Sjåføren – før og under uhell Erik Bleken, DSB

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

DSB: Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap
ADR/RID Nytt 2011: Begrenset mengde
TUNGT OG ENSFORMIG ARBEID
SAMØVELSE opptreden skadested
Virksomhetsstyring og prosessikkerhet Torill Tandberg, avdelingsdirektør Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar.
Brannforebyggende tiltak
Om sikkerhet og brann.
Bruk nettstedet vårt! Arne Lærdal DSB Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1.
Brannvern Møllehagen skolesenter Internskolering 08/09
Brannen i Lehmkuhlboden 12. september 2008
Bakgrunn: -Kommuneoverlege i Nes kommune siden -93
Erfaringer fra containerkontroll
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Miljøfarlige stoffer i ADR 2011
Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1.
Stoffkartotek-veileder
Transport av spesialavfall
POLICYDOKUMENT – TRAFIKKSIKKERHET
Gjøre opp ild i skog og mark!
Odd Jørgensen Oslo brann- og redningsetat
Mal: Risikoanalyse med veiledning
20. januar 2012 Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
eksempler på HMS-faktorer:
Prosjekt institusjonshygiene
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Kommunal beredskapsplikt – nasjonale forventninger - Narvik 27
Avdelingsleder Erik Thomassen Fylkesmannen i Østfold 24. oktober 2013
Avfallshåndtering: hygiene, smitterisiko, transport, arbeidstøy
Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/
GIFTINFORMASJONEN Vibeke Thrane. GIFTINFORMASJONEN Vibeke Thrane.
Veileder for transport av farlig avfall
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Jan Erik Andersen , Oslo brann- og redningsetat
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
(Ansatt i annen avdeling)
Litt om å være forberedt Litt om hva Redningstjenesten kan gjøre for deg Litt om hva du kan gjøre for Redningstjenesten Frode Iversen Redningsleder Hovedredningssentralen.
Generell brannforebygging Erik Markhus og Ragnhild Ø. Mortensen
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
Internkontroll ved Setesdal vgs Mål: ”Å få til felles rutiner og dokumentasjon”, virksomhetsplanen Hele internkontrollsystemet ligger i Fronter, rom.
Studentlivs lederkurs - Modul 5 Roller, krav og ansvar1 Lederstil - situasjonen avgjør.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
BRANNVERNOPPLÆRING Grunnleggende branninformasjon til studenter og nytilsatte ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
VERNEARBEID DAGSKURS Bedriftshelsetjeneste AS v/ Erik Lium og Matjo van Liere.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
BRANNSIKKER BOlig brannvernforeningen.no.
Kjemikaliehåndtering
Stråleverntimen Transport av radiografikilder
Helse, miljø og sikkerhet i kjemiundervisningen
BRANNSIKKER Bustad brannvernforeningen.no.
Kjeden som redder liv. Forventninger til Brannvesenet
Klar til å yte førstehjelp Klar til å stabilisere situasjonen
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Farlig gods MÅL Når du har gått gjennom dette emnet, skal du kjenne til - kjemiske begreper som atom, molekyl, binding, reaksjon, energi, forbrenning.
(Forskrift om utførelse av arbeid)
Hensynssoner rundt Borregaard
HMS SH Transport A/S.
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Dødsulykke ved sprengning
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Viltulykker - hva gjør vi?
Utskrift av presentasjonen:

Sjåføren – før og under uhell Erik Bleken, DSB Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Kapittel 1.3 Opplæring av personale som er involvert i transport av farlig gods 1.3.2.3 Sikkerhetsopplæring Personell skal være opplært om risikoen og farene knyttet til farlig gods i forhold til hvor stor risiko det er for at uhell med farlig gods skal gi skade eller at noen utsettes for fare. Opplæringen skal ta sikte på å gjøre personell kjent med hva som er sikker håndtering og hva som skal gjøres i en nødssituasjon Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Kapittel 1.4 Aktørenes plikter 1.4.1.2 … aktørene straks varsle redningstjenesten ”Landtransportforskriften” § 6: Sjåfør skal umiddelbart skal sørge for å varsle brannvesenet – tlf.nr 110 1.4.2.2 Transportør 1.4.2.2.1 I forhold til 1.4.1, skal transportøren spesielt, når det er relevant, vite: a) er godset tillatt å transportere i henhold til ADR/RID? Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Kapittel 1.4 Aktørenes plikter (forts.) 1.4.2.2 Transportør (forts.) b) er all nødvendig papirdokumentasjon med i transportenheten (evt. EDB/EDI)? c) er kjøretøyer/vogner og last i orden – er alt foreskrevet utstyr med? f) forvisse seg om at kjøretøyer/vogner er forsynt med faresedler og merking slik det er foreskrevet; Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Kapittel 5.2 og 5.3 Merking og faresedler All merking a) skal være lett synlig og lesbar (!!) Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Kapittel 5.4 Dokumentasjon 5.4.1 Farlig gods dokument og opplysninger i den forbindelse ” UN 1722 ALLYLKLORFORMIAT 6.1 (3+8 ), I, (C/D)” eller UN 1873 PERKLORSYRE, 5.1 (8), PG I, (B/E)” Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Kapittel 5.4 Dokumentasjon (forts.) 5.4.3 Skriftlige instruksjoner 5.4.3.1 I førerhytten – lett tilgjengelige 5.4.3.2 Sjåføren skal ha fått opplæring om bruk av de skriftlige instruksjonene. 5.4.3.3 Før transport skal sjåfør: Gjøre seg kjent med det farlige godset som er lastet Gjennomgå instruksjonene mhp opptreden ved uhell og nødssituasjoner Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Kapittel 8. 1 Alminnelige bestem Kapittel 8.1 Alminnelige bestem. om transport- enheter og medfølgende utstyr 8.1.2 Dokumenter som skal følge med transportenheten 8.1.3 Faresedler og merking av transportenheten 8.1.4 Brannslukkingsmateriell 8.1.5 Øvrig utstyr (se siste siden i de skriftlige instruksjonene, korrigert versjon på dsb.no ) Beskytte seg selv Begrense uhellet Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Kapittel 8.2.2 Føreropplæring – ADR-kompetansebevis 8.2.2.3.2. Grunnleggende opplæring omfatter bl.a.: De viktigste farene Forebyggende tiltak Opptreden i tilfelle ulykke (førstehjelp, trafikksikkerhet, bruk av verneutstyr, skriftlige instruksjoner) Merking – faresedler – oransje skilt Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Kapittel 8.3 Forskjellige bestemmelser som kjøre- tøymannskapene må holde seg til 8.3.1 – Forbud mot passasjerer 8.3.2 - Skal kunne bruke brannslukkingsmateriellet 8.3.3 – Ikke åpne kolli som inneholder farlig gods Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

DET UMULIGE SKJER – UHELL!! DE SKRIFTLIGE INSTRUKSJONENE – EN DEL PUNKTER: Sett på bremser – stopp motoren - unngå tennkilder, røyking Varsle brannvesenet – 110 Ha transportdokumentene tilgjengelig for utrykningspersonell IKKE slukk brann i lasterommet Evt. forhindre lekkasjer til vann, avløp etc Gå VEKK fra ulykkessted – følg råd fra redningstjenesten Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

KJEMIKALIEULYKKER Trippelvarsling 110 112 113

Brannvesenet ”primæretat” i farlig gods- beredskapen. På landsbasis er denne beredskapen organisert i IUA’er IUA = ? Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Interkommunalt Utvalg mot Akuttforurensning Hvor info. : www Interkommunalt Utvalg mot Akuttforurensning Hvor info?: www.kystverket.no

Hva kan skje? Eksplosjon Forgiftning Brann Etsing Radioaktiv stråling

Klasser FAREKLASSE 1: Eksplosive stoffer og gjenstander FAREKLASSE 2: Gasser FAREKLASSE 3: Brannfarlige væsker FAREKLASSE 4.1: Brannfarlige faste stoffer FAREKLASSE 4.2: Selvantennende stoffer FAREKLASSE 4.3: Stoffer som utvikler brennbare gasser ved kontakt med vann

Klasser FAREKLASSE 5.1: Oksiderende stoffer FAREKLASSE 5.2: Organiske peroksider FAREKLASSE 6.1: Giftige stoffer FAREKLASSE 6.2: Infeksjonsfremmende stoffer FAREKLASSE 7: Radioaktivt materiale FAREKLASSE 8: Etsende stoffer FAREKLASSE 9: Forskjellige farlige stoffer og gjenstander

Umiddelbare beslutninger Verneutstyr Kjøreveg Identifisering av kjemikalie Basepunkt Ressursbehov Informasjon / varsling

Handlingsmønster ved farlig gods-uhell 1. Under fremkjøring Identifisere det farlige godset Riktig kjørevei Første rekognosering Samleplass/Brytpunkt Situasjonsrapport Eksperthjelp

Handlingsmønster ved farlig gods-uhell 2. Ved fremkomst Oppstilling av kjøretøy Avsperring Orientering på skadested Identifisere det farlige godset Bedømme risiki (kritiske faktorer) Valg av verneutstyr/bekledning Faresone, basepunkt Prioritering av skadde Livredning, evt. sanering av skadde Videre avsperring, organisere skadestedet Beslutning Ordre og informasjon

Planlegge førsteinnsats Primære mål: Livreddende innsats Redusere skadeutslipp Sanering

Skadested AVSPERRING AV OMRÅDE: RISIKO - AVSTANDER: Indre avsperring Ytre avsperring RISIKO - AVSTANDER: Type kjemikalie Mengde Ute/inne – Vindretn. / styrke

FARESONE Ved vindstyrker under 2 m/s er vindretningen ustabil og kan skifte; faresonen blir da sirkulær. Ved vindstyrker over 2 m/s er vindretningen mer stabil, og gasser kan spres i vifteform med vinden, og vifta er ”slått ut til 60° vinkel”.

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Hva møter vi av problemer på skadestedet? Dårlig merking av kjøretøyer Feil merking av kjøretøyer Forskjellig kompetanse hos sjåføren Bytte av sjåfør underveis Hvor er det farlige godset plassert ? Flere sjåfører som deler på kjøringen Utenlandske transportører Språkvansker