Multimodal literacy ”Tekst og kontekst”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Advertisements

HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Evaluering av oktober på blå
Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen.
Månedsevaluering november 2011
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Språk, Tekst og Kommunikasjon
INFORMASJONSHEFTE BJØRNEBARNA
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
FORMATIV VURDERING.
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
På barnehagens lunsjmeny!
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Helseetaten Forskrifter og andre dokumenter
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
E-læring som kunnskapsorganisering
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Forelesning Diskursanalyse
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Sammensatte tekster PPU
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Sammensatte tekster ALU
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
AKTIVITETSPLAN HÅBAFJELL IDRETTSBARNEHAGE 2015/16
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
VELKOMEN TIL FORELDREMØTE I TU BARNEHAGE Onsdag,
SoMe – dei nye privatarkiva?
Metaspråk for multimodalitet
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Hvordan ta ut læring etter granskede hendelser?
Relevant questions for the Reference Group
Visning 2) Sett inn 3) Sett inn BILDE Bruk verktøylinja og gå til:
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
CAMPAIGNING From vision to action.
SS-generasjonen HL-senteret,
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon
PERIODEPLAN FOR MARS 2019 UKE MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 1
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Multimodal literacy ”Tekst og kontekst” Syddansk Universitet, 17.-19.mars 2010 Astrid Granly/Eva Maagerø

Bakgrunn Barnehagens rom – materialitet, læring og meningsskaping Barnehagen som pedagogisk tekst, og hypertekst: multisekvensielt strukturerte tekstsamlinger/steder, der de ulike delene er lenket sammen” (O’Halloran 2004)

Problemstilling I hvilken grad framstår barnehagerommet som en reflektert multimodal pedagogisk tekst, og i hvilken grad synliggjør og bidrar teksten til barns aktiviteter i rommet? Forskningsspørsmål Hvordan framstiller barnehagen seg gjennom rommet som multimodal hypertekst? I hvilken grad ivaretar rommet som multimodal hypertekst barnehagens samfunnsoppdrag? I hvilken grad framstår rommets multimodale hypertekst som flerkulturell? I hvilken grad framstår den multimodale hyperteksten som brukstekst eller kulisse i barnehagen?

Analysen tekstens kontekstuelle nivå – kulturkontekst, situasjonskontekst, ko-tekst tekstens struktur på makronivå strukturer i et utvalg enkelttekster som inngår i hyperteksten, på mikronivå

FAGOMRÅDENE Kommunikasjon, språk og tekst Kropp, bevegelse og helse Kunst, kultur og kreativitet Natur, miljø og teknikk Etikk, religion og filosofi Nærmiljø og samfunn Antall, rom og form

Fra ”Kommunikasjon, språk og tekst”: ”Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna (…) får et positivt forhold til tekst og bilde som kilde til estetiske opplevelser og kunnskaper, samtaler, og som inspirasjon til fabulering og nyskaping.” (KD 2006:34):

Fra ”Kommunikasjon, språk og tekst”: ”Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna (…) lytter til lyder og rytme i språket og blir fortrolige med symboler som tallsiffer og bokstaver (KD 2006:34):

MULTIMODAL LITERACY Jewitt (2006:7): ”Learning, especially school learning, is usually understood as happening through language. Language (speech and writing) is seen as central to communication in general and learning in particular. This status is in part because language has been considered the only fully articulate means of representation and communication. It is considered fundamental to thinking and therefore to rationality: talk is a social mode of thinking (Mercer, 2002). That is, everything that can be represented, can be represented in language. ”

Jewitt (2006:7-8): ”Forms of communication other than language have been characterised as ’marginal’ and merely supportive of language. But visual communication in learning is increasingly prevalent (Messaris, 1994; Kress and van Leeuwen, 1996, 2001; Sharples,1998). The multimodal character of new technologies requires a re-thinking of learning as a linguistic accomplishment.”

Jewitt (2006:8): ”This leads to a shift from thinking about literacy as a matter of ’competence’ to thinking about it as multimodal ’design’. New technologies make available a whole range of multimodal possibilities for individuals’ production of documents: layout, colour, image, tables, word art, sound and so on. This also allows a new kind of ’reading’ of texts.”

Jewitt (2006:9): ”In short, what it means to be literate is becoming increasingly ’complex and elusive’ (Beavis, 1998). A multimodal approach to theories of literacy stresses communication through a wide range of forms and materials in ways that connect with the character of new technologies.”

Spørsmål: hvilken kompetanse forutsetter barnehagens og skolens tekster at barn utvikler for å kunne ha nytte og glede av det tekstene tilbyr? hvordan bør den forberedende lesingen i barnehagen og den tidlige leseopplæringen i skolen være når multimodalitet er utgangspunktet?

Analyseeksempel Fra: Fiske, Anne (2005): Sinne. Oslo: Solum

Kilder: Fiske, Anne (2005): Sinne. Oslo: Solum Jewitt, Carey (2006): Technology, Literacy and Learning. A multimodal approach. London: Routledge Kress, Gunther (2003): Literacy in the New Media Age. London: Routledge Kress, Gunther og Carey Jewitt (2003): Multimodal Literacy. New York: Peter Young Kunnskapsdepartementet (2006): Rammeplan for barnehagen. van Leewuen, Theo (2005): Introducing Social Semiotics. London: Routledge