I folkets tjeneste Hvem er jeg? Bystyremedlem i Oslo siden 1987 (minus vara 4 år) Hovedstyremedlem i KS siden 2003 Ombudsmannsnemnda.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Forskning.no: Erfaringer med et emnekart-basert nettsted Rådgiver Jon Solberg Norges forskningsråd.
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
Forbrukerombudets arbeid med markedsføring rettet mot barn og unge
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
HVORDAN LYKKES MED SOSIALE MEDIER. Pr. midten av juli ,627 millioner brukere i Norge. (stagnasjon de siste mnd.) 74 % i alderssegmentene
Forslag til tre forbedringstiltak for
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Fotograf Eiliv Leren © Destiansjon Tromsø
Vivi Sævik, journalist i PD
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Et helhetlig barnevern i Oslo
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Dyreparken på 300 sekunder.
LANDSORGANISASJONEN I NORGE
Møte for bedriftskontaktene 6. september • Teknologistatus • Ambassadørnettverk • Høstkampanje • Bergens Tidende Agenda.
8 Det politiske systemet i Norge
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
Kommunikasjonsnettverk Lederforum Oppsummering Kafédialog.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
Et kunnskapsbasert Senter for politisk analyse finner fakta setter dagsorden vinner debatten.
© Bergen kommune Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem. Byombudets erfaringer Kvalitet på saksbehandlingen retttsikkerhetsperspektivet.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Kari Aarnes sin presentasjon på FFF Mediehandtering.
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.
Norsk Epilepsiforbund
Håvard Arntsen,DND-webkomm Som du roper i skogen får du svar.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Cafédialog – elevmedvirkning
Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis.
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
Spydeberg kommune Vår start på kommunereformen KS Østfold Høstkonferanse 20. oktober 2014.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Lokalkommunedatabasen Konferanse, KS, Oslo 16. februar 2011 Lokaldemokratiet i 82 kommuner - Presentasjon med sideblikk til kommunevalget 2011 Harald Baldersheim.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
LaH Akershus Rapport 2014 Aktiviteten tar utgangspunkt i landsmøtevedtak, LaHs målsettinger og egen virksomhetsplan.
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Bypolitikk– utfordringer og muligheter Fra en lokalpolitikers ståsted
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 10. januar 2017
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 16. januar 2018
Formidling fra BIOTOUR BIOTOUR referansegruppemøte 28. september 2017
Partienes funksjoner I
Utskrift av presentasjonen:

I folkets tjeneste

Hvem er jeg? Bystyremedlem i Oslo siden 1987 (minus vara 4 år) Hovedstyremedlem i KS siden 2003 Ombudsmannsnemnda for Forsvaret siden 1990 (minus 4 år) Lang kamp mot hemmelighold og for åpenhet (Listesak/Ikkevold-sak). Derfor også fengselserfaring Kontorsjef i Gyldendal Norsk Forlag

I folkets tjeneste, betyr … Dialog med de jeg skal representere, og særlig de som ikke selv melder seg på banen Innhente info/uttalelser fra de som berøres av en sak som er til behandling: berørte innbyggere, fagmiljøer m.v. Drive folkeopplysning Ombudsrolle: ta i mot og ivareta innbyggernes interesser i enkeltsaker

Viktigste verktøy: Database med mailadresser personer/organisasjoner/institusjoner

Organisert rundt 50 temaer, f.eks.: Barnevern: Rusomsorg: Eldreomsorg:1.300 Funksjonshemmede:1.200 Pressefolk:1.400 Tillitsvalgte ansatte Oslo kom Tillitsvalgte ans øvrige Oslo1.200

Minst et oppslag pr. dag Info om saker til behandling i bystyret, KS osv Reiser egne saker Presenterer henvendelser, innspill mottatt fra andre Deler kunnskap (mediaoppslag, rapporter m.v) Mobiliserer miljøer til å ta kontakt med folkevalgte

Interaktivt Daglig infomail selektert til relevant målgruppe. Ber om kommentarer/innspill Gir respons direkte til meg, eller mer utadrettet direkte på nettsiden Ligger ute kommentarer for hittil i år (10 måneder)

Hvor mange følger? direkte besøk siste 4 uker

Automatisk ut på andre nettsteder Indymedia.no, Blogglisten.no, Bloggurat.net, Valgprat.no, Bloggoversikten.com Facebook venner Origo.no 290 følgere Linkedin 280 kontakter Twitter 900 følgere Fri Fagbevegelse (LOs nettsted) Henvisninger fra andre blogger

Facebook …. Medlem i 300 grupper, og 350 sider venner Disse får automatisk nyheter fra hovednettsiden min opp på sin forside Jeg deler i tillegg relevant info fra media Alle kan gi respons/egne kommentarer

Osloombudet Todelt: borgerne får vurdert sin sak, jeg får avdekket om regelverket har mangler eller fungerer etter forutsetningene I denne rollen fått rundt 150 saker Gir mulighet til second opinion Gir råd om sakens mulighet Kan gi grunnlag for politiske initiativ

Folkevalgtbasen Folkevalgte skal være tilgjengelige for innbyggerne Kontaktinfo som mailadresser og telefonnummer Regjeringen, Stortinget, ordførere, folkevalgte i storbyene m.fl. Nesten oppføringer Primærbrukere: Pressefolk, interesseorganisasjoner

Gjenbruk Eksempel: Forslag i Oslo bystyre om et omstillingsprosjekt Tekster: skriftlig begrunnet forslag, og skriftlig innlegg i bystyret Grunnlag for infomail til tillitsvalgte i kommunesektoren, oppslag på egen nettside, kronikk i Fagbladet (opplag )

Sette dagsorden De kjappe, korte, utspillene De gjennomarbeidede kronikker i for eksempel Aftenposten eller Dagbladet Alle de siste har gitt mulighet for oppfølgingsdebatt i for eksempel Dagsnytt 18 i NRK eller Politisk kvarter i NRK P 2

Riktig tidspunkt Riktig sted/adressat Riktig form

Eksempler Sykehjemsnedleggelse St. Hanshaugen Byrådsleder Lae trakk seg Forlik om reklametårn

Utenomparlamentarisk arbeid Forutsetning for å lykkes: kombinasjon av parlamentarisk og utenomparlamentarisk arbeid. Politisk initiativ i folkevalgt organ, kombinert med utenomparlamentarisk mobilisering.

Eksempler Underskriftsaksjoner Mediaoppslag: nyhetsoppslag og debattartikler Mobilisering av faglige miljøer Allianse med andre organisasjoner Symbolske markeringer Lobbyvirksomhet mot folkevalgte

Bypolitiker i folkets tjeneste Mobil