Kari Aarnes sin presentasjon på FFF 04.06.2008 Mediehandtering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

SAVNER du en AVIS som når LOKALT NÆRINGSLIV DIREKTE? Hva med en egen næringslivsavis på rosa papir - med lokalt næringsliv i fokus - med lokalt næringsliv.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Hvem styrer i kommunen?.
Spill av Video. Litt historikk •Parlamentarisme innført 2003 •Etatsjefene forsvant fra avisspaltene.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Markedsføring og pressearbeid
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Karasjok Presentasjonen fremføres av Ann Kristin Giæver Mathisen
Styrevervregisteret FFF Bodø 26. mai 2010 Linda K. Storjord Formannskapssekretær.
8 Det politiske systemet i Norge
Den ideelle kommunesammenslåing
Nettdebatten – en ny arena for lokalpolitisk deltakelse? Marte Winsvold Norsk institutt for by- og regionforskning.
E-demokrati Lasse Berntzen Høgskolen i Vestfold. Demokrati i forfall?  Kommunevalget ,8 %  Fylkestingsvalget ,1%.  Trenden forsterkes.
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Bystyrets forventninger og rammer Fornye og forankre bystyrets visjon, ambisjoner og strategier fra 2003/2007 Tilrette for en grunnleggende debatt om.
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Kommunikasjonsnettverk Lederforum Oppsummering Kafédialog.
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Utført av InFact Knut Weberg Bruk av mediekanaler – Kommunevalget 2007 Redaktørforeningen Gjennomført 11. september 2007.
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Organisering av de politiske sekretariatene og litt mer enn det...
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
STATUS PÅ FAGFELTET SPILLEAVHENGIGHET KVITT ELLER DOBBELT – LILLEHAMMER Finn Gyllstrøm – Østnorsk kompetansesenter.
POLITIKK.
Budsjettarbeidet i 2005 Arbeidet i DKFU i forbindelse med budsjettet Strategi ved inngangen av året Historikk fra 2005 Konkrete resultater oppnådd Utgangspunkt.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Politikkens medierammer Av Aslak Bonde Frittstående politisk analytiker Erfaring fra NRK Dagsnytt og Aftenpostens politiske redaksjon.
Røde Kors Flyktningeguiden
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Studiefinansiering for funksjonshemmede - Et eksempel på lobbyarbeid.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Hvordan oppnå politisk overbevisning…..
Kapittel 6: Samfunnskunnskap 8-10 (s.107) Lokalsamfunnet Etter dette kapittelet skal du kunne: Hva er en kommune? Hvorfor er Norge delt inn i kommuner?
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Frokostseminar, styreutvikling v/Leif Frode Onarheim, Norscan Partners AS.
Media og marknadsføring. Målet med kommunikasjon: Skape samhøyrsle Spreie informasjon Påverke Verktøykassa © Noregs Ungdomslag Media og marknadsføring.
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Politisk organisering i Ringebu
Den politiske styringskjeden
Et offentlig rom for lokaldemokratiet
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Kapittel 6: Samfunnskunnskap 8-10 (s.107) Lokalsamfunnet
Kommunen og Fylkeskommunen
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Hvilke plattformer bruker dere?
Kommunestyrekomiteer
Refleksjoner rundt Stortingsvalget 2017 og veien videre
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE
Utskrift av presentasjonen:

Kari Aarnes sin presentasjon på FFF Mediehandtering

Adresseavisen stiller med journalist som setter seg inn i saken Byavisa klipper og limer og har ikke ressurser til å intervjue Arbeideravisen leter etter presentasjonsform/ kritisk journalistikk Avisene og lokalnyhetene vil ha sakene som kommer til politisk behandling

TV- Adressa filmer i møtet og fotografen trenger bistand NrK distriktsnyhetene kaprer representantene med en gang møtet er slutt Til tjeneste når politikerne har fått saken

Sak til kommunestyre Mediene mister interesse i løpet av prosessen Bystyret vedtok å opprette et mangfoldsråd Hvem omtaler?

Formannskapssekretærens bistand til media Hva vil innbyggerne og andre vite? Hvilke mediekanaler kan vi spille på Har vi egen mediestrategi

Månedlige om alle møter For hvert møte Når det er høringer i komiteene Valg Annonsering Politiske møter i juni

Andre medier å spille på Hjemmeside Ordførerens kalender Pressemeldinger Utplukk av enkeltområdersom f.eks regionalpolitikk, boligpolitikk…

Kommunikasjonsstrategi Bakgrunn: Innbyggerne skal ha mulighet til å vite hva det politiske flertallet vektlegger og til å påvirke prosessene Analyse: Det er uttalt i egne vedtak at Bystyresekretariatet skal bidra til at innbyggerne aktivt deltar i demokrati- og lokalsamfunnsutviklingen Mål: Gjøre kjent saker/ politiske områder på et forståelig måte underveis i prosessen Veivalg: Aktivt bruke kommunens hjemmeside

MålgruppeMåltiltak Ansatte, politikere, innbyggere, bedrifter og organisasjoner Lette tilgjengelighet til politikk i Trondheim Gjøre sakskart og protokoller lett tilgjengelig