Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive - 2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Dyrene og sex i tegneserie
Hva er psykisk utviklingshemming?
Psykiske utfordringer ved MS
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
1. Dette portrettet er originalbildet som vi skal se hvordan vi kan forbedre ved å gå tettere på motivet, gjøre bildet skarpere og lysere. Deretter skal.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Studieteknikk - Oppstart og smakebiter
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Øystein, Susana og Anita
Fotosyntesen Her er et forsøk på å vise på en veldig enkel måte hvordan vi kan tenke oss fotosyntesen foregår Vi kan tenke oss at det er en liten fabrikk.
ORGANSYSTEMENE OG KROPPEN VÅR:
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Bevegelsespedagogikk - Tachikawa-metoden
LÆRING Grunnleggende prosesser
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
To inndelinger av tradisjoner i historien for kunnskap og læring
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Kognitive læringsprosesser
Eksamenstips.
Differensiering fordi…
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Impulsuka 2013 Kristiansand
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
12 Reflekterende lesing.
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
Forelesningen som undervisningsstrategi
Foreldre som gode leseveiledere
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Og.
Mål og læring hos elever
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Hafjellseminaret våren 2012
PERSEPSJON PSY 1000 høst 2003 Christine Mohn
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Fortellinger som metode.
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Konsentrasjon Oppmerksomhet
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Sansene Gunvor Gipling Wåde Stipendiat E-post: ANATOMI OG FYSIOLOGI.
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
SKOLEKONKURRANSE ELEKTRIKER Akershus VELKOMMEN TIL SKOLKONKURRANSE Vi ønsker der velkommen til Skolekonkurranse elektriker Akershus våren 2015.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
1 Jørg Mørland Spesialist i klinisk farmakologi, divisjonsdirektør Div for rettsmedisin og rusmiddelforskning Nasjonalt folkehelseinstitutt Heroin: (Bi)virkninger.
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Elektrisitet og magnetisme
ULIKE PERSPEKTIVER PÅ LÆRING
Hva gir oss energi i maten
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive

Læring / hukommelse Vil man studere læring, må man også studere hukommelse Vil man studere læring, må man også studere hukommelse Men hva er hukommelse? Men hva er hukommelse? Læring og hukommelse har tre gjensidig avhengige aspekter: Læring og hukommelse har tre gjensidig avhengige aspekter: Lagring (Retensjon) Gjenhenting (Retrieval) Innlæring (Encoding)

Informasjonsbehandlingsteori Hjernen og datamaskinen - to retninger Hjernen og datamaskinen - to retninger Hjernen kan LIGNE en datamaskin Hjernen kan LIGNE en datamaskin Hjernen ER en datamaskin Hjernen ER en datamaskin Den kognitiv-vitenskaplige tilnærmingen Den kognitiv-vitenskaplige tilnærmingen Hva gir denne teorien oss? Hva gir denne teorien oss?

Hjernen som datamaskinen Forskjellige lager Forskjellige lager Kortidsminne Kortidsminne Langtidsminne Langtidsminne Koding av informasjon Koding av informasjon For lagring For lagring Dette kan trekkes helt ned på nerveimpulsnivå Dette kan trekkes helt ned på nerveimpulsnivå

Korttidsminnet (KTM) I datamaskinen I datamaskinen Kalles ofte arbeidsminne Kalles ofte arbeidsminne Raskeste form for lagring Raskeste form for lagring Det som er lagret her forsvinner om man slår av strømmen Det som er lagret her forsvinner om man slår av strømmen Mindre kapasitet enn langtidsminnet Mindre kapasitet enn langtidsminnet

Langtidsminnet (LTM) I datamaskinen I datamaskinen Permanent lagring Permanent lagring Større kapasitet enn korttidsminnet Større kapasitet enn korttidsminnet Tregere enn korttidsminnet Tregere enn korttidsminnet

Koding av informasjon Datamaskinen gjør om våre tastetrykk til elektriske impulser Datamaskinen gjør om våre tastetrykk til elektriske impulser Vi koder det vi lagrer slik at vi kan hente det fram igjen Vi koder det vi lagrer slik at vi kan hente det fram igjen Jo bedre koding, jo lettere blir det å gjenhente informasjonen. Jo bedre koding, jo lettere blir det å gjenhente informasjonen.

Figur - Tretrinnsmodellen Sanse- register KTMLTM Syn Hørsel Lukt Smak Berøring KTM - korttidsminne KTM - korttidsminne LTM - langtidsminne LTM - langtidsminne Opp. - oppmerksomhet Opp. - oppmerksomhet R - repetisjon R - repetisjon Glemt Opp. R

Modellen i praksis Oppmerksomhet og konsentrasjon nødvendig for læring Oppmerksomhet og konsentrasjon nødvendig for læring Ikke lange økter med det samme type stoff Ikke lange økter med det samme type stoff Hyppige pauser for å fordøye stoffet Hyppige pauser for å fordøye stoffet

Modellen i praksis Det er viktig å tenke på elevenes indre læringsprosesser når vi vil gjennomføre vanlig klasseromsundervisning. Det er viktig å tenke på elevenes indre læringsprosesser når vi vil gjennomføre vanlig klasseromsundervisning. Lærerplaner sier noe slikt som at undervisningen skal være tilpasset elevens forutsetninger. Lærerplaner sier noe slikt som at undervisningen skal være tilpasset elevens forutsetninger.

Svakheter ved denne teorien Sier ikke noe om hvordan informasjonen lagres Sier ikke noe om hvordan informasjonen lagres Tar heller ikke høyde for det sosiale aspektet ved læring Tar heller ikke høyde for det sosiale aspektet ved læring Tar ikke høyde for om følelseslivet påvirker læringen/lagringen Tar ikke høyde for om følelseslivet påvirker læringen/lagringen

Hva jeg har utelatt Jeg sier ikke noe alle paralleller man kan trekke mellom datamaskin og mennesket Jeg sier ikke noe alle paralleller man kan trekke mellom datamaskin og mennesket Glemsel, hva det går ut på i denne teorien Glemsel, hva det går ut på i denne teorien