Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

– tidlig kommunikasjon
22 tips for den faglitterære forfatteren
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
En måte å lese Bibelen på
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Bokpresentasjon Bergen
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Mandag 8. November Powerpoint..
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
Barnets sjette leveår Trinn 8. Tema for trinnet Skolestart Barnets tospråklighet Arenaspråk.
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Generell info Opprop Oppdatering av klasseliste Bursdagsfeiringer- leie av SFO (minus august,september, juni og fredager og helger) Abonner på nyheter.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Foto: Ernst Furuhatt Forfattersamtale – tips og triks Sissel Holtet 21. September 2016.
Engelsk på 4.tr Helene Vestli Hellemyr skole 8.sept-16.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Inviterer til foreldrekurs i CD-ORD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Lesersørvissamtalen. Lesersørvissamtalen Etablere tilbudet Bruke Lesersørvis i vanlig drift Markedsføre tjenesten.
IA-arbeid i praksis Utvikling av samarbeid gjennom diskusjon, prioriteringer og handling i IA arbeidet. Velkommen til kurs i sykefraværsoppfølging Litt.
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Venner og valg Film og samtale.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kapittel 14: Tale og lytte
Velkommen til kurs Tema: Hva er sjelesorg?
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Gjennomgang av øvelsen i ledergruppen Dato: Sted:
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 2 Kursets mål: skape utviklende tegnmiljø i hverdagen for barn på-vei-mot den utbygde grammatikken å

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 3 Kursets delmål: INNSIKT ordklasser ordbøyninger om

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 4 Kursets delmål: INNSIKT likheter og ulikheter mellom talt/skrevet norsk og norsk tegnspråk om

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 5 Kursets delmål: INNSIKT Metoden Tegnsatt norsk som et tydeliggjørendende verktøy i språkinnlæringen om

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 6 Kursets delmål: FERDIGHETER Å lese barnebøker med tegn Avlese tegn uten tale. i

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 7 - Kunne føre ”pedagogiske samtaler” med tegn som støtte - Være tegnmodell i hverdagens samtaler i å Kursets delmål: FERDIGHETER

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 8 Kursets delmål: STRATEGIER Å løse problemet som oppstår når det mangler overensstemmelse mellom talen/skriften og tegnspråket i

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Ordboken(Aschehoug) La hendene snakke (Aschehoug) Tusen ting å tenke på (Statped Møller Trøndelag) Valgfrie barnebøker Kursmateriell

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 10 MøteSamtale Høyt- og avlesing Tema PP Øvelse Hjemme- oppgave 1 INLEDNING Preposisjon 2 Valgfri bokSubstantiv 3 Valgfri bokKonjunksjoner 4 Valgfri bokAdjektiv 5 Valgfri bokVerb 6 Valgfri bokAdverb 7 Valgfri bokPronomen 8AVSLUTNING Kursopplegg

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 11 Samtale å samtale om de barnbøkene som blir valgt til opplesing

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 12 Høyt- og avlesning å lese høyt deler av en bok med innlevelse avlese en annens opplesning

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 13 Tema å Fokusere på en del av grammatiken ved hvert kursmøte PowerPoint og diskusjon

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 14 å øve ord ordbøyninger fraser/setninger Øvelse

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 15 Beslutning om hva som skal øves hjemme til neste kursmøte Hjemmeoppgave