Programfag til valg på Haugalandet Idedugnad 1.Februar 2008 Aase Soland Bjelland, Haugalandet Skole – Arbeidsliv, Koordinator Programfag til valg (PTV)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Veiledningsverktøy og tiltak
Organisering av PTF Vg1RM
Utdanningsvalg på Haugalandet Kurs for 9
Skole & Arbeidsliv akershus.skoleogarbeidsliv.com
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Programfag til valg Meløy kommune.
Velkommen til kurs LOGISTIKKPROGRAM FOR UTDANNINGSVALG 19. SEPTEMBER 2011.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
UTV i Sandefjord Kommune
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Overgangsprosjektet NY GIV
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
VEFSN VIDEREGÅENDE SKOLE
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Prosjekt til fordypning
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Opplegget er utarbeidet i et samarbeid mellom:
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
UTDANNINGSVALG.
Yrkesmessen på Haugalandet
Tysværvåg B&U-skule og Stangeland U-skole.
Aase Soland Bjelland, Haugalandet Skole – Arbeidsliv,
Time vidaregåande skole
Programfag til valg – Et samarbeidsprosjekt
Programfag til valg på Haugalandet
Programfag til valg - på Haugalandet Prosjektrapport
Programfag til valg på Haugalandet
”Utdanningsvalg” tidl. Programfag til valg på Haugalandet
Programfag til valg på Haugalandet Del av 2t kurs på ungdomsskolen Aase Soland Bjelland, Haugalandet Skole – Arbeidsliv, Koordinator Programfag til valg.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Yrkes- og utdanningsveiledning Plan for 10. trinn 2010/2011.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Senter for yrkesrettleiing i Hordaland
Karriereveiledning i grupper
JOBBSKYGGING.
LOKAL YRKESMESSE i Sande 2012 – «Hvor er jobbene våre?» v/ Sissel Leet Skeide leder i karrierenettverket i nordre Vestfold.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
FORELDREMØTE 10. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
TRØGSTAD UNGDOMSSKOLE. RÅDGIVERS/VEILEDERS OPPGAVER; Ansvar for faget utdanningsvalg Ansvar for kontakt med videregående skoler Ansvar for Åpen skole.
Informasjon fra rådgiver 10. trinn SEPTEMBER 2016.
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Utdanningsvalg – 9. trinn 16-17
Rådgiver Marianne Stray Aas
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 9
Informasjon om videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Programfag til valg på Haugalandet Idedugnad 1.Februar 2008 Aase Soland Bjelland, Haugalandet Skole – Arbeidsliv, Koordinator Programfag til valg (PTV) på Haugalandet

Yrkes- og utdanningsveiledning skal styrkes i Kunnskapsløftet! Bakgrunnsmatriale: –OECD Landrapport 2002 –NOU 2003 – I første rekke –St.meld 30 – (03/04) – Kultur for læring –Rapporten ”Gjennomføring i vgs” 2006 –St.meld 16 – (06-07 …og ingen sto igjen Forutsetter samarbeid mellom og innpass i bedrifter for elever i grunnskole og videregående skole Forutsetter økt samarbeid mellom videregående skole og grunnskole Ungdomsskole - Programfag til valg Videregående skole - Prosjekt til fordypning

Hvem står bak prosjektet ”Programfag til valg på Haugalandet”? Skolesamarbeidet i Nord-Rogaland tok initiativ til å etablere en styringsgruppe for prosjektet vinteren 06/07 sammen med videregående skole og opplæringskontor Haugalandet Skole – Arbeidsliv som prosjektleder - arbeidsgruppe med deltakere fra vgs, opplæringskontor og ungdomsskole. Utarbeider og presenterer rapport ”Haugalandsmodellen” juni 2007 Rapporten og webside for PTV på Haugalandet : Programfag til valg er kommunenes ansvar. –Gjennom samarbeid med videregående skoler og opplæringskontor og bedrifter vil disse få ansvar for å gjennomføre sin del av opplegget. Koordinator for PTV : Haugalandet Skole - Arbeidsliv

Programfag til valg skal: Gi elevene muligheter for valg, som skal kunne bidra til økt engasjement og bedre forutsetninger for senere utdanningsvalg. Gi elevene erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike utdanningsprogrammene. Gi elevene bedre tilpasset opplæring og mulighet for mer praktisk aktivitet eller fordypning

