Trender innen sjøtransport kontra landtransport Schenker AS Knut Eriksmoen 6.Juni 2012
DB Schenker er en ledende leverandør av internasjonale transport- og logistikktjenester DB Schenker's internasjonale nettverk Landtransport Nr. 1 i Europa Global flyfrakt Nr. 2 i verden Global sjøfrakt Nr. 3 i verden 3PL Nr. 5 i verden Egne kontorer Partnere DB Schenker Norge - Januar 2012 2
DB Schenker i Norge Nordkapp Vadsø Alta Kirkenes Tromsø Sortland Narvik Bodø Omsetning 3,7 milliarder NOK Mo i Rana 31 egne terminaler Namsos Eget distribusjonsnettverk Trondheim Molde 1.260 årsverk Ålesund Tynset Stryn Førde Otta Sogndal 1.300 biler Fagernes Gol Hamar Bergen Notodden Gardermoen 1.400 sjåfører Haugesund Drammen Oslo Sandefjord Stavanger Fredrikstad 4,8 millioner sendinger pr. år Kristiansand DB Schenker Norge - Januar 2012 Schenker AS | 02.2007
DB Schenker – Vårt syn på miljøarbeid Vår ambisjon Å benytte alle de for DB Schenker tilgjengelige midler for å bli den mest miljøvennlige logistikkleverandøren i verden. Overgripende miljømål: Redusere våre CO2 utslipp per tonnkilometer mer enn 50 % fra 2005 til 2020. 2010 2020 2040 Transportvekst CO2 fra transporter
Tunge trender for økt biltransport i Norge og Europa Logistikk som konkurransefaktor i kombinasjon med ordrestyrt produksjon. Sentralisering av lager til Østlandet, Sverige, Danmark, Benelux og Tyskland. Den stadig skjevere retningsbalansen er til fordel for landtransport grunnet lavere enhetskostnader. Liten godsoverføring mellom sjø – bane. Det prioriteres i hovedsak midler til vei. Økt levestandard gjør at tid verdsettes i stadig større grad Økt lovlig og ulovlig kabotasje
approved (DB 2011) Prognoser Prognoser frem mot 2040 viser at inntekter, befolkning og internasjonal handel vil øke betydelig. Dette gir kraftig vekst i godstrafikken. Både frakt med skip og frakt med lastebil vil øke, men veitransporten vil øke relativt mer enn sjøtransporten
Hvorfor sliter sjøfrakt med å få fotfeste i deler av næringslivet? Manglende miljøfokus?
Hvorfor sliter sjøfrakt med å få fotfeste i deler av næringslivet? Lite tilfredsstillende kvalitet? 2010 2020 2040
Hvorfor sliter sjøfrakt med å få fotfeste i deler av næringslivet? Lite konkurransedyktig på pris?
Nei….
Sjøfrakt har sterke konkurransefortrinn Det er en svært miljøvennlig transportform Det leveres en gjennomgående god og forutsigbar kvalitet Det er i mange tilfeller det rimeligste transportalternativet på lengre distanser. ? .
Hvordan skape vekst for Sjøfrakt Markedskommunikasjon – slike samlinger som i dag er viktige! Speditører/samlastere må tilegne seg short-sea kompetanse Samspill havn-rederi-speditør-kunde for å skape effektive dør-dør løsninger Utvikling av pålitelige it-systemer hos speditørene/rederi Fokusere på de store transportkorridorene. Vi må skape suksesshistorier!! .
Takk for oppmerksomheten