i sikkerhetsnivået og redusert regularitet Foreslåtte tiltak i lokale risikovurderingsgrupper for å redusere identifiserte storulykke risikoer ble ikke tatt til følge ved behandling/beslutning av ny organisasjonsmodell og dimensjonering. Gjelder forslag både fra arbeidstakersiden og arbeidsgiversiden Det er i alt for liten grad lagt vekt på det totale risikobilde som er sammenhengen mellom alle identifiserte risikoene. En storulykke oppstår i de aller fleste tilfeller som et resultat av flere sammenfallende forhold. Risikovurdering av arbeidsmiljøet er i svært liten grad vurdert, og er etter vår mening en vesentlig faktor i det totale risikobilde

5 Utdrag av Driftsstøtte (Flerfeltsoperajoner – FFO mm) sin behandling i BU Referatene fra begge BU-behandlingene som må sees i en sammenheng. Klipp fra BU-behandlingen desember 2008: ”Der enheter legger opp til at ingeniører i FFO skal dekke flere plattformer vil disse ingeniørene bli utsatt for mer shutling. Dette vil medføre en betydelig risikoeksponering ift. storulykkepotensial for den enkelte. Dette ble påpekt av DNV i arbeidsgruppen, men fremkommer ikke i risikomatrisen. Det er imidlertid synliggjort som en arbeidsmiljøbelastning.” ”Et bærekraftig FFO er avhengig av 3 suksessfaktorer: Korrekt faktabasert dimensjonering i standardisert driftsmodell som tar hensyn til: –Behov for faste posisjoner på installasjonen (ut fra kritikalitet og oppgavevolum) –Behov for ressurser i tillegg med spesifikk anleggskompetanse for å kunne gjennomføre langsom rotasjon land/hav og supporte ved behov. Jfr. FA-stillingen med langsom rotasjon installasjon/OPS(land) –Behov for aktivitetsstyrt bemanning med anleggsspesifikk og prosesspesifikk kompetanse pga større modifikasjoner/prosjekter Korrekt og omforent beskrivelse av hvordan FFO skal fungere, etablere arbeidsprosesser, samt klare ”leieavtaler” mellom enhetene og FFO som sikrer enhetenes forutsigbarhet mht. tilgang på ingeniørressurser med anleggsspesifikk kompetanse. En ledelse med høy etisk og faglig integritet og god forståelse for hvordan både fagkompetansen, anleggskompetansen og prosesskompetanse skal sikres og videreutvikles. Hvis ikke disse forutsetningene kommer på plass kan FFO utgjøre en økt risiko for storulykke istedenfor en forbedring.”

6 Utdrag av Bergen AMU (Flerfeltsoperasjoner – FFO mm) sin behandling. Vedtaksinnstilling 1 til 4 fra Bergen AMU mot modell & dimensjonering videreføres fra fagforeningenes side

7 Utdrag av Oseberg Feltsenter sin behandling i AMU

8 Utdrag av Oseberg Feltsenter sin behandling i BU

9 Utdrag av GF sin behandling i BU

10 Utdrag av GF sin behandling i AMU

11 Utdrag av SF sin behandling i AMU

12 Utdrag av Snorre sin behandling i AMU

13 Utdrag av Sleipner sine behandling i AMU

14 Utdrag av Sleipner sine behandling i AMU

15 Utdrag av HVF sin behandling i AMU

16 Utdrag av Åsgard B sin behandling i AMU

17 Utdrag av Kristin sin behandling i BU/AMU

18 Utdrag av Norne sin behandling i AMU

19 Forslag til vedtak i Heidrun AMU Følgende forslag til vedtak ble fremmet av arbeidstakerne i Heidrun, men ble nedstemt av arbeidsgiverrepresentantene ved hjelp av dobbelstemme:

20 Konklusjon fra arbeidstakerrepresentantene i Heidrun etter risikovurderingen 1 av 2

21 Konklusjon fra arbeidstakerrepresentantene i Heidrun etter risikovurderingen 2 av 2

22 Utdrag av Visund sin behandling i AMU/BU