Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO To strategier Pilotprosjekter og utvikling av spisskompetanse Brei implementering og kompetanse- spredning
Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO Hva er en profesjonell lærer? faglig kompetanse didaktisk kompetanse sosial kompetanse endrings- og utviklingskompetanse yrkesetisk kompetanse
Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO 2 historier Første forsøk – obligatorisk frammøte og mye organisering Andre forsøk – tilbud om undervisning og obligatoriske arbeidskrav Tredje forsøk – full integrering av 30 studiepoengsenheten ”IT og læring 1” i første og andre studieår PedIT – sentralt pilotprosjekt for å øke IT- kompetansen ved HiO LMS: LUVIT – innført for hvert årskull Fleirfagleg – bruk av IKT som verktøy Ny ALU – mulighet for nytenkning IT-perspektiv (IT-seksjonen) Verktøy-perspektiv (øvrige fagseksjoner)
Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO IKT organiseringa Separate IKT-kurs Integrering av IKT i fag
Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO Egen IKT-plan IKT i egne studier og som verktøy i lærerprofesjonen IKT til informasjonsinnhenting IKT til nettbasert kommunikasjon og samhandling IKT som didaktisk redskap
Kull A semester (høst 2003) MndUkeNorskMaKrlPedFlerfagligFagover- gripende PraksisAnnet Aug34----Studiestart (tom ons i uke 35) 1dag obs førprak-sismøte Tema Skolestart i 3-4 av disse ukene, med ettfaglig arbeid før og/eller etter. Inkl. KRØ - læringsmiljø for 6-åringer. Billedbok, tema no, KH og IKT, gjennom hele studieåret Sept36FT Kasus- oppg. 3 stp 1FT fore- lesn 1 37FT Oppg intervju/ obs. 3 stp FT Kasus- oppg. 3 stp 391- Okt4011-Forberedelse til observasjonsoppg. Språk og læring i praksis Akk: 9 stp Praksis obs Språk -læring Studieeva no, ma og ped Refleksjonsnotat Språk og læring - no, ma, ped IKT: Respons- skriving IKT/norsk: Dig.mappe
Kull A semester (høst 2003) MndUkeNorskMaKrlPedFlerfagligFagover- gripende PraksisAnnet Nov IKT/mat: Ped. prog Des49-1--Leseuke 50FT Fell es prøve no/ped, 5 stp 1 O p p g. tallære o n s - > -FT Felles prøve no/ped, 5 stp Felles prøve no og ped, man- tir. Gradert karakter stp Akk: 25 st p Jule- fe ri e
Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO Unngå fagtrengsel? To idealtyper for profesjonsutdanning 1. Fylle opp med nye emner, kunnskapsfokus 2. Gi studentene et verktøy de selv kan bruke til å erverve seg viktig kunnskap Mary M. Kennedy: Choosing a goal for professional education
Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO
Til slutt Sterk IT-seksjon Andre viktige miljøer (Fleirfagleg) Forankring i personalet Forankring i ledelsen
Fella! Vi kan lett bli noen som bare leverer fikse verktøy Vi vil være fagpersoner og didaktiske samtalepartnere
Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO Diskusjon Hvordan få til en IT-støttet lærerutdanning? –Integrert eller separat? –Påfyll eller verktøy til å erverve kunnskap? Hvordan forholde seg til organisering og ressurser? –Avd. for Lu eller faginstitutter? –Sterke fagseksjoner og tverrfaglige team? Hva er en ”didaktisk samtalepartner”? Hvordan bli en god didaktisk samtalepartner?