Bruk av E-kompendium og Podcast som læringsmetoder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

Integrering og evaluering av autentisk tale i spanskundervisning ved NTNU Læring rett i lomma 2010.
895 studenter på Universitet i Oslo deltok undervisningsåret 2009/2010 på emner hvor forelesningene på tatt opp og lagt på nettet (Podcastet) Alle disse.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
NLB Studielitteratur 16. oktober Lik tilgang for alle! Tilbudet fra NLB Hva kjennetegner et godt samarbeid mellom student, lærested og NLB Fremtidens.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Brukerveiledning til NHOs PowerPoint-mal
NAS Høstmøte 2009 Oppfattelse av romstørrelse i audiovisuelle miljøer (virtuelle miljøer, VM) -Bør etterklangstid korrigeres ved audiovisuell fremvisning.
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Nettstedet – struktur.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Arduino For første års elektrostudenter.  Hvem ser du for deg, når du ser for deg en ferdigutdannet ingeniør?  Hva gjør du nå?  Hvorfor ikke akselerere.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Pål Hals, prosjektleder i NLB.
Masterutdanning - synspedagogikk
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Veiledning av studenter
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
1 Video i undervisningen
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
TIDSLINJER nettsted.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Behov Figur 4 Behov.
Barn med atopisk eksem Pårørende samling
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Institutt for maskin- og marinfag Side 1 HOVEDPROSJEKTER 2006 FRISTER 19. Januar ”Forprosjekt” renskrevet og utfylt framdriftsplan levert til veileder,
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Digitale tekster og mapper Fantastiske verktøy eller bortkastet tid..
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Prosjekt og prosjektmidler Besøk av studenter fra JBI Oslo 15. mars 2005 Sidsel Hindal, ABM-utvikling
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
Horten vidergående skole
Oppsummering Pedagogisk uke Institutt for strategi og ledelse 26. september 2014 Paul Gooderham, instituttleder Paal Fennell, administrasjonssjef.
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
Utvikling av apper til naturfagundervisning
Forum for studentaktive læringsformer
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Læring på egne vilkår og økt læringsutbytte Omlegging av undervisningsmetoder på Det teologiske fakultet på Det teologiske fakultet Hva lærer studentene?
Resultater Målsetning Visjon Deltagere Infrastruktur Teknologi Innholdstjenester og resultater LAVA Undervisning.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Bruk av IT og digitale medier i undervisning og læring Digitale løsninger for feedback og vurdering Workshop/seminar på SV-fakultetet DML-gruppen/USIT.
Studenters forventninger til IT og E-læring Rica Hell
Evaluering av ”videreutdanning i sykepleie til barn med smerte” Kull vår 2009 og høst 2009.
Evaluering av hovedoppgavesemesteret
Хяналт шалгалт, дүн шинжилгээний хэлтэс 2017 он
Orientering om søkertall
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Læringsform: Tilegnelse
FYS2130 Svingninger og bølger
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av E-kompendium og Podcast som læringsmetoder Læring rett i lomma Oslo, 29.-30. september 2010 Brynjar Foss Institutt for helsefag, Universitetet i Stavanger

Hvorfor podcast? Hvilke erfaringer?

Bakgrunn Desentralisert sykepleierutdanning, 2009 Nettstudium E-læring Sykepleiens medisinske og naturvitenskapelige grunnlag – 1 (anatomi, fysiologi mm)

Dekker ulike læringsstiler E-kompendium Forelesningene Podcast Diskusjonsforum MC-oppgaver Studieoppgaver Dekker ulike læringsstiler

E-kompendium pdf Ulike pedagogiske innfallsvinkler Figurer, animasjoner (visuelt) Interaktive oppgaver (taktilt) Lyd (auditivt)

Podcast iTunesU 1 lydfil = 1 E-kompendium Lyd inkludert illustrasjoner Gratis! 1 lydfil = 1 E-kompendium Lyd inkludert illustrasjoner mp3-format u/illustrasjoner

Evaluering (2009) E-kompendium Gjennomgående positiv tilbakemelding mht lyd/podcast i E-komp. n =117

Evaluering (2010) E-kompendium og podcast 1 mnd bruk 8 stk. E-komp / Podcast n = 107 (It’s learning) ”Stemningsrapport”

E-kompendier: Ikke besvart ant. E-komp 1 2 3 4 5 6 7 8 i.b. tekst 0,9 % 0,0 % 3,7 % 6,4 % 17,4 % 11,0 % 4,6 % 56,0 % x tekst + lyd 28,4 % 9,2 % 13,8 % 14,7 % 7,3 % 2,8 %

Podcast: ant. Podcast 1 2 3 4 5 6 7 8 i.b. benyttet 24,8 % 10,1 % 12,8 % 13,8 % 7,3 % 6,4 % 3,7 % 8,3 % benyttet hele 33,9 % 14,7 % 11,9 % 1,8 % 5,5 % 4,6 %

Læring E-komp. vs. Podcast:

Oppsummering: Studentene har liten erfaring med E-komp og podcast (har ikke prøvd det ut) Studentene mener E-komp og podcast er nyttige læremetoder Anvendelse og nytteverdi må karakteriseres videre