Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 2 Kursets mål: skape utviklende tegnmiljø i hverdagen for barn på-vei-mot den utbygde grammatikken å
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 3 Kursets delmål: INNSIKT ordklasser ordbøyninger om
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 4 Kursets delmål: INNSIKT likheter og ulikheter mellom talt/skrevet norsk og norsk tegnspråk om
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 5 Kursets delmål: INNSIKT Metoden Tegnsatt norsk som et tydeliggjørendende verktøy i språkinnlæringen om
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 6 Kursets delmål: FERDIGHETER Å lese barnebøker med tegn Avlese tegn uten tale. i
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 7 - Kunne føre ”pedagogiske samtaler” med tegn som støtte - Være tegnmodell i hverdagens samtaler i å Kursets delmål: FERDIGHETER
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 8 Kursets delmål: STRATEGIER Å løse problemet som oppstår når det mangler overensstemmelse mellom talen/skriften og tegnspråket i
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Ordboken(Aschehoug) La hendene snakke (Aschehoug) Tusen ting å tenke på (Statped Møller Trøndelag) Valgfrie barnebøker Kursmateriell
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 10 MøteSamtale Høyt- og avlesing Tema PP Øvelse Hjemme- oppgave 1 INLEDNING Preposisjon 2 Valgfri bokSubstantiv 3 Valgfri bokKonjunksjoner 4 Valgfri bokAdjektiv 5 Valgfri bokVerb 6 Valgfri bokAdverb 7 Valgfri bokPronomen 8AVSLUTNING Kursopplegg
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 11 Samtale å samtale om de barnbøkene som blir valgt til opplesing
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 12 Høyt- og avlesning å lese høyt deler av en bok med innlevelse avlese en annens opplesning
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 13 Tema å Fokusere på en del av grammatiken ved hvert kursmøte PowerPoint og diskusjon
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 14 å øve ord ordbøyninger fraser/setninger Øvelse
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 15 Beslutning om hva som skal øves hjemme til neste kursmøte Hjemmeoppgave