Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord 30.10.03.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
Advertisements

Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
IKT på Lærerutdanningen Utvalgte problemstillinger presentert av Leikny Øgrim Monica Johannesen.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Jonas Bakken EdTech, UiO,
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan august - desember 2012
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Bruk av studentassistenter Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Vibeke.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
Organisering av 3. semester praksis
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Dokumentasjon av et strukturert førstelektorløp
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse for en grunnskolelærer på trinn Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Seksjon for digital kompetanse,
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo ”Midtveiserfaringer i et strukturert førstelektorløp” Seminar: Utviklingsprosjekt som sjanger Høgskolen i Agder -30.november 2006 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Ny funksjonsbeskrivelse for LMS ved avd. LUI Personalmøte LUI Mikhail og Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Innlegg på fagdag for øvingslærere
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga Besøk fra Høgskolen i Volda Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT, Avdeling for lærerutdanning,
Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Utskrift av presentasjonen:

Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord

Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO To strategier Pilotprosjekter og utvikling av spisskompetanse Brei implementering og kompetanse- spredning

Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO Hva er en profesjonell lærer? faglig kompetanse didaktisk kompetanse sosial kompetanse endrings- og utviklingskompetanse yrkesetisk kompetanse

Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO 2 historier Første forsøk – obligatorisk frammøte og mye organisering Andre forsøk – tilbud om undervisning og obligatoriske arbeidskrav Tredje forsøk – full integrering av 30 studiepoengsenheten ”IT og læring 1” i første og andre studieår PedIT – sentralt pilotprosjekt for å øke IT- kompetansen ved HiO LMS: LUVIT – innført for hvert årskull Fleirfagleg – bruk av IKT som verktøy Ny ALU – mulighet for nytenkning IT-perspektiv (IT-seksjonen) Verktøy-perspektiv (øvrige fagseksjoner)

Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO IKT organiseringa Separate IKT-kurs Integrering av IKT i fag

Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO Egen IKT-plan IKT i egne studier og som verktøy i lærerprofesjonen IKT til informasjonsinnhenting IKT til nettbasert kommunikasjon og samhandling IKT som didaktisk redskap

Kull A semester (høst 2003) MndUkeNorskMaKrlPedFlerfagligFagover- gripende PraksisAnnet Aug34----Studiestart (tom ons i uke 35) 1dag obs førprak-sismøte Tema Skolestart i 3-4 av disse ukene, med ettfaglig arbeid før og/eller etter. Inkl. KRØ - læringsmiljø for 6-åringer. Billedbok, tema no, KH og IKT, gjennom hele studieåret Sept36FT Kasus- oppg. 3 stp 1FT fore- lesn 1 37FT Oppg intervju/ obs. 3 stp FT Kasus- oppg. 3 stp 391- Okt4011-Forberedelse til observasjonsoppg. Språk og læring i praksis Akk: 9 stp Praksis obs Språk -læring Studieeva no, ma og ped Refleksjonsnotat Språk og læring - no, ma, ped IKT: Respons- skriving IKT/norsk: Dig.mappe

Kull A semester (høst 2003) MndUkeNorskMaKrlPedFlerfagligFagover- gripende PraksisAnnet Nov IKT/mat: Ped. prog Des49-1--Leseuke 50FT Fell es prøve no/ped, 5 stp 1 O p p g. tallære o n s - > -FT Felles prøve no/ped, 5 stp Felles prøve no og ped, man- tir. Gradert karakter stp Akk: 25 st p Jule- fe ri e

Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO Unngå fagtrengsel? To idealtyper for profesjonsutdanning 1. Fylle opp med nye emner, kunnskapsfokus 2. Gi studentene et verktøy de selv kan bruke til å erverve seg viktig kunnskap Mary M. Kennedy: Choosing a goal for professional education

Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO

Til slutt Sterk IT-seksjon Andre viktige miljøer (Fleirfagleg) Forankring i personalet Forankring i ledelsen

Fella! Vi kan lett bli noen som bare leverer fikse verktøy Vi vil være fagpersoner og didaktiske samtalepartnere

Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO Diskusjon Hvordan få til en IT-støttet lærerutdanning? –Integrert eller separat? –Påfyll eller verktøy til å erverve kunnskap? Hvordan forholde seg til organisering og ressurser? –Avd. for Lu eller faginstitutter? –Sterke fagseksjoner og tverrfaglige team? Hva er en ”didaktisk samtalepartner”? Hvordan bli en god didaktisk samtalepartner?