UTDANNINGSVALG.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Bildet:
Veiledningsverktøy og tiltak
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Utdanningsvalg på Haugalandet Kurs for 9
Skole & Arbeidsliv akershus.skoleogarbeidsliv.com
Forside/oversikt Fag / tema Historie Trinn 9. trinn
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
UTV i Sandefjord Kommune
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva er Fronter.
Velkommen til klasse- foreldrene
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Programfag til valg på Haugalandet Idedugnad 1.Februar 2008 Aase Soland Bjelland, Haugalandet Skole – Arbeidsliv, Koordinator Programfag til valg (PTV)
Yrkesmessen på Haugalandet
Tysværvåg B&U-skule og Stangeland U-skole.
Programfag til valg – Et samarbeidsprosjekt
Programfag til valg på Haugalandet
Programfag til valg på Haugalandet
”Utdanningsvalg” tidl. Programfag til valg på Haugalandet
Programfag til valg på Haugalandet Del av 2t kurs på ungdomsskolen Aase Soland Bjelland, Haugalandet Skole – Arbeidsliv, Koordinator Programfag til valg.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Yrkes- og utdanningsveiledning Plan for 10. trinn 2010/2011.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Avdeling for ingeniørutdanning
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Namsos; Karrieresenteret, NAV, Norskopplæringen, Flyktningetjenesten
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Senter for yrkesrettleiing i Hordaland
Informasjon om videregående opplæring Tirsdag 8. nov Magnus Hugdahl, rådgiver Vikhammer ungdomsskole.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
” Frå Utdanning til Jobb ” Hausten 2011 / Våren 2012.
Marianne Hiltunen 2006 Læringsstilar Korleis lærer me? Korleis lærer me? Kven skal plukke Eplet for oss? Kven skal plukke Eplet for oss? - Gjer me som.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Utviklet av pedagoger i
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
ELEVPRESENTASJON 7. TRINN Rådgivere –Thomas Kvalvik og Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
VELKOMMEN TIL Foreldremøte 10. trinn Sakliste 1.Presentasjon og aktuell informasjonAlle 2.UtdanningsvalgJørn 3.Timeplan og arbeidsplanKim.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Til elevene Hei! Du begynner nå på en prosess der du skal foreta et valg av utdanning som vil påvirke ditt fremtidige yrkesliv. Mulighetene er mange, og.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
FORELDREMØTE 9.TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (9A,9B,9C,9D) Thomas Kvalvik (9D,9E,9F, 9G)
Informasjon fra rådgiver 10. trinn SEPTEMBER 2016.
Arbeidsmøte Mål for økta: Skape betre forankring for utviklinga i dei tre fasene i progresjonsplan hausten Førebu prosessane gjennom dei.
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Utdanningsvalg – 9. trinn 16-17
Pedagogisk kafé Kuventræ skule.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Rådgjeving/ utdanningsval
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

UTDANNINGSVALG

119 u-elever 8. trinn: 38 9. trinn: 44 10. trinn: 37 Tysværvåg B&U-skule 119 u-elever 8. trinn: 38 9. trinn: 44 10. trinn: 37

UTV ressurser ved Tysværvåg Rådgiver har fått en ressurs på 3 t/v og er hovedansvarlig for framdrift/opplegg. Samarbeid med en eller flere av lærerne på trinnet som og har fått ressurser. 0,25 t/v på 8. trinn 1,25 t/v på 9. trinn 1,5 t/v på 10. trinn Når elevene ikke har UTV, har de norsk/samfunnsfag. Nytter tirsdager og torsdager til UTV undervisning.

Utgangspunktet for UTV er Haugalandsmodellen 8. trinn : 16 timer 9. trinn : 49 timer 10. trinn : 48 timer Totalt timetall er 113 a 60 min. Utdanningsvalg følger en årsplan med utg. punkt i timetallet for faget og forslag fra Haugalandsmodellen for PTV.

Årsplan for faget på alle trinn. Årsplanene inneholder alle de faste opplegg som kjøres i regi av HSA. 8. trinn : Jobbskygging. Besøk av representant frå Opplæringskontorene. 9. trinn: VGS dager og Jobbdager. Besøk av representant frå Opplæringskontorene. 10. trinn: VGS dager og Jobbdager. Bedriftsbesøk. Åpen dag. Yrkesmesse. Skolen lager sine egne planer med utg. p. i modellen. (vise eks. på våre planer)‏

Gjennomføring av UTV Med utgangspunkt i trinnets årsplan samkjører rådgiver opplegget med trinnets faglærer som har fått ressurs. Bruk av læremidlene. Heftet ”Framtida mi”. Nettressursen ”UTV-pakken” + de andre gode nettressursene skolen har tilgang til. Hver time starter med litt gjennomgang. Info. Mye bruk av IT. Hver elev lager sin digitale mappe.

Læremiddel Boka ”Framtida mi” frå Pedlex forlag. Powerpoint presentasjon om de 12 utdanningsprogramma i videregående skole. Samling av nettressursar på skulen si web-side: http://www.tysver.kommune.no/tysvervag Nettressursen ”http://www.utv-pakken.no/” frå Læremiddelforlaget AS. Alle elevane lagrar arbeida sine i digitale mapper.

Bruk av ”Framtida mi.” Utgangspunkt for diskusjon/samtale. Individuelt arbeid i klassen. Flere interessetester. Noen emner kan kombineres med samfunnsfag. Bruk av ”Planen min for 8/9/10 trinn” i individuell samtale. Bruker heftet uregelmessig i deler av time.

Bruk av nettressursene: Mye bruk av UTV - pakken. Brukernavn/passord. Skal kunne navna på alle utdanningsprogramma. Skal ha god innsikt i minst to av utdanningsprogramma. Mye bruk av skoletest.no Jobbfeber. Godt nettsted. Vilbli.no Utdanning.no 31.skoler

Arbeid med bedriftsbesøk: Felles info/introduksjon til opplegget. Digital tavle. Elevene logger seg inn. Orienterer seg og velger seg ut yrker. Forarbeid: Finne fakta/info om tildelt yrke og bedrift, sette seg inn i yrket, lage spørsmål. Etterarbeid: Elevene lager en enkel rapport om dagen. Utfylling av vurderingsskjema på HSA sine sider. Samtale/refleksjon i etterkant i samlet klasse.

Arbeid med VGS – dagene: Grundig forarbeid – lettere å ta gode valg. Felles gjennomgang av utdanningsprogramma. Individuelt arbeid på PC. Brukernavn/passord fra HSA. Endelig valg. Elevene finner mest mulig ut om sitt program og sin videregående skole. Spørsmål med til skolen. Skrive en logg for hver av dagene. Fylle ut ”Min hospiteringsplan” under UTV – pakken. Tilbakemelding til skolene gjennom HSA.

Arbeid med Jobb-dagene: Finne jobb som har sammenheng med utdanningsprogrammet en har prøvd. Lære elevene å bruke HSA sitt webprogram. Skaffe jobb selv/eller rådgiver skaffer passende jobb. Forarbeid: Lage en presentasjon om ”Yrket mitt”. Framføring/refleksjon. Etterarbeid: Skrive en enkel rapport om jobbdagene. Lagre i elevens digitale mappe.

Forberedelser til yrkesmessa. Elevene får gå sammen i grupper på 3. Velger seg ulike ”stands” de vil besøke. Bruk av utstillernes hjemmesider til å innhente info. Lage spørsmål til messa. Hver gruppe har med seg notatbok. Skrivejobben går på omgang. Ny informasjon blir skrevet inn på data og lagret i mappa (UTV). Samtale/refleksjon om inntrykkene i samlet klasse.

Erfaringer så langt Mange interesserte elever. Liker å være detektiv i sin egen framtid. Godt samarbeid med lærerne på de aktuelle trinna. Lett å få til opplegg. Fleksibelt. Sammen om gjennomføringen av timene. Klasselærer/faglærer sammen med rådgiver på HSA møte(Tysv.v). Inspirerende å jobbe med PTV Stor pågang på datarommet. Teoristoff som må leses på nettet, kan kanskje være litt vanskelig for noen elever.

Kva meiner elevane om UTV? Kvifor har skulen faget UTV? Vi skal bli sikrare på kva vil skal velje etter ungdomsskulen. For å kunne ta gode val etter 10. trinn. Korleis har faget UTV vore for deg? UTV har vore kjekt. Gøy. Det har vore til stor hjelp for meg. No veit eg meir kva eg skal velje mellom. Eg har blitt tryggare på vala mine. Litt annleis på ein positiv måte.

Kva meiner elevane om UTV? Kva har du lært i faget UTV? Eg har lært om utdanningar, og korleis vidaregåande fungerer. Eg har lært om vala eg kan ta. Eg har lært korleis det er i arbeidslivet. Eg har lært at det er slitsamt å jobbe! Kva har vore det kjekkaste? VGS-dagane og Jobbdagane. Det har gjort meg tryggare. Databruk og utplassering.

Kva meiner elevane om UTV? Er det noko du saknar i faget? Besøk av yrkesutøvarar som fortel om arbeidet sitt. Eg ønskjer meir tid til jobbing, minst ei veke. Fleire timar i veka til faget. Er det noko du kan gjere for at faget skal bli betre for deg? Eg kan vere meir aktiv. Bidra litt meir. Eg kunne få betre orden i sakene mine. Eg bør lære å levere inn til rett tid. Sjå positivt på det. Dette faget hjelper meg jo med framtida.