Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Johannesen og Øgrim, BI 19/ Innhold Utfordringer med store klasser Kommunikasjonsformer Veiledning av studentassistenter Lønnsomhet IKT-baserte hjelpemidler for effektiv veiledning
Johannesen og Øgrim, BI 19/ Utfordringer med store klasser Effektivitet Kvalitet på veiledning Studentkontakt Praksis og øvelser
Johannesen og Øgrim, BI 19/ Kommunikasjonsformer 1:studiemateriell 1:1 1:M N:M 1:N:M Basert på Morten Flate Paulsen: Teaching Techniques for Computer-Mediated Communication, 1998
Johannesen og Øgrim, BI 19/ En-til-studiemateriell
Johannesen og Øgrim, BI 19/ En-til-en kommunikasjon
Johannesen og Øgrim, BI 19/ En-til-mange kommunikasjon
Johannesen og Øgrim, BI 19/ Mange-til-mange kommunikasjon
Johannesen og Øgrim, BI 19/ En-til-noen-til-mange kommunikasjon
Johannesen og Øgrim, BI 19/ Veiledning av studentassistenter Utvalg av studentassistenter Krever langsiktig planlegging êFast møtetidspunkt êGi oppgavene til assistentene på forhånd og be dem løse oppgavene selv êGjennomgå oppgavene og gi råd om hvordan man skal veilede êGjennomgå erfaringer fra gjennomført veiledning
Johannesen og Øgrim, BI 19/ Veiledning av studentassistenter Resultat êStudentassistenten føler seg trygg og gjør en god veiledningsjobb êStudentene oppleve at de får god veiledning og vil ikke nødvendigvis kreve veiledning direkte fra faglærer êStudentassistenene lærer fag og pedagogikk; nyttig i egne studier
Johannesen og Øgrim, BI 19/ Økonomi (2vt-kurs) 42 timer forelesning (210 arbeidstimer) 3 timer forelesning pr uke (15 arbeidstimer) + 1 timer veil. av studentassistenter (2 arbeidstimer) 2 timer veiledning fra studentassistenter i ca 5 grupper + Alternativ pr uke: 2 timer forelesning (10 arbeidstimer) Rest 3 arbeidstimer => 9 stud.ass.timer =
Johannesen og Øgrim, BI 19/ IKT til effektiv veiledning Bruk av e-post Kan gjøre lærerens og studentens hverdag mer effektiv, men... êunngå veiledning via e-post (passer til å avtale møter, avklare enkle saker) êpass på at du ikke blir studentenes sekretær! êsvar til hele klassen, f.eks via nyhetsgruppe
Johannesen og Øgrim, BI 19/ Bruk av nyhetsgrupper Mye veiledning og problemløsning er lik for flere studenter êBruk av nyhetsgrupper kan effektivisere veiledningen Studenter bruker mye tid til å finne læreren êGjør studenter og lærer uavhengig av tid og sted Ofte finnes det andre studenter som kjenner til det samme problemet, men det er vanskelig å vite hvem de er/hvor de er êGir grunnlag for at studentene kan veilede hverandre/løse problemer sammen êStudentassistentene kan få en formell rolle her. Krever at det etableres en kultur hvor man søker løsninger/svar via nettet