Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for kulturvertene
Advertisements

”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.
Veiledning av elever / lærlinger

Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
IKT på Lærerutdanningen Utvalgte problemstillinger presentert av Leikny Øgrim Monica Johannesen.
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
INFOUKEN PÅ MN-FAKULETET UiB Kristine Engan-Skei.
RHS veiledning Bakgrunn: Behovsundersøkelse høst 2000 Veiledningsped 3vt utdanning- des 2001/ februar personer Opprettet grupper fra høst 2001.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Bruk av studentassistenter Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Vi må jobbe med følgende utfordringer: 1. Økonomi Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform.Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform. 2.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Kvinneklasser i IT- puter eller stillaser? Tonje Hilde Monica Johannesen Leikny Øgrim.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Karriereveiledning i grupper
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Institutt for spesialpedagogikk VELKOMMEN TIL INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK INFORMASJONSMØTE FOR NYE MASTERSTUDENTER 12. AUGUST KL. 10:15 -12:00, AUD.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Formativ evaluering BI Stavanger
Bruker- og pårørendeskole 2019
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Bruker- og pårørendeskole 2019
Bruker- og pårørendeskole 2019
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim

Johannesen og Øgrim, BI 19/ Innhold Utfordringer med store klasser Kommunikasjonsformer Veiledning av studentassistenter Lønnsomhet IKT-baserte hjelpemidler for effektiv veiledning

Johannesen og Øgrim, BI 19/ Utfordringer med store klasser Effektivitet Kvalitet på veiledning Studentkontakt Praksis og øvelser

Johannesen og Øgrim, BI 19/ Kommunikasjonsformer 1:studiemateriell 1:1 1:M N:M 1:N:M Basert på Morten Flate Paulsen: Teaching Techniques for Computer-Mediated Communication, 1998

Johannesen og Øgrim, BI 19/ En-til-studiemateriell

Johannesen og Øgrim, BI 19/ En-til-en kommunikasjon

Johannesen og Øgrim, BI 19/ En-til-mange kommunikasjon

Johannesen og Øgrim, BI 19/ Mange-til-mange kommunikasjon

Johannesen og Øgrim, BI 19/ En-til-noen-til-mange kommunikasjon

Johannesen og Øgrim, BI 19/ Veiledning av studentassistenter Utvalg av studentassistenter Krever langsiktig planlegging êFast møtetidspunkt êGi oppgavene til assistentene på forhånd og be dem løse oppgavene selv êGjennomgå oppgavene og gi råd om hvordan man skal veilede êGjennomgå erfaringer fra gjennomført veiledning

Johannesen og Øgrim, BI 19/ Veiledning av studentassistenter Resultat êStudentassistenten føler seg trygg og gjør en god veiledningsjobb êStudentene oppleve at de får god veiledning og vil ikke nødvendigvis kreve veiledning direkte fra faglærer êStudentassistenene lærer fag og pedagogikk; nyttig i egne studier

Johannesen og Øgrim, BI 19/ Økonomi (2vt-kurs) 42 timer forelesning (210 arbeidstimer) 3 timer forelesning pr uke (15 arbeidstimer) + 1 timer veil. av studentassistenter (2 arbeidstimer) 2 timer veiledning fra studentassistenter i ca 5 grupper + Alternativ pr uke: 2 timer forelesning (10 arbeidstimer) Rest 3 arbeidstimer => 9 stud.ass.timer =

Johannesen og Øgrim, BI 19/ IKT til effektiv veiledning Bruk av e-post Kan gjøre lærerens og studentens hverdag mer effektiv, men... êunngå veiledning via e-post (passer til å avtale møter, avklare enkle saker) êpass på at du ikke blir studentenes sekretær! êsvar til hele klassen, f.eks via nyhetsgruppe

Johannesen og Øgrim, BI 19/ Bruk av nyhetsgrupper Mye veiledning og problemløsning er lik for flere studenter êBruk av nyhetsgrupper kan effektivisere veiledningen Studenter bruker mye tid til å finne læreren êGjør studenter og lærer uavhengig av tid og sted Ofte finnes det andre studenter som kjenner til det samme problemet, men det er vanskelig å vite hvem de er/hvor de er êGir grunnlag for at studentene kan veilede hverandre/løse problemer sammen êStudentassistentene kan få en formell rolle her. Krever at det etableres en kultur hvor man søker løsninger/svar via nettet