Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

IKT-konsulent Anne Mette Havaas 13. desember 2011
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
IKT-konsulent Anne Mette Lorentzen 29. august 2011
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
Strategisk ledelse og IKT
Strategisk ledelse og IKT
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
TEKMAR Teknologi for marin biomasseproduksjon; krav, behov og løsninger Trondheim 2-3. oktober 2003.
Prosessanalyse som verktøy for å endre arbeidsprosesser
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Den sømløse kommune – fra visjon til virkelighet Christer Gundersen - KS Emnekart 2006.
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Forretningsarkitektur
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Fremtidens Alderdom og ny teknologi -hvilken politikk trengs
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Organisering av IKT området
Rådmann Evy-Anni Evensen Lyngdal kommune Værnes Fremtidens helse- og omsorgstjeneste i kommunene. Oppfølging av Hagen-utvalget – hva nå?
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Tjenesteorientert arkitektur Hvordan statistikkproduksjonen støttes og forbedres av en tilpasset IT arkitektur Nordisk statistikermøte København.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
SIPOK - SINTEFs kunnskapsforvaltning
National Gründercamp Enovas formål Fremme en miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon og utvikling av energi- og klimateknologi.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Digital eksamen på UiA Status.
IKT – styring – systemeierskap – arkitektur Hvordan kan vi forene og avklare roller, oppgaver, ansvar og beslutningsprosesser? Erik M. Hansen, Helse Vest.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Matiq - outsourching.
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Skatemøte Difi/prosjektledelsen v/ Vidar Holmane
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Asker - mulighetenes kommune
Smart Sarpsborg Smart City Sarpsborg Digitalisering Innovasjonsprogram.
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Strategiplan 2019 – 2022 For et bedre miljø og en grønnere hverdag
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Utskrift av presentasjonen:

Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen… Kjerneoppgavene Forretnings enhetene Integret i forretnings- enhetene Etterspørsel Fremme innovasjon ESPs Tjeneste-utsetting til eksterne leverandører Leverandører Levere endring Støtte infrastruktur What is IS Lite? As a consequence of these trends, EXP predicted the following adjustments to IS’ three macro-processes:  Driving innovation – which includes strategic planning, architecture design and business requirements definition, would be retained internally and mostly centralized for coherence and exploitation across the enterprise  Delivering change – which includes system development and support of user changes, would be mostly moved out to the business units to get the benefits of being close to customers  Supporting infrastructure – which includes desktop support and data center and network operations, would be selectively outsourced under central control for cost and efficiency The result is a lean, focused, flexible, high-value-adding IS organization - IS Lite. To help answer the question “What lessons have pioneers learned about successfully implementing IS Lite?”, EXP research conducted a survey of EXP members as well as interviews and workshops.

De fem kjerneområder i fremtidens organisasjon… 1 IT lederskap 2 Arkitektur utvikling 3 Forretningsutvikling 1 4 Teknologisk utvikling 5 Leverandør styring 2 3 4 Five key roles retained in IS Lite are: 1 IT leadership: IT visioning, IT/business fusion, IT resource management 2 Architecture development: IT technical design/standards 3 Business enhancement: business process analysis, project management, business relationship management 4 Technology advancement: technology R&D, technology tracking, prototyping 5 Vendor management: contract negotiation, performance management and vendor relationship management 5

Konsolidering av rollene i konsernet IKT lederskap CIO Visjoner Governance/Styring Koble IKT og Forr. strategi Balansere tilbud/etterspørsel Team bygging Endrings ledelse Arkitektur utvikling Standarder 3 2 Policies 1 Planlegging Arkitektur Sikkerhet Etterspørselsiden Leverandør siden Forretnings utvikling/ løsninger Leverandør styring/ strategisk tjenesteutsetting Teknologi utvikling Oppdatert på teknologi utv. Pilotering Kopetanse sentre 3 2 Teknologi konsulent 1 Prosjekt styring Kontrakt styring 3 3 2 Prosess koordinering 2 Forr. Enhet. Leverandør styring 1 1 Drift Forretn. utvikler Avtale forvalter Kvalitets styring Steps one through six establish priorities and the five key roles. The last step combines those efforts to create a coordinated, lean IS organization. The figure provides a guide that CIOs can adapt to their individual circumstances. Samhandling leverandører Gevinst realisering Spesialister

1 2 3 4 5 1 IT lederskap 2 Arkitektur utvikling 3 Forretningsutvikling 4 Teknologisk utvikling 5 5 Leverandør styring

I den prosessorienterte organisasjonen spør man: eKommune 2012 Hvilke tjenester tilbyr vi? Hvordan samarbeider vi internt for å gi best mulig tjenester? Hvem er ”kundene” våre? Hvordan behandler vi kundene våre? Kjernen i prosesstankegangen er at virksomheten styres ved hjelp av definert prosesser, samspillet mellom dem og kontinuerlig kontroll med at prosessene når sine mål.

Arbeids- og informasjonsflyt eKommune 2012 Hva (aktiviteter) Hvem (rolleinnehaver) Hvordan (arbeidsflyt) Det er dette vi lager en grafisk modell av. Hvilke aktiviteter gjennomføres, hvem utfører dem, og hvordan flyter saken fra rolle til rolle fra begynnelse til slutt De ulike personene i en slik kjede innehar ulike roller. En rolle utgjøres av de aktivitetene rolleinnehaveren utfører, det ansvaret han eller hun har, og de fullmaktene vedkommende er tildelt. Informasjonsflyt: 2 årsaker. Informasjon som overføres fra rolle til rolle. Informasjon som oppstår i prosessen som videreføres til de som ikke er aktive i prosessen.

IKT som verktøy for tjenesteutvikling Rådmann Evy-Anni Evensen Lyngdal kommune Steinkjer 9.4. 2010

eGevinst i Lyngdal kommune Hvordan skape et størst mulig potensial for gevinster? Bruk av IKT verktøy som en støtte for endringer i Styringsform, Arbeidsprosesser og Kompetanse Strukturerte endringer ved hjelp av eGevinst metoden 8

Prosessmodell før SFO 9

Prosessmodell fremtid SFO 10

Digital Natives….