Trender innen sjøtransport kontra landtransport

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Advertisements

Unimed 1 Status og framdriftsplan for Multisenterstudien av akuttpsykiatri (”MAP?”) Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Helse Avdeling for psykisk helsearbeid.
Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Nordiske logistikkløsninger
Molde Trondheim Fredrikstad Ålesund Bodø Namsos Tromsø Dokka Oslo
Import og distribusjon av varer i et miljøperspektiv
Fremtidens Transportbehov
EU’s Hvitebok og transportpolitikk
Schenker AS Det enestående førstevalg
”Tilgjengelighet for alle”
1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø.
Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS
Nor Lines – det unike transportsystem.
Nye klubber - medlemsutvikling Hvorfor nye klubber ? •Det eneste som gir betydelig medlemsvekst •Vi må få Rotary ut til de yngre generasjoner.
Arctic Sea and Rail Express
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Diabetes - utbredelse og utfordringer
Seminar januar 2012 Geir Berg
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Oversikt over oppdeling: Klikk på et område for å forstørre det. Avslutt fremvisningen.
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
KJERNFJELLET; NÅ ELLER ALDRI?
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.
Asak Miljøstein AS.
Hvorfor velger Smith sjøveien?
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Norge AS, logistikk avd. Narvik
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane.
Regional transportplan Agder
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
Hege Enoksen Normann, Distriktsansvarlig Samferdsel
Verdiskapning i en logistikkjede
Fra regional flyplass til global aktør
Nye rutiner for ID-kontroll av utenlandske arbeidstakere
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Tor Selstad Storbyforum KRD 2. februar 2005
Oversikt over oppdeling: Klikk på et område for å forstørre Avslutt fremvisning.
Godstransport i byområder Nøkkeltall, trender og tiltak Godstransportseminar, Helsfyr Tirsdag 12. april 2005 av Olav Eidhammer.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Manpower Professional Executive Jan Petter Narvesen.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bruk av nøkkeltall i Trondheim kommune Nina Nilsen, rådgiver i rådmannens fagstab ASSS eiendomsforvaltning, 29. april.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Tettsteder i Norge Tegnforklaring Europaveg Riksveg m
Dialogkonferanse Kombinert mobilitet
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Mindre utslipp og smarte logistikkløsninger.
Bjørn Bakkhaug, Ålesund
Utskrift av presentasjonen:

Trender innen sjøtransport kontra landtransport Schenker AS Knut Eriksmoen 6.Juni 2012

DB Schenker er en ledende leverandør av internasjonale transport- og logistikktjenester DB Schenker's internasjonale nettverk Landtransport Nr. 1 i Europa Global flyfrakt Nr. 2 i verden Global sjøfrakt Nr. 3 i verden 3PL Nr. 5 i verden Egne kontorer Partnere DB Schenker Norge - Januar 2012 2

DB Schenker i Norge Nordkapp Vadsø Alta Kirkenes Tromsø Sortland Narvik Bodø Omsetning 3,7 milliarder NOK Mo i Rana 31 egne terminaler Namsos Eget distribusjonsnettverk Trondheim Molde 1.260 årsverk Ålesund Tynset Stryn Førde Otta Sogndal 1.300 biler Fagernes Gol Hamar Bergen Notodden Gardermoen 1.400 sjåfører Haugesund Drammen Oslo Sandefjord Stavanger Fredrikstad 4,8 millioner sendinger pr. år Kristiansand DB Schenker Norge - Januar 2012 Schenker AS | 02.2007

DB Schenker – Vårt syn på miljøarbeid Vår ambisjon Å benytte alle de for DB Schenker tilgjengelige midler for å bli den mest miljøvennlige logistikkleverandøren i verden. Overgripende miljømål: Redusere våre CO2 utslipp per tonnkilometer mer enn 50 % fra 2005 til 2020. 2010 2020 2040 Transportvekst CO2 fra transporter

Tunge trender for økt biltransport i Norge og Europa Logistikk som konkurransefaktor i kombinasjon med ordrestyrt produksjon. Sentralisering av lager til Østlandet, Sverige, Danmark, Benelux og Tyskland. Den stadig skjevere retningsbalansen er til fordel for landtransport grunnet lavere enhetskostnader. Liten godsoverføring mellom sjø – bane. Det prioriteres i hovedsak midler til vei. Økt levestandard gjør at tid verdsettes i stadig større grad Økt lovlig og ulovlig kabotasje

approved (DB 2011) Prognoser Prognoser frem mot 2040 viser at inntekter, befolkning og internasjonal handel vil øke betydelig. Dette gir kraftig vekst i godstrafikken. Både frakt med skip og frakt med lastebil vil øke, men veitransporten vil øke relativt mer enn sjøtransporten

Hvorfor sliter sjøfrakt med å få fotfeste i deler av næringslivet? Manglende miljøfokus?

Hvorfor sliter sjøfrakt med å få fotfeste i deler av næringslivet? Lite tilfredsstillende kvalitet? 2010 2020 2040

Hvorfor sliter sjøfrakt med å få fotfeste i deler av næringslivet? Lite konkurransedyktig på pris?

Nei….

Sjøfrakt har sterke konkurransefortrinn Det er en svært miljøvennlig transportform Det leveres en gjennomgående god og forutsigbar kvalitet Det er i mange tilfeller det rimeligste transportalternativet på lengre distanser. ? .

Hvordan skape vekst for Sjøfrakt Markedskommunikasjon – slike samlinger som i dag er viktige! Speditører/samlastere må tilegne seg short-sea kompetanse Samspill havn-rederi-speditør-kunde for å skape effektive dør-dør løsninger Utvikling av pålitelige it-systemer hos speditørene/rederi Fokusere på de store transportkorridorene. Vi må skape suksesshistorier!! .

Takk for oppmerksomheten