Om Haugalandsmodellen for Programfag til valg

Lokale mål for PTV. Etter 10. trinn skal elevene : Være bevisste på egne interesser, anlegg og verdier som forutsetning for selvstendig valg av utdanning/yrke Kunne gi en enkel oversikt over innholdet i de 12 utdanningsprogrammene. Kunne beskrive minst to utdanningsprogram og presentere disse med vekt på videre utdanningsløp og yrker Kunne beskrive minst to yrker og presentere disse med vekt på arbeidsoppgaver og utdanningsløp. Ha innsikt i og erfaring med innhold og arbeidsmåter i de 2 valgte utdanningsprogrammene Kunne dokumentere kunnskap om arbeidsmarked – arbeidsliv Kunne gi en oversikt over lokalt arbeidsliv Kunne dokumentere prosessen frem mot eget utdanningsvalg og presentere den for andre

Programfag til valg i ungdomsskolen

Organisering av faget i ungdomsskolen Programfag til valg - et helt nytt fag –på timeplanen –karakter i faget. Ansvarlig for faget –Rektor på den enkelte skole. –Hvem skal være faglærere i PTV? –Rådgiver kan være faglærer i programfag til valg. Dette kommer i såfall i tillegg til rådgiverressursen. –Rådgivers rolle – ressursperson i faget, koordinator? Årsplan –Utarbeide årsplan på egen skole. Timeplanlegging –Skolene timeplanlegger faget. –Skolene bestemmer timetallet til programfag til valg på hvert trinn. 113 timer (152 a 45 min timer) Se forslag utarbeidet. –Onsdager som PTV-dag ?

Innhold i faget Teori Skoletest/Interessetest (med påfølgende karrieresamtale) Fordypninger innen 2 valgte utdanningsprogram –VGS-dager - med for- og etterarbeid Opplæring i videregående skole, 2 dager (x2) –Jobb-dager – med for- og etterarbeid etter vgs-dagene, 3 dager (x2) Interessestyrt bedriftsbesøk – med for og etterarbeid Yrkesmessen - med for og etterarbeid Åpen dag Ungdomsskolens individuelle aktiviteter Evt. besøk av opplæringskontor og andre mm.

Eksempler på teori før valg av fordypning Bli kjent med seg selv, egne interesser og hva som motiverer Interessetest ( og skoletest ( : –Starte en prosess for å øke bevisstgjøringen om hvilke utdanningsprogram det kan være aktuelt å se nærmere på Etablere digital karrieremappe Enkel info om den vidregående skolen og utdanningsprogrammene Opplæring i bruk av internetbasert informasjon Teori om arbeidslivet : – lokalt arbeidsliv, Ord og uttrykk etc Lokale aktiviteter i egen skoles regi –eks: elevbedrift, prosjekt intern ykesmesse etc Informasjon fra opplæringskontor og evt. lærlinger/elever i vgs

Elevenes valg av utdanningsprogram for fordypning 8.trinn og tidlig 9.trinn –forberedende aktiviteter frem til valg av fordypningsområde. Elevene velger 2 utdanningsprogram høsten på 9.trinn, og får fordypning i disse. –Elevene må også velge et alternativ som et 3dje valg. –Valg via web-system Elevene får så tilbakemelding om rekkefølge fordypning skal gjennomføres –vår i 9.klasse og høst i 10. klasse –Videregående skole har gitt rammer for antall elever pr. utdfanningsprogram og når de kan ta imot elevene Vi kan fritt fylle rammene Endringer –Rådgiver kan etter tildeling flytte elever til vgs-grupper som har ledig plass, også utenfor skolens vgs-periode.

Starte arbeidet med fordypning i utdanningsprogram Etter tildeling starter dette arbeidet. Teori –Ulike prosjekter/oppgaver i ungdomsskolens regi –For- og etterarbeid for aktiviteter de deltar på –Ord og uttrykk –For noen utdanningsprogram - krav om teori som elevene skal gjennomføre før vgs- og jobb-dagene. –Opplæringskontorene kan hjelpe til med å formidle lærlinger –Vgs vil også etter hvert kunne tilby at elever kommer til ungdomsskolen å forteller om sine programområde

Undervisning i videregående skole – vgs-dager. – praktisk gjennomføring Elevene møter på videregående skole, forberedt og presis I web-systemet og på finner en opplegg for de ulike utdanningsprogrammene. –Videregående skoler på Haugalandet felles opplegg Elevene gjennomfører vgs-dagene på aktuell videregående skole. Elevene gjennomfører etterarbeid og reflekterer over sine erfaringer Verneutstyr – på vgs.

Elevenes jobb-dager Dagens PRYO-uke utgår Denne erstattes av 2x3 dager jobb-dager i bedrift –vår 9.kl og høst 10.kl - helst innen fordypningsområdet. –Alternativt opplegg til jobb-dager kan også kjøres. –JOBB-dagene legges fortrinnsvis som påfølgende arbeidsdager. Finne relevant arbeidsplass –Opplæringskontor, bedrifter og skolen kan registrere ”elevstilling” for jobb-dagene som elevene kan søke på i web-systemet. –Stillingen knyttes mot utdanningsprogram. –Elevene registrerer også jobb-dager de har funnet på egen hånd i web-systemet. Hvor er elevene ? –Skolens koordinator for Programfag til valg, faglærer eller rådgiver kontrollerer (via web-systemet), at alle elevene har avtaler om jobb-dager og når.

Alternative opplegg Skolene kan ved hjelp av f.eks –Elevbedrift, interne aktiviteter, prosjekter gi elevene innføring i yrker som et alternativ eller supplement til jobb-dager. –F.eks Elevbedrift kan gi innføring i økonomi og administrasjon (studiespesialiserende) eller Ved produksjon eller salg av tjenester – erfaring med yrker med bakgrunn i yrkesfaglige utdanningsprogram

Evaluering i web-systemet Kontaktperson VGS evaluerer elevene –Avkryssing og mulighet for kommentar Elevene evaluerer VGS –Spørreskjema Bedriftene evaluerer elevene –Avkryssing og mulighet for kommentar Elevene evaluerer bedriftene –Spørreskjema

Undervisningsmateriell Idebank på der bl.a. forslag til aktiviteter og linker til gjennomføring av programområdene legges ut. Bruke temahefte for elever i ungdomstrinnet fra Pedlex « Min framtid » arbeidsheftet fra Johannes Johannessen, Frakkagjerd Ungdomsskole. Læremiddelforlaget: Programfag til valg, elevbok og lærerveiledning og programpakke Internett (Det er ventet at stadig mer vil bli tilgjengelig)

PTV i tall Nærmere 1400 elever pr. årstrinn - elever fra Haugalandet 7 kommuner (2 fylker) 21 ungdomsskoler 12 videregående skoler (offentlige og private) 12 utdanningsprogram –3 studieforberedende (i tillegg kommer varianter) –9 yrkesfaglige 4200 elevvalg av fordypningsområde 2800 vgs-dager pr. semester (x2) 4200 jobbdager pr. semester (x2)

Koordinering av faget – og nytt web-system - Logistikk Det etableres et web-system som hjelpemiddel for å håndtere logistikk i Programfag til Valg på Haugalandet, både mot videregående skole og mot bedrift. –Web-systemet skal spesifiseres med tanke på logistikk som er skissert i prosjektrapporten. –Det legges vekt på at systemet skal være enkelt og brukervennlig. Ungdomsskolene må benytte web-system og forholde seg til frister gitt av koordinator dersom de skal delta i fellesopplegget. Ungdomsskolene, vgs og opplæringskontor/bedrifter må ha en kontaktperson som koordinator skal forholde seg til.

Logg på her

Logistikk Webbasert logistikksystem Elever i grunnskolen HSA (admin) Rådgiver og Lærer i PTV i grunnskolen Kontaktperson i VGS Opplærings- kontorene Bedrifter

Noen aktuelle linker –Informasjon om prosjektet Programfag til valg på Haugalandet –Pålogging til interessestyrte bedriftsbesøk og PTV –Arrangementer og påmelding til disse –Aktuelle linker –Nyheter og mye mer –Offisielle sider – alt om videregående utdanning På mange språk Skolens egen internettside – rådgiver har ofte lagt ut en rekke aktuelle linker – portal til alle offentlige vgs i Rogalandwww.31skoler.no

Suksessfaktorer - PTV Forankring i skoleledelse i kommune, på vgs og i bedrifter og opplæringskontor og i hele personalgruppen på ungdomstrinnet. Timeplanlegging på hver skole! –Definere Faglærere og rådgiveres rolle i faget Ferdigstille web-systemet Lære av erfaringer skoleåret 2007/2008 Opplæring av faglærere Nok og relevante utplasseringsplasser for jobb-dagene Samarbeidet med videregående skole, opplæringskontor og bedrifter Opplegg for innhold vgs-dager og jobb-dager –Læringsoppdrag og Aktive elever Se mulighetene